Vanliga frågor och svar om e-tjänsterna

Jag kan inte logga in med e-legitimation. Vad kan vara fel?

Fråga

Jag försöker logga in med e-legitimation men det fungerar inte. Vad kan vara fel?

Svar

Problem med inloggning kan bero på flera saker. Här kan du läsa om de vanligaste orsakerna och vad du kan göra åt dem.

Använd en annan webbläsare

Prova att logga in genom en annan webbläsare. 
Läs här vilka webbläsare vi stödjer.

Använd rätt typ av e-legitimation

För att logga in på 1177.se behöver du ha ett svenskt personnummer och någon av nedanstående e-legitimationer.

  • Bank-id
  • Mobilt bank-id
  • Freja+

Mobilt bank-id och mobilt säkerhets-id 

Du kan inte logga in på 1177.se med bankernas Mobilt Säkerhets-id eller motsvarande e-legitimationer med lägre säkerhet. För att logga in på 1177.se krävs mobilt bank-id. 

Mobilt bank-id och mobilt säkerhets-id ser likadana ut på din mobiltelefon. Det är inte alltid lätt att veta vilken typ av e-legitimation du har. Vissa banker utfärdar mobilt bank-id till ungdomar under 18 år, men inte alla. Kontrollera med din bank vad som gäller

Testa din e-legitimation

Problemen kan också bero på din e-legitimation.
Om du har någon av ovanstående kan du testa e-legitimationen på CGI:s webbplats. CGI är det företag som har hand om inloggningen med e-legitimation.
Kontakta utgivaren av din e-legitimation om testet visar att den inte fungerar som den ska.

Kontakta supporten om testet visar att e-legitimationen fungerar men du ändå inte kan logga in. 

Du kan kontakta supporten genom att fylla i formuläret som du når via denna sida. Längre ned i formuläret hittar du även telefonnummer till supporten.

Aktivera Javascript

Du behöver ha programmet Javascript aktiverat i din webbläsare för att kunna logga in. Javascript gör bland annat att webbsidor visas på rätt sätt. 

Örebro län

Inloggning för dig som är 13-17 år

Föräldrar kan hjälpa sina barn med vårdärenden till och med 12 år.  Från och med barnets 13-årsdag behöver barnet en egen inloggning för att kunna logga in på 1177.se.

Vi rekommenderar barn och unga mellan 13 och 17 år att skaffa Freja e-id Plus. Den här e-legitimationen kräver inte att förälder eller vårdnadshavare följer med barnet, utan barnet kan på egen hand gå till ett ombud för att skaffa det.
Så här skaffar du Freja e-ID Plus (Freja+)

Är du säker på att du har ett mobilt bank-id? 

Mobilt bank-id och mobilt säkerhets-id ser likadana ut på din mobiltelefon. Det är inte alltid lätt att veta vilken typ av e-legitimation du har.

Med ett mobilt säkerhets-id kan du inte logga in på 1177.se. För detta krävs mobilt bank-id.

Vissa banker utfärdar mobilt bank-id till ungdomar under 18 år, men inte alla. Kontrollera med din bank vad som gäller!
Så här beställer du mobilt bank-id

För 1177 direkt kan du inte använda Freja e-ID Plus

Just nu kan du enbart logga in med mobilt bank-id men vi arbetar på en lösning för inloggning även med Freja e-id Plus. 

Mer på 1177.se

Att logga in på 1177.se

För att logga in på 1177 behöver du ha ett svenskt personnummer och en e-legitimation, antingen BankID eller Freja+.

Support och tekniska krav för e-tjänsterna

Här kan du läsa mer tekniska krav och hur du gör om du får problem när du är inloggad på 1177.se.

Till toppen av sidan