Hötorgets vårdcentral


Våra e-tjänster

Fler e-tjänster Färre e-tjänster
  • Av/omboka tid

  • Beställa journalkopior

  • Beställa tid

  • Kontakta mig

  • Rådgivning

Telefonnummer och Öppettider

08-24 55 91
Telefontid idag:
08–17
Öppet idag:
08–17

Övriga tider och telefonnummer

Telefontider:
Mån-fre 08–17
Öppettider:
Mån-fre 08–17

Aktuellt

Vaccinera dig mot influensa

Vaccinationstider:
Tis 15–16
Tor 15–16

Vaccin är slut just nu

Tusentals stockholmare får influensa varje år. Om du har en kronisk sjukdom, är gravid eller över 65 år kan influensa medföra större risker och därför är det bra om du skyddar dig genom att vaccinera dig. För dig som tillhör en riskgrupp och är folkbokförd i Stockholms län är det gratis fram till och med den 28 februari 2019.

I år är det brist på influensavaccin och alla vårdgivare kan därför inte erbjuda vaccination. Här finns en lista på vaccinationsmottagningar där du som ingår i en riskgrupp kan vaccinera dig.

Läs mer om vaccinationen

ADRESS

Besöksadress
Kungsgatan 48,5tr,STOCKHOLM
Län, kommun
Stockholms län, Stockholm
Postadress
Kungsgatan 48
5tr
111 35 STOCKHOLM

Om oss

 På jourtid vardagar kl 16:30 – 22:00 och lördag, söndag samt helgdagar kl 7:30 – 22:00 hänvisar vi till Sabbatsbergs Husläkarjour Tfn: 08-672 39 90

Vi har avtal med landstinget inom

Husläkarverksamhet

Den här sektionen innehåller omdömen och fakta för Hötorgets vårdcentral.

Telefon- & läkartillgänglighet

Primärvårdens tillgänglighet per telefon

Andel besvarade telefonsamtal i primärvård. Enbart landsting med datoriserade telefonsystem.

92 %

Det aktuella värdet är
92%
Mätningen genomfördes
2018-07-01 - 2018-12-31

Källa: Väntetider i vården

Mer information Mindre information

Genomförda läkarbesök inom sju dagar i primärvård

Andel läkarbesök i primärvård inom sju dagar.

81 %

Det aktuella värdet är
81%
Mätningen genomfördes
2018-12-01 - 2018-12-31

Källa: Väntetider i vården, Sveriges Kommuner och Landsting

Mer information Mindre information

Generella patientomdömen

Upplevd nytta

Anser du att ditt aktuella behov av sjukvård blivit tillgodosett vid ditt besök på mottagningen?

81 %

Anser du att ditt aktuella behov av sjukvård blivit tillgodosett vid ditt besök på mottagningen?

Antal svar:
79 st
Patientenkäten genomfördes
2014
Den patientupplevda kvalitén är
81 av 100
Källa:
Gemensam uppföljningsplattform, Stockholms läns landsting
Resultat från enkät
Svarsalternativ Antal Andel
Ej ifylld svar 3 svar 3 %
Ja, helt och hållet svar 51 svar 64 %
Delvis svar 21 svar 26 %
Nej svar 4 svar 5 %
Mer information Mindre information

Rekommendera

Skulle du rekommendera den här mottagningen till andra?

83 %

Skulle du rekommendera den här mottagningen till andra?

Antal svar:
79 st
Patientenkäten genomfördes
2014
Den patientupplevda kvalitén är
83 av 100
Källa:
Gemensam uppföljningsplattform, Stockholms läns landsting
Resultat från enkät
Svarsalternativ Antal Andel
Ej ifylld svar 1 svar 1 %
Ja, helt och hållet svar 57 svar 72 %
Delvis svar 15 svar 18 %
Nej svar 6 svar 7 %
Mer information Mindre information

Helhetsintryck

Hur värderar du som helhet den vård/behandling du fick?

72 %

Hur värderar du som helhet den vård/behandling du fick?

Antal svar:
79 st
Patientenkäten genomfördes
2014
Den patientupplevda kvalitén är
72 av 100
Källa:
Gemensam uppföljningsplattform, Stockholms läns landsting
Resultat från enkät
Svarsalternativ Antal Andel
Ej ifylld svar 1 svar 1 %
Utmärkt svar 27 svar 34 %
Mycket bra svar 23 svar 29 %
Bra svar 23 svar 29 %
Någorlunda svar 1 svar 1 %
Dålig svar 4 svar 5 %
Mer information Mindre information

Bemötande

Kände du att du blev bemött med respekt och på ett hänsynsfullt sätt?

89 %

Kände du att du blev bemött med respekt och på ett hänsynsfullt sätt?

Antal svar:
79 st
Patientenkäten genomfördes
2014
Den patientupplevda kvalitén är
89 av 100
Källa:
Gemensam uppföljningsplattform, Stockholms läns landsting
Resultat från enkät
Svarsalternativ Antal Andel
Ej ifylld svar 4 svar 5 %
Ja, helt och hållet svar 62 svar 78 %
Delvis svar 9 svar 11 %
Nej svar 4 svar 5 %
Mer information Mindre information

Upplevd telefontillgänglighet

Hur upplever du mottagningens telefontid?

74 %

Hur upplever du mottagningens telefontid?

Antal svar:
79 st
Patientenkäten genomfördes
2014
Den patientupplevda kvalitén är
74 av 100
Källa:
Gemensam uppföljningsplattform, Stockholms läns landsting
Resultat från enkät
Svarsalternativ Antal Andel
Ej ifylld svar 12 svar 15 %
Utmärkt svar 20 svar 25 %
Mycket bra svar 30 svar 37 %
Bra svar 13 svar 16 %
Någorlunda svar 3 svar 3 %
Dålig svar 1 svar 1 %
Mer information Mindre information

Övriga kvalitetsmått

Inför en större händelse eller ett viktigt val kanske du som patient vill ha fördjupad information och statistik. Vår förhoppning är att kvalitetsmåtten ska hjälpa dig att fatta beslut kring din vård och bidra till att du känner dig trygg med ditt val.

Läs mer om vad kvalitetsmått är och hur de fungerar

Följer rekommenderade läkemedelsförskrivning (vårdcentral)

Läkemedelsförskrivning enligt Kloka listan

93 %
Det aktuella värdet är
93 %.
Undersökningen genomfördes
2014.

Källa: Gemensam uppföljningsplattform, Stockholms läns landsting

Mer information Mindre information

Mätt blodsockret på diabetespatienter (vårdcentral)

Långtidssockerprov är ett blodprov som ger ett mått på hur blodsockerhalten har legat två till tre månader innan provtagningen. Om man har diabetes är det vanligt att man lämnar detta prov för att fortlöpande kontrollera att behandlingen fungerar bra

97 %
Det aktuella värdet är
97 %.
Undersökningen genomfördes
2014.

Källa: Gemensam uppföljningsplattform, Stockholms läns landsting

Mer information Mindre information

Telefontillgänglighet (vårdcentral)

Andel samtal som uppnår följande krav: Svar inom 1,5 minuter vid direktsvar utan växel, Svar inom 10 minuter vid köfunktion med väntetid, Att patienten blir uppringd inom 90 minuter vid återuppringningssystem

92 %
Det aktuella värdet är
92 %.
Undersökningen genomfördes
januari 2019.

Källa: Gemensam uppföljningsplattform, Stockholms läns landsting

Mer information Mindre information

Fotundersökning vid diabetes – primärvård

Andel personer, 18 år och äldre med diabetes som gjort fotundersökning det senaste året. Primärvård.

77 %

Beskrivning

Personer med diabetes bör få sina fötter kontrollerade regelbundet, eftersom sjukdomen kan leda till allvarliga problem som svårläkta fotsår och infektioner samt fotdeformiteter. Det är viktigt att tidigt upptäcka fotdeformiteter, känselnedsättning och försämrad cirkulation för att då sätta in preventiv fotvård, ortopedtekniska behandlingar och kärlkirurgiska åtgärder som kan förhindra svårare komplikationer och amputationer.

I Socialstyrelsens nationella riktlinjer rekommenderas att fotundersökning ska göras varje år. Målnivån är 99 procent.

Jämförelser mellan enheter och landsting/regioner bör göras med viss försiktighet eftersom deltagande i registret, och rapportering på enskilda frågor, skiljer sig åt mellan enheter och landsting/regioner. 

Målvärdesbeskrivning

Socialstyrelsen har som målnivå för denna indikator angett en andel på lägst 99 procent. Socialstyrelsen fastställer målnivåer i nationella riktlinjer som hälso- och sjukvården bör sträva efter i behandlingen av personer med kroniska eller långvariga sjukdomar.

Källa:
Nationella diabetesregistret (NDR)
Granskare:
Ann-Marie Svensson
Nyckelord:
Målnivå Socialstyrelsen, Diabetes, Primärvård

Värde

Eftersträvansvärt värde:
Högt
Mätvärdet avser tidsperioden:
2018/10/01 - 2018/12/31
Uppnått värde för mottagningen:
77 av 100
Nationellt målvärde:
99 av 100
Mer information Mindre information

Ögonbottenundersökning vid diabetes – primärvård

Andel personer, 18 år och äldre med diabetes som gjort ögonbottenundersökning någon gång under de senaste tre åren. Primärvård.

73 %

Beskrivning

Personer med diabetes kan drabbas av synnedsättning på grund av skador på de små blodkärlen i ögonbotten och därmed skada på näthinnan, diabetesretinopati. Med regelbundna ögonbottenfotograferingar kan man tidigt upptäcka förändringar i ögonbottnarna. Tack vare laserbehandling är det färre personer med diabetes som blir blinda eller får synnedsättningar, men också kontroll av blodsockernivå och blodtryckssänkande behandling minskar risken för att utveckla kärlskador i ögonbotten.

I Socialstyrelsens nationella riktlinjer rekommenderas ögonbottenundersökning var tredje år för typ 2 diabetes hos de som inte har ögonskador.

Jämförelser mellan enheter och landsting/regioner bör göras med viss försiktighet eftersom deltagande i registret, och rapportering på enskilda frågor, skiljer sig åt mellan enheter och landsting/regioner. 

Målvärdesbeskrivning

Socialstyrelsen har som målnivå för en snarlikt definierad indikator angett en andel på lägst 96 procent. Socialstyrelsen fastställer målnivåer i nationella riktlinjer som hälso- och sjukvården bör sträva efter i behandlingen av personer med kroniska eller långvariga sjukdomar.

Källa:
Nationella diabetesregistret (NDR)
Granskare:
Ann-Marie Svensson
Nyckelord:
Målnivå Socialstyrelsen, Diabetes, Primärvård

Värde

Eftersträvansvärt värde:
Högt
Mätvärdet avser tidsperioden:
2018/10/01 - 2018/12/31
Uppnått värde för mottagningen:
73 av 100
Nationellt målvärde:
96 av 100
Mer information Mindre information