Freja e-id fungerar inte längre för inloggning på 1177.se

Innehållet gäller Västra Götaland

Sedan den 5 februari 2021, fungerar inte e-legitimationen Freja e-id för inloggning på 1177.se. Du som tidigare har använt Freja e-id för att logga in, måste nu uppgradera ditt Freja e-id till Freja e-id plus eller skaffa annan godkänd e-legitimation.

Har du lämnat ett prov och använt Freja e-id och behöver denna e-legitimation för att få ditt provsvar, får du istället ringa till ditt provtagningsställe. För att kunna logga in på 1177 behöver du uppgradera till Freja e-id plus. Det kan du göra hos ett ATG-ombud. Där måste du visa upp en godkänd legitimation.

Bakgrunden till att inte Freja e-id ska användas är att några regioner har bedömt att den inte håller den höga säkerhetsnivå som krävs för att få tillgång till känslig patientinformation.
Freja e-id plus uppfyller alla säkerhetskrav och är godkänd av Myndigheten för digital förvaltning, DIGG.

Läs mer om inloggning och Freja e-id plus

Till toppen av sidan