AKTUELLT

1177 Vårdguiden på telefon ökar kapaciteten

Innehållet gäller Västra Götaland

11 mars 2020: Då många invånare utan symtom är oroliga innebär det mycket hög belastning på 1177 Vårdguiden på telefon. Det gör att personer, med symtom, behöver vänta. Därför görs förbättringar.

Från och med den 12 mars finns ett nationellt knappval för direktkoppling till 113 13. Det innebär att invånare med allmänna frågor om covid-19 kopplas vidare till 113 13 istället för att ställa sin fråga till en sjuksköterska.

Ett annat knappval går till en separat nationell kö för invånare som behöver medicinsk rådgivning om covid-19. Denna kö öppnar upp för extra bemanning av sjuksköterskor som kan svara specifikt på covid-19-samtal. Syftet är att öka effektiviteten och korta väntetiden för de som ringer. 

Under vecka 11 blir antalet linjer för ingående och utgående samtal blir fler. Det ger möjlighet att bemanna upp med fler sjuksköterskor som kan svara på frågor som handlar om covid-19.

Läs hela texten

Till toppen av sidan