AKTUELLT I VÄSTMANLAND

Chatta med 1177 Vårdguiden Region Västmanland

Innehållet gäller Västmanland

Nu kan du få rådgivning om vård direkt via chatt. Chatten med sjuksköterskor är öppen alla dagar kl 8-21 och du kan använda mobiltelefon, dator eller surfplatta.

Den digitala rådgivningen är en kostnadsfri tjänst där får du svara på frågor om hur du mår och vilka besvär du har. Du får råd om egenvård och kan få chatta med en sjuksköterska i vården. Ring alltid 112 vid akut livshotande tillstånd.

Så använder du tjänsten

Du loggar in med BankID och väljer ”Avgiftsfri rådgivning”.

  1. Du väljer om ditt ärende gäller dig själv eller ditt barn.
  2. Du börjar beskriva ditt problem med egna ord. Utifrån ditt problem, får du svara på ett antal följdfrågor.
  3. En första automatisk bedömning görs. Beroende på bedömningen, får du direkt egenvårdsråd, fortsätta chatta med en sjuksköterska eller uppmaning att ringa 112.
  4. Om du får egenvårdsråd och har frågor, kan du välja att gå vidare till chatt med sjuksköterska.
  5. Sjuksköterskan gör ytterligare bedömning av dina besvär och hjälper dig med råd eller guidar dig till rätt vård.
  6. Om du vill kan sjuksköterskan starta ett röstsamtal eller videosamtal om det behös för en bättre bedömning av dina besvär. / Vid behov kan sjuksköterskan starta ett röstsamtal eller videosamtal med dig om det krävs för en bättre bedömning av dina besvär.
  7. När chatten/besöket är avslutat får du möjlighet att lämna ett betyg på hjälpen du fick.

Du kan alltid logga in i tjänsten igen om du vill se dina avslutade ärenden och läsa de råd du fick.

Om tjänsten

  • När du börjar chatta med oss öppnas ett ärende. Om du inte besvarar en uppstartad chatt inom 30 minuter avslutas ditt ärende.
  • Tjänsten erbjuds enbart på svenska
  • Gäller ditt ärende ditt barn under ett år eller en annan än dig själv hänvisar vi till 1177 Vårdguiden på telefon.
  • Innan du startar chatten får du lämna ditt samtyckte till att vi tar del av din journal och läkemedelslista.
  • Din kontakt med den digitala rådgivningen journalförs.
  • Kontakta oss om du har synpunkter på tjänsten eller förbättringsförslag. 
    Mejla inga personliga uppgifter eller frågor om vård.
    E-post: drm.1177@regionvastmanland.se

Tekniska krav

  • För att använda tjänsten behöver du webbläsaren Safari för iPhone/iPad och Chrome för Android eller dator. Vi rekommenderar att du alltid använder den senaste versionen av webbläsare och operativsystem för att tjänsten ska fungera optimalt.
  • För att kunna identifiera dig behöver du ett BankID och svenskt personnummer. BankID skaffar du via din bank.
  • Tjänsten erbjuds som ett alternativ till 1177 Vårdguiden på telefon. Om du får tekniska problem som gör att du inte kan använda chatten hänvisar vi dig att ringa till 1177 istället.
Till toppen av sidan