Hälsocentralen Matfors

Skölevägen 19

Visa på kartaVägbeskrivning

Telefonnummer
060-14 98 10
Öppet idag
  • 08:00 - 16:30Öppet
  • 12:00 - 13:00Stängt
Telefontid idag
  • 08:00 - 16:30

Fler tider och telefonnummer

Telefontider
  • Mån - Fre08:00 - 16:30
Öppettider
  • Mån - Fre08:00 - 16:30 Öppet
  • Mån - Fre12:00 - 13:00 Stängt

Besöksadress:
Skölevägen 19
Län, kommun:
Västernorrlands län, Sundsvall
Postadress:
Skölevägen 19, 864 31 Matfors

Vägbeskrivning

Hitta hit:

E14 Sundsvall-Matfors

Bild på entré Hälsocentralen Matfors

Hälsocentralen Matfors är en av Region Västernorrlands hälsocentraler. Hit kan du vända dig med alla frågor som rör din hälsa. Vi erbjuder dig hälso- och sjukvård av personal med bred kompetens och lång yrkeserfarenhet. Vi ger dig nära och trygg vård, oavsett var i livet du befinner dig.

I huset finns apotek. Besöksparkering är gratis. Välkommen!

Driftsform

Driftsform: Region

Information till patienter

Angående PK-provtagning och med risken för smittspridning av Corona är det beslutat att vi tills vidare inte ska ha drop-in för PK-prover.Enligt den nya rutinen ska du som PK-patient ringa och boka tid för provtagning.

Telefonnummer: 060-14 98 10

Publicerad: 2020-03-17

I och med risken för smittspridning av covid-19 är det beslutat att vi tills vidare inte ska ha drop-in för PK-prover.

Du som är PK-patient behöver ringa och boka tid för provtagning.

Telefonnummer: 060-14 98 10

Välkommen till hälsocentralen Matfors!

För rådgivning eller tidsbokning, använd gärna våra e-tjänster eller ring oss på 060-14 98 10. När du ringer får du en angiven tid då du blir uppringd.

När vi har stängt kan du ringa 1177 för att få råd. Då får du prata med en sjuksköterska som gör en medicinsk bedömning av dig och kan lotsa dig vidare till rätt vård.

I huset finns apotek. Besöksparkering är gratis.

Du hittar följande utbud på hälsocentralen:

  • Du som är listad hos oss kan logga in via vår e-tjänst här på sidan, eller använda appen Min vård Västernorrland för att chatta med oss.

    Så funkar det:

    • Först får du beskriva dina besvär, sedan kommer du få svara på några frågor. Det tar bara några minuter.
    • Vid behov får du chatta med en sjuksköterska. Hen läser igenom dina svar och skickar sedan ett sms när det är din tur.
    • Väntetid kan uppstå då ärenden prioriteras utifrån hur brådskande de bör tas om hand.
    • I vårdchatten får du medicinsk bedömning, råd och hjälp av sjuksköterska eller läkare. Flera besökare tas om hand samtidigt så det kan dröja mellan meddelanden.
    • Om vårdchatten visar att du behöver ett digitalt videomöte så debiteras du via faktura. Se prisinformation, länk under "Läs mer".
    • Om du behöver en fysisk undersökning eller provtagning så hjälper vi dig.

     

    Chatten bemannad vardagar

    Chatten är bemannad helgfria vardagar klockan 08.00-16.00.

    Du kan påbörja ditt besök och svara på förberedande frågor om dina besvär när som helst under dygnet. Du får hjälp när chatten är bemannad.

    Appen Min vård Västernorrland

    Om du vill använda appen, ladda ner Min vård Västernorrland från Google Play eller App store. Via appen hittar du digital ingång till andra mottagningar inom Region Västernorrland.

    Vad krävs för att använda tjänsten

    Du behöver ett BankID, svenskt personnummer och en mobil, surfplatta eller dator med tillgång till internet. Du kan söka vård för dig själv eller för ditt barn från ett år och uppåt.

    Så hanterar vi dina personuppgifter

    När du söker vård digitalt dokumenteras det alltid i regionens journalsystem som vid vanliga besök i vården. Syftet är att din vård ska bli så bra som möjligt. Dina personuppgifter hanteras säkert eftersom inloggningen sker med bank-id.

    Läs mer om hur personuppgifter hanteras i vården.

  • Det är möjligt att boka tid för vaccination mot covid-19, mot årets säsongsinfluensa och mot pneumokocker på hälsocentralen. Du hittar vilka tider som går att boka genom att gå till e-tjänsten.

    Se information om vilka grupper som rekommenderas vaccin, och vad som gäller:

    Vaccination mot influensa - 1177

    Vaccination mot pneumokocker - 1177

    Om vaccin mot covid-19 - 1177

    Du hittar länk till e-tjänsten “Vaccination – boka/ avboka tid" här på sidan, under rubriken "Våra e-tjänster". 

    • Du kan boka en tid för dig själv eller någon annan. Du kan få hjälp av en anhörig eller en vän med att boka.
    • Du behöver inte ha e-legitimation.
    • I ”Syfte för besök” och ”Besökstyp” väljer du vilket eller vilka vaccin och vilken dos du bokar tid för.
    • Om du tillhör riskgrupp som rekommenderas vaccin mot säsongsinfluensa och pneumokocker, kan du välja att ta flera vaccin samtidigt. Se vilka val som gäller i listan.
    • Du fyller i en hälsodeklaration i samband med bokningen. Om den behöver göras om finns länk i tjänsten.


    Fler sätt att boka

    Du kan också ladda ned appen ”Mitt vaccin” för Android eller iOS där appar finns, och logga in med e-legitimation för att hantera din bokning.   

    Om du har svårt att använda e-tjänsten, kontakta Region Västernorrlands telefonsupport för att få hjälp med din bokning. Ring 0611-804 00

    Notera ditt bokningsnummer

    När du bokat tid för dos ett visas ett bokningsnummer på din skärm. Notera det.

    Du får ett sms eller e-post med information om bokningsnummer och bokad tid, beroende på ditt val. Var noga och kontrollera att du angett rätt uppgifter så bekräftelsen kommer fram. Du behöver ha ditt bokningsnummer om du skulle behöva boka av din tid.

    Så kan du avboka din tid

    Om du har ett bokningsnummer så kan du boka av din tid genom att gå till vår e-tjänst “Vaccination – boka/ avboka tid " och klicka på länken ”Hantera bokning”.  Du kommer till en sida där du kan skriva in mobilnummer och bokningsnummer och sedan avboka tiden. Du får en bekräftelse på din dator eller mobilskärm att avbokningen är gjord.

    Om du inte har bokningsnummer kan du ringa hälsocentralen eller till regionens telefonsupport och lämna uppgifter om din avbokning. Nummer till telefonsupport är 0611-804 00

     

  • Arbetsterapeuten kan hjälpa dig som på grund av skada eller sjukdom har nedsatt förmåga att klara dina vardagliga aktiviteter.

    Du kan få hjälp med:

    • Utprovning och förskrivning av hjälpmedel
    • Utprovning av ortoser/handskenor
    • Handträning/Ergonomisk rådgivning
    • Elrullstolsutprovning
    • Sömnproblematik
    • Råd och stöd för att få vardagen att fungera bättre vid till exempel: stress eller smärta
       

    Kontakta oss gärna via våra e-tjänster eller ring Primärvårdsrehab på 060-13 52 25.

    Primärvårdsrehab

  • Du kan vända dig till barnmorskan med frågor om preventivmedel och könssjukdomar, eller när du är gravid.

    Barnmorskan kommer från Barnmorskemottagningen Sundsvall. Kontakta mottagningen och boka en tid.

    Vi erbjuder:

    • Graviditetskontroller
    • Gruppträffar i föräldrastöd
    • Preventivmedelsrådgivning
    • Provtagning och information om sexuellt överförbara sjukdomar
    • Gynekologisk cellprovskontroll för kvinnor i ålder 23 till 60-64 år


    För rådgivning och tidsbokning ring 060-18 24 80, vid receptförnyelse använd gärna barnmorskemottagningens e-tjänster.

  • På BVC får ditt barn regelbundna hälsoundersökningar av distriktssköterska och läkare. Du får också stöd och vägledning som förälder.

    Läs om barnets hälsa i på 1177 Vårdguiden:

     

    För rådgivning och tidsbokning ring 060-14 98 22, vid receptförnyelse använd gärna mottagningens e-tjänster.

    Telefontid tisdagar och torsdagar klockan 08:00 - 09:00

  • Du som har diabetes erbjuds regelbundet kontakt med en diabetessköterska.

    Diabeteshjälpmedel beställs via hälsocentralen.

    Kontakta oss gärna via hälsocentralens e-tjänster eller ring 060-14 98 10.

    Läs mer om:

  • Dietisten har specialkunskaper om matens betydelse vid hälsa och sjukdom och arbetar med att förebygga och behandla sjukdomar med hjälp av maten.

    Dietisten finns hos Hälsocentralen Centrum. För kontakt använd gärna hälsocentralens e-tjänster eller ring 060-18 24 82 eller 060-18 24 88 mellan 09.00-09.30.

     

  • Distriktssköterskan hjälper till med rådgivning, receptförnyelse och tidsbokning. Du får behandling och stöd inom områden som:

    Hälsocentralen har ett blodtrycksrum där du kan mäta blodtrycket i lugn och ro.

    Kontakta oss gärna via hälsocentralens e-tjänster eller ring 060-14 98 10. När du ringer oss så kommer en distriktssköterska att ta kontakt med dig på avtalad telefontid.

     

  • Våra familjeläkare är specialister inom allmänmedicin som hjälper dig med åkommor som inte kräver sjukhusvård. Här arbetar även läkare under specialistutbildning.

    Hos oss får du en kvalificerad medicinsk bedömning vid akuta, långvariga eller kroniska besvär. Läkarna undersöker, utreder och behandlar samt remitterar dig vid behov.

    Kontakta oss via hälsocentralens e-tjänster eller ring 060-14 98 10.

    Vid receptförnyelse använd gärna våra e-tjänster

  • Om du har besvär med smärta eller stelhet i muskler, leder och nerver ska du i första hand vända dig till fysioterapeut eller sjukgymnast. Vi kan erbjuda träning både individuellt och i grupp, bassängträning, besök på mottagningen, ergonomiska bedömningar och rådgivning.

    Kontakta oss via hälsocentralens e-tjänster eller ring 060-14 98 10.

    Läs mer om:

     

  • Vi kan hjälpa till med stöd och behandling om du vill ändra din livsstil.

    Du som fyller 40, 50 eller 60 år erbjuds kostnadsfri hälsoundersökning och hälsosamtal.

    Kontakta oss via hälsocentralens e-tjänster eller ring 060-14 98 10.

    På 1177 Vårdguiden kan du göra hälsotester eller läsa om alkohol, tobak, stress och återhämtning, sömn, mat, näring och motion. Du hittar det och mycket mer på sidor om Liv och hälsa

    Läs mer om:

  • Vår kurator kan ge dig information eller rådgivning i sociala och psykosociala frågor. Kuratorn erbjuder samtalsstöd, bedömning och behandling.

    Kontakta oss via hälsocentralens e-tjänster eller ring 060-14 98 10.

    Hos oss finns kompetens för Kognitiv Beteende Terapi (KBT).

    Läs om KBT i artikel om psykoterapi och psykologisk behandling på 1177 Vårdguiden 

  • Vår psykolog kan ge dig information, rådgivning och behandling om du har ångest, depression, utmattningsreaktioner, stress eller olika fobier. För att komma till psykologen behöver du ge oss ett medicinskt beslutsunderlag. Det kan tas fram genom att du först bedöms av en läkare eller genom att du skickar in en egen vårdbegäran.

    Kontakta oss via hälsocentralens e-tjänster eller ring 060-14 98 10 för att få en läkartid.

    Läs om hur du gör en egen vårdbegäran

    Läs mer om:

  • Om läkaren bedömer att du behöver lämna prov så får du komma till laboratoriet för provtagning.

    Kontakta oss via hälsocentralens e-tjänster eller ring 060-14 98 10

    Läs mer om:

  • Vår rehabkoordinator kartlägger vilka rehabiliteringsbehov du har om du är eller riskerar att bli sjukskriven.

    Koordinatorn arbetar i ett rehabiliteringsteam i nära samarbete med din läkare, övrig rehabiliteringspersonal och handläggare från Försäkringskassan.

    Läs mer om:

    Kontakta koordinatorn via hälsocentralens e-tjänster eller ring 060-14 98 10.

Till toppen av sidan