Aktuellt i Västra Götaland

Nu kan du fråga chattbotten om corona och vaccination

Innehållet gäller Västra Götaland

29 april: I det högra nedre hörnet på 1177.se, bor en liten filur som du kanske inte har sett. Måhända är den oansenlig men den är alltid redo på att svara på frågor om covid-19 och vaccination. – En chattbott har öppet 24 timmar om dygnet och året runt. Det ökar tillgängligheten för invånarna att ta del av information, säger Hans van den Brink, digitaliseringsstrateg på Västra Götalandsregionen.

En chattbott är ett datorprogram som kan kommunicera med webbesökare. Den kan till exempel användas för support och kundtjänst. Chattbotten på 1177.se svarar skriftligt på frågor och avlastar 1177 Vårdguiden på telefon. VGR-chattbotten har funnits tidigare för men svarar nu även på allmänna frågor om covid-19 och vaccination mot covid-19. Den gör dock inga medicinska bedömningar.
Jill Johansson som är verksamhetschef på 1177 Vårdguiden på telefon i Västra Götaland, tror att minst hälften av de cirka 4000 coronarelaterade samtal som man får varje vecka, skulle kunna besvaras av chattbotten. Den kan nås bland annat via startsidan på 1177.se.

Till toppen av sidan