Artros behandlas bäst med fysisk aktivitet

– Det finns en vanlig föreställning om att artros är en förslitning i leden. När man hör det tänker man automatiskt att då behöver jag vila för att inte slita mer, men inget kan vara mer fel. Det är i själva verket tvärtom, säger Carina Thorstensson sjukgymnast och expert på artros och fysisk aktivitet.

– Den som har artros kan göra mycket själv för att förbättra sin hälsa. Man behöver inte tiga och lida längre. Man ska fortsätta att vara aktiv men anpassa sina aktiviteter så att man klarar av dem. Att sätta sig på sofflocket är det sämsta man kan göra. Då går det bara utför, säger Carina Thorstensson som doktorerat på knäartros och träning och nu är registeransvarig för det nationella kvalitetsregistret för Bättre Omhändertagande av patienter med Artros, BOA-registret.

Bli därför inte förvånad om du blir ordinerad fysisk aktivitet på recept. Det är nämligen den nya vedertagna behandlingsmetoden vid artros.

Dynamisk belastning

Artros är en sjukdom som sitter i hela leden, men framförallt i ledbrosket. Man kan få artros i kroppens alla leder där det finns brosk men det som man hör talas om mest är artros i knän och höfter, kanske för att det ger stora problem.

Carina liknar ledbrosket vid en tvättsvamp.
– När leden belastas trycks ledvätska ut ur brosket och när den avlastas sugs vätskan in i igen. Brosket har inte någon blodförsörjning, istället är det ledvätskan som står för näringstillförseln. Det är alltså viktigt att röra på sig.

– Men det är också viktigt att belastningen inte är monoton och att den inte är konstant under en längre tid. Det är omväxling man vill ha. Bra belastning är till exempel promenader och cykling men även vardagssysslor som att baka och arbeta i trädgården är hälsosamma aktiviteter när de görs på rätt sätt.

Naturlig rädsla för smärta

Det är lätt att bli rädd när det gör ont, en naturlig och sund reaktion. Man tänker att det är skadligt och att skadan blir värre. Men det ska mycket till för att skada sina leder genom att röra på sig.

– Den här smärtan ska tolkas på ett annat sätt. Det gör ont under tiden som man rör på sig men det är inte farligt. Vi rekommenderar till och med smärtstillande läkemedel för att man ska orka röra på sig.

Men det finns gränser för vad man ska utsätta sig själv för. Smärtan ska vara acceptabel under tiden man rör sig och en eventuell ökning av smärtan under eller efter aktiviteten ska klinga av inom 24 timmar. Då ska smärtan vara tillbaka på samma nivå som innan man promenerade, cyklade eller vad det nu var man gjorde.

– Om man ändå går över den acceptabla nivån ska man inte sluta röra på sig. Istället ska man anpassa aktiviteten. Istället för att stryka tvätt i tre timmar kan man ta 20 minuter och sedan 20 minuter till vid ett senare tillfälle, berättar Carina.

Operation ingen genväg

Det har funnits en uppfattning att om man får artros i en höft eller ett knä så behöver leden sannolikt bytas ut någon gång i framtiden. Sanningen är att endast en liten del av alla med artros blir så sjuka i sina leder att de behöver opereras.

– Operation är bra när det inte finns något alternativ men det är en missuppfattning att det alltid är bra. Det är ett stort ingrepp och man återfår inte full funktion i leden. Många blir missnöjda på grund av för högt ställda förväntningar. Så här kan det låta efteråt: ”Inne i leden har jag inte ont men nu kan jag inte längre…..!”

Carina betonar att även om man blir opererad måste man träna, både före och efter, för att resultatet ska bli bra. Träningen kommer man inte undan!

Artrosskola för bättre behandling

Var tionde man och var femte kvinna över 60 år har artros. Det blir vanligare med åren men är inte en del av det naturliga åldrandet.

– Det vet vi eftersom inte alla människor får artros, och omvänt, det är många yngre personer som får diagnosen. Det är sant att brosket blir skörare med åren, precis som att synen försämras och huden förlorar sin spänst men det behöver inte leda till artros, berättar Carina Thorstensson.

I Västra Götaland finns artrosskolor. Där får man lära sig om sjukdomen och vilka behandlingsmöjligheter som finns. Dessutom får man hjälp med träningsprogram och att anpassa sina aktiviteter till en nivå som man klarar av.

Råd vid artros

  • Fortsätt att vara aktiv även om det gör ont. Du kan ta två värktabletter (med paracetamol) upp till fyra gånger om dagen för att orka vara aktiv. Det gäller om du är frisk i övrigt. Äter du andra mediciner ska du samråda med din läkare. Det finns andra sätt att ta bort smärta.
  • Gå ner i vikt om du är överviktig. Det är särskilt viktigt om man har ont i sina knän. Då är det lättare att vara aktiv och risken för att sjukdomen försämras minskar.
  • Det behövs ingen remiss för att besöka en artrosskola eller en sjukgymnast. Du kan själv ringa och boka en tid. Det är en bra första kontakt med vården om du har ont i lederna. Sjukgymnasten ställer både diagnos och ger träningsrekommendationer.
Skriv ut
Senast uppdaterad:
2014-04-07
Skribent:

Vårdredaktionen, Västra Götalandsregionen.

Granskare:

Carina Torstensson, sjukgymnast och docent, registeransvarig för BOA-registret, Bättre Omhändertagande av patienter med Artros.