LÄS ANDRAS FRÅGOR

Hur förbereder jag mig för vandring?

Fråga

Jag ska gå en vandring på 1500 meters höjd. Vandringen tar fem timmar per dag i tre dagar. Hur bör jag dricka varje dag på denna vandring? Hur tränar jag på havsnivå inför detta?

Svar

Svaren på dina frågor beror bland annat på din storlek, vikt, prestationsförmåga, hur mycket packning du bär, vilken typ av terräng du går i och hur varmt det är. Därför är det svårt att ange exakta mått för de frågor du ställer. Här nedan beskrivs några riktvärden.

Så mycket bör du dricka

Grundrådet är att dricka ungefär en deciliter var tionde till femtonde minut. Drick mer om det är varmt och om vandringen är ansträngande eftersom du svettas mer då.

Den höga höjden gör att du andas oftare och djupare. Det gör att du förlorar mer vätska när du andas ut vattenånga. Därför behöver du dricka mer när du vandrar på hög höjd än när du befinner dig på havsnivå.

Vanligt vatten fungerar bra

Det fungerar oftast utmärkt att dricka vanligt vatten. Du kan kombinera vatten med så kallad sportdryck, om du vill. Då får du även i dig så kallade snabba kolhydrater och dessutom salt som du förlorar när du svettas.

Börja vandringsdagen med en rejäl frukost

Det är viktigt att vandringsdagarna startas med en rejäl frukost. Gröt med så kallade långsamma kolhydrater är bra. Under vandringen är det bra att fylla på med snabba kolhydrater som exempelvis sötsaker och sportdryck.

Läs mer om långsamma och snabba kolhydrater på Livsmedelsverkets webbplats.

Så kan du träna inför en vandring på 1500 meters höjd

Vanlig konditionsträning är bra träning inför en vandring. Du kan till exempel jogga eller gå snabba promenader. Försök att alltid vara fysiskt aktiv 3-5 gånger i veckan.

Här är några fler råd om träning inför vandring:

  • Träna helst regelbundet minst fem veckor innan din vandring ska ske.
  • Öka belastningen lite i taget om du är otränad.
  • Öka tiden som du tränar lite i taget.
  • Komplettera gärna konditionsträningen med styrketräning för bålmuskler och benmuskler.
  • När du går snabba promenader är det bra om du bär en ryggsäck med den packning du kommer att använda på höghöjdsvandringen.

 

 

Läs mer på 1177.se

Till toppen av sidan