Sök
Stäng Meny

Telefonbedrägeri, vishing

Har någon ringt och försökt lura dig? Telefonbedrägeri som även kallas vishing drabbar många. Du kan förlora pengar genom att luras logga in på din bank eller lämna ut koder eller kortuppgifter.

Har du blivit utsatt för telefonbedrägeri? Kontakta polisen. Här du får du även tips om hur du lär dig känna igen en bedragare och skyddar dig mot telefonbedrägeri.

Gör en polisanmälan

Det finns två sätt att göra en polisanmälan på:

Ring 112 om brottet händer nu, eller om polisen behövs på plats snabbt. 

Polisanmälan allt du behöver veta

Bedrägerier med datoriserad röst

Just nu ringer det bedragare med automatiserad datoriserad röst. Bland annat kan de säga att det finns en arresteringsorder (warrant for your arrest) för dig och att du är efterlyst. Polisen kontaktar aldrig dig med automatiserad röst på engelska. Lägg på luren och lita inte på den som ringer. 

Tänk på det här

Det är bra att vara så förberedd som du kan när du gör din anmälan. Här är tips om vad du behöver tänka på. 

Att tänka på

  • Kontakta din bank direkt för att stoppa eventuella betalningar eller spärra ditt bankkort. Alla banker har ett särskilt telefonnummer som du kan ringa dygnet runt.
  • Från vilket telefonnummer blev du kontaktad och vad hände under samtalet? Blev du exempelvis kopplad till någon annan, identifierade du dig under samtalet?
  • Bad gärningspersonen dig att klicka på någon länk eller gå in på en viss hemsida?
  • Om du blivit bestulen, rör inte saker som tjuven kan ha tagit i. Polisen kan säkra eventuella spår som gärningspersonen lämnat efter sig.
  • Försök att minnas hur gärningspersonen såg ut.
  • Hur många personer rör det sig om och vart tog de vägen?
  • Om personen försvann i en bil, hur såg den ut?

Vad är ett telefonbedrägeri, vishing?

Läs om hur ett telefonbedrägeri kan gå till och vad som står i lagen.

Så kan ett telefonbedrägeri gå till

Telefonbedrägeri eller vishing är när någon ringer och försöker att lura dig att lämna ut känsliga uppgifter som koder eller kortuppgifter, eller att logga in på din bank. När du loggar in släpper du även in bedragaren. I de flesta fall blir du kontaktad via telefon eller sms av en bedragare som påstår att något hänt och som vill att du ska identifiera dig för att hjälpa till att lösa problemet.

Vishing är en kombination av de engelska orden voice phishing (nätfiske). Det vill säga ”fiska” efter uppgifter med rösten.

Telefonbedrägeri kan leda till stöld i hemmet, fysisk vishing

Ett telefonbedrägeri kan även leda till stöld i hemmet, kallat fysisk vishing. Det kan hända att bedragaren påstår att någon måste komma hem till dig för att säkra dina värdesaker eller koder. I stället blir du bestulen på pengar, värdesaker och kontokort.

Äldre och personer med en funktionsnedsättning kan i vissa fall vara extra utsatta för den här typen av bedrägeribrott.

Så säger lagen

Bedrägeri är när en gärningsperson lurar någon att göra något eller att låta bli att göra något för att själv tjäna på det ekonomiskt. Den som blir lurad skadas ekonomiskt.

Om bedrägeri och annan oredlighet, brottsbalken 9 kapitlet, Sveriges riksdag

Stöd och hjälp för dig som blivit utsatt

Har du blivit utsatt för ett brott? Då finns olika former av stöd och hjälp.  

Hit kan du vända dig

Du kan vända dig till Brottsofferjouren som ger medmänskligt och praktiskt stöd till dig som är brottsutsatt, vittne eller anhörig.

Stödet är gratis och du kan vara anonym.

Brottsofferjouren

Så skyddar du dig mot telefonbedrägeri, vishing

Skydda dig själv och andra från att utsättas för telefonbedrägerier. Här är bra tips.

1. Lägg på luren

Om någon ringer upp dig och du blir osäker ska du avsluta samtalet. Det gäller oavsett om personen säger sig vara en släkting eller någon från din bank, ett företag eller en myndighet.

Förbered något du kan säga för att avsluta samtalet snabbt, eller lägg på direkt. Du behöver inte vara artig.

2. Logga inte in

Identifiera dig aldrig med bank-id och lämna aldrig ut koder från din bankdosa eller till ditt betalkort om någon frågar efter det.

Seriösa företag, organisationer och myndigheter tar aldrig kontakt och ber dig logga in eller lämna ut personliga uppgifter på det sättet.

3. Lita inte på den som ringer

Bedragaren kan försöka stressa dig genom att säga att du är på väg att förlora pengar eller att någon anhörig har råkat illa ut.

Lita inte på personen som ringer även om den verkar trovärdig och har personlig information om dig.

Du kan hjälpa till att sprida brottsförebyggande råd

Du kan hjälpa till att sprida brottsförebyggande råd till personer i din närhet. Prata med en mamma, en mormor, en granne eller kompis. Tillsammans kan vi stå emot bedragarna.

Prata med nära och kära om bedrägerier

Brott mot äldre och personer med funktionsnedsättning

Lyssna på ett telefonsamtal med en bedragare

Polisens arbete mot bedrägeribrott

En av polisens viktigaste uppgifter är att förebygga och förhindra att brott sker. Målet är att minskabrottsligheten och skapa ett tryggare samhälle.

Så utreder polisen bedrägeribrott

En utredning om bedrägeribrott leds normalt av polisen. I mer komplicerade bedrägeribrott är det en åklagare som leder utredningen.

Viktigt att säkra skriftlig bevisning

När polisen utreder bedrägeribrott är det viktigt att säkra skriftlig bevisning, som kontoöverföringar och konversationer via e-post. Ibland behövs även en teknisk undersökning av dokument.

It-relaterade brott samordnas

Många bedrägeribrott är it-relaterade och det är inte ovanligt att gärningspersonen eller personerna begår många liknande brott, så kallad seriebrottslighet. Polisen försöker hitta samband och samordna utredningarna.

Polisen har it-forensiker som undersöker beslagtagna datorer och telefoner och säkrar bevis från internet.

Brottsförebyggande arbete

Polisen arbetar brottsförebyggande på flera olika sätt, till exempel genom att informera allmänheten om hur man skyddar sig mot bedrägerier

Polisen samverkar även med andra myndigheter och näringslivet för att minska antalet bedrägeribrott. Bland annat arbetar polisen för att säkerheten ska vara tillräckligt hög på digitala plattformar och vid digitala transaktioner.