Läs andras frågor

Hur förbereder jag mig för vandring?

Fråga

Jag ska gå en vandring på 1500 meters höjd. Vandringen tar fem timmar per dag i tre dagar. Hur bör jag dricka varje dag på denna vandring? Hur tränar jag på havsnivå inför detta?

Svar

Svaren på dina frågor beror bland annat på din storlek, vikt, prestationsförmåga, hur mycket packning du bär, vilken typ av terräng du går i och hur varmt det är. Därför är det svårt att ange exakta mått för de frågor du ställer. Här nedan beskrivs några riktvärden.

Så mycket bör du dricka

Grundrådet är att dricka ungefär en deciliter var tionde till femtonde minut. Drick mer om det är varmt och om vandringen är ansträngande eftersom du svettas mer då.

Den höga höjden gör att du andas oftare och djupare. Det gör att du förlorar mer vätska när du andas ut vattenånga. Därför behöver du dricka mer när du vandrar på hög höjd än när du befinner dig på havsnivå.

Vanligt vatten fungerar bra

Det fungerar oftast utmärkt att dricka vanligt vatten. Du kan kombinera vatten med så kallad sportdryck, om du vill. Då får du även i dig så kallade snabba kolhydrater och dessutom salt som du förlorar när du svettas.

Börja vandringsdagen med en rejäl frukost

Det är viktigt att vandringsdagarna startas med en rejäl frukost. Gröt med så kallade långsamma kolhydrater är bra. Under vandringen är det bra att fylla på med snabba kolhydrater som exempelvis sötsaker och sportdryck.

Läs mer om långsamma och snabba kolhydrater på Livsmedelsverkets webbplats.

Så kan du träna inför en vandring på 1500 meters höjd

Vanlig konditionsträning är bra träning inför en vandring. Du kan till exempel jogga eller gå snabba promenader. Försök att alltid vara fysiskt aktiv 3-5 gånger i veckan.

Här är några fler råd om träning inför vandring:

  • Träna helst regelbundet minst fem veckor innan din vandring ska ske.
  • Öka belastningen lite i taget om du är otränad.
  • Öka tiden som du tränar lite i taget.
  • Komplettera gärna konditionsträningen med styrketräning för bålmuskler och benmuskler.
  • När du går snabba promenader är det bra om du bär en ryggsäck med den packning du kommer att använda på höghöjdsvandringen.

 

 

Läs mer på 1177.se

Träning

Det är bra för både kropp och själ att du rör på dig regelbundet. Du blir piggare, starkare och minnet kan förbättras. Du som är vuxen rekommenderas att röra dig en halvtimme om dagen, till exempel ta en rask promenad. Kroppen är byggd för rörelse. Därför är det bra att träna varierat, både kondition, balans och muskelstyrka.

Att hålla sig i form som senior

De flesta vill må bra och kunna vara aktiva även som äldre. Det är bra om du regelbundet tränar muskelstyrka, kondition och balans. Då kan du få styrka och uthållighet för de aktiviteter du planerar eller drömmer om.

Rörelse är livsviktigt

All form av rörelse kan påverka din hälsa positivt. Du blir piggare, starkare och minnet kan förbättras. Dessutom sover du bättre. Risken för sjukdomar och benbrott minskar också.

Stavgång

Att träna stavgång innebär att gå en rask promenad med stavar. Det kan vara ett bra sätt att förbättra konditionen och samtidigt stärka muskler och skelett. Vid stavgång kan du höja pulsen mer än vid en vanlig promenad. Det brukar gå bra att prata om du har sällskap med någon som har lika bra kondition.

Power walk

Power walk är en form av träning då du går en snabb och kraftfull promenad. Du går alltså lite snabbare än vanligt med större och mer kraftfulla rörelser i armar och ben. Power walk kan vara ett bra sätt att förbättra konditionen och samtidigt stärka muskler och skelett.

Till toppen av sidan