1177.se

Chatta med den digitala assistenten Liv

Innehållet gäller Västra Götaland

Nu kan du chatta med den digitala assistenten Liv för att dygnet runt kunna få snabba och säkra svar på frågor om hälso- och sjukvården i Västra Götalandsregionen. Här kan du läsa mer om Liv, varför digitala assistenter används och hur de utbildas.

Liv utbildas hela tiden till att lära sig behärska fler ämnesområden. Just nu kan hon svara på frågor om: 

  • Administration: sjukresor, patientfakturor, receptförnyelse
  • Vårdgarantiservice och valfrihet i vården
  • Covid-19 och coronaviruset
  • Sexuell hälsa
  • Graviditet

Liv kan dock inte göra några bedömningar av symtom eller ge medicinska råd. Ofta får man en länk till en webbsida som har fördjupad information som svar på en fråga. Konversationen med Liv är med andra ord inte privat. Därför ska du heller inte skriva dina personuppgifter. 

Varför en digital assistent?

Liv ska erbjuda säker information dygnet runt och alla dagar på året. Många av de telefonsamtal som kommer till 1177 kan ofta besvaras snabbare och lika korrekt i chatten av Liv, vilket innebär att fler invånare kan få svar samtidigt och slipper stå i telefonkö. När personalen som svarar i telefon blir avlastade kan de fokusera på att ge ännu bättre service.

Att chatta med Liv kan också vara ett sätt att kontakta vården för dig som hellre skriver än pratar i telefon, eller i situationer när det inte är möjligt att ringa ett telefonsamtal.

Liv ger alltid kvalitetssäkrade svar som har kontrollerats av experter inom området. Om Liv inte kan svaret på en fråga, chansar hon inte med att ge ett felaktigt eller osäkert svar. Liv kommer i stället att erbjuda dig att få chatta med en mänsklig kollega – under förutsättningen att den mänskliga chatten är bemannad just då.

Hur fungerar en digital assistent?

Illustration av chatboten Liv
Chatboten Liv

Liv kan enkelt beskrivas som en chattfunktion som styrs av artificiell intelligens. När Liv ska lära sig något får hon hjälp av en AI-tränare. Hittills har till exempel sjuksköterskor, läkare och barnmorskor utbildats till tränare och varit med i arbetet med att lära upp Liv.

AI-tränaren ansvarar för att para ihop olika slags frågor med rätt svar. Efter att Liv lärt sig ett nytt ämnesområde fortsätter AI-tränaren att se över alla konversationerna för att kunna komplettera eller uppdatera informationen så att den alltid är aktuell och korrekt.

Din feedback är viktig

Liv utvecklas och förbättras hela tiden. Därför är din feedback från att ha chattat med Liv viktig. När du har avslutat en chatt, fyll då gärna i vad du tyckte om hur Liv svarade på dina frågor. Du kan göra tummen upp eller tummen ned. Dessutom erbjuds du att komplettera med ett utförligt svar.

Till toppen av sidan