Hälsocentralen Höga Kusten, Ullånger

Vårdhemsvägen 2, Ullånger

Visa på kartaVägbeskrivning

Telefonnummer
Telefontider
DagÖppettiderKommentarer
Måndag07.00–16.30
Tisdag07.00–16.30
Onsdag07.00–16.30
Torsdag07.00–16.30
Fredag07.00–16.30
LördagStängt
SöndagStängt
Växeltelefon

Öppettider
DagÖppettiderKommentarer
Måndag08.00–16.30
Tisdag08.00–16.30
Onsdag08.00–16.30
Torsdag08.00–16.30
Fredag08.00–16.30
LördagStängt
SöndagStängt

Besöksadress:
Vårdhemsvägen 2, Ullånger
Län, kommun:
Västernorrlands län, Kramfors
Postadress:
Vårdhemsvägen 2, 873 72 Ullånger

Hälsocentralen Höga Kusten är en av regionens hälsocentraler. Hit kan du vända dig med alla frågor som rör din hälsa. Vi erbjuder dig hälso- och sjukvård av personal med bred kompetens och lång yrkeserfarenhet. Vi ger dig nära och trygg vård, oavsett var i livet du befinner dig.

Driftsform: Region

Välkommen till Hälsocentralen Höga Kusten!

För rådgivning eller tidsbokning, använd gärna våra e-tjänster eller ring oss på 0613-71 11 01. När du ringer får du en angiven tid då du blir uppringd.

När vi har stängt kan du ringa 1177 för att få råd. Då får du prata med en sjuksköterska som gör en medicinsk bedömning av dig och kan lotsa dig vidare till rätt vård.

I huset finns apotek.

Du hittar följande utbud på hälsocentralen:

  • Arbetsterapeuten kan hjälpa dig som behöver utprovning och förskrivning av tekniska hjälpmedel och ergonomisk rådgivning.

    Arbetsterapeuten finns på Hälsocentralen Kramfors. Ta kontakt via hälsocentralens e-tjänster eller ring 0612-860 42

    Till Hälsocentralen Kramfors

    Läs på 1177 om:

  • Hälsocentralen samarbetar med Barnmorskemottagning Örnsköldsvik. Du kan vända dig till barnmorskan med frågor om preventivmedel och könssjukdomar, eller när du är gravid. 

    Vi erbjuder:

    • Graviditetskontroller
    • Gruppträffar i föräldrastöd
    • Preventivmedelsrådgivning
    • Provtagning och information om sexuellt överförbara sjukdomar
    • Gynekologisk cellprovskontroll för kvinnor i ålder 23-60 år

    För rådgivning och tidsbokning ring 0613-71 11 22. Du kopplas till barnmorskemottagningen. 

    Vid receptförnyelse använd gärna barnmorskemottagningens e-tjänster.

    Till Barnmorskemottagning Örnsköldsvik

    Tjänst för att av- eller omboka tid för cellprovskontroll hittar du också här på sidan, bland hälsocentralens e-tjänster.

  • På BVC får ditt barn regelbundna hälsoundersökningar av distriktssköterska och läkare. Du får också stöd och vägledning som förälder.

    Läs mer om barnets hälsa på 1177:

     Kontakta oss gärna via hälsocentralens e-tjänster, där du även kan omboka din tid, eller ring 
    0613-71 11 01.

  • Du som har diabetes erbjuds regelbundet kontakt med en diabetessköterska.

    Diabeteshjälpmedel beställs via hälsocentralen.

    Kontakta oss gärna via hälsocentralens e-tjänster eller ring 0613-71 11 01.

    Läs på 1177 om:

  • Distriktssköterskan hjälper till med rådgivning, receptförnyelse och tidsbokning. Du får behandling och stöd inom områden som:

    Hälsocentralen har ett blodtrycksrum där du kan mäta blodtrycket i lugn och ro.

    Kontakta oss gärna via hälsocentralens e-tjänster eller ring 0613-71 11 01. När du ringer oss så kommer en distriktssköterska att ta kontakt med dig på avtalad telefontid.

  • Våra familjeläkare är specialister inom allmänmedicin som hjälper dig med åkommor som inte kräver sjukhusvård. Här arbetar även läkare under specialistutbildning.

    Hos oss får du en kvalificerad medicinsk bedömning vid akuta, långvariga eller kroniska besvär. Läkarna undersöker, utreder och behandlar samt remitterar dig vid behov.

    Kontakta oss via hälsocentralens e-tjänster eller ring 0613-71 11 01.

    Vid receptförnyelse använd gärna våra e-tjänster

  • Om du har besvär med smärta eller stelhet i muskler, leder och nerver ska du i första hand vända dig till fysioterapeut eller sjukgymnast. Vi kan erbjuda träning både individuellt och i grupp, bassängträning, besök på mottagningen, ergonomiska bedömningar och rådgivning.

    Kontakta oss via hälsocentralens e-tjänster eller ring 0613-71 11 01.

    Läs på 1177 om:

    Sjukgymnastik vid besvär i nacke, axlar och rygg. 

  • Vi kan hjälpa till med stöd och behandling om du vill ändra din livsstil.

    Du som fyller 40, 50 eller 60 år erbjuds kostnadsfri hälsoundersökning och hälsosamtal.

    Kontakta oss via hälsocentralens e-tjänster eller ring 0613-71 11 01.

    På 1177.se kan du göra hälsotester eller läsa om alkohol, tobak, stress och återhämtning, sömn, mat, näring och motion. Du hittar det och mycket mer på sidor om Liv och hälsa.

    Liv och hälsa - 1177

  • Vi erbjuder internetbaserad KBT-behandling (iKBT) för följande: Oro, ångest, sömnsvårigheter, stress, förbättrad självkänsla, ADHD och smärta samt ett särskilt program för oro och ångest hos ungdomar 13-19 år.

    Behandlingen bygger på självständigt arbete där du har möjlighet till avstämningskontakt med en behandlare. Du behöver ha tillgång till internetuppkoppling, ungefär en timme /dag för att genomföra programmet, samt motivation och intresse för att förändra din nuvarande situation. En behandling pågår ca 8 veckor.

    Anmäl intresse till psykosociala teamet genom att ringa 0613-71 11 01, knappval 9.

  • Vi är ett team bestående av kurator och psykolog som arbetar med psykisk hälsa i nära samarbete med övrig personal på hälsocentralen. Vårt uppdrag är att möta personer med lätt till medelsvår problematik, från 7 år och uppåt.

    Om du önskar kontakt med psykosociala teamet gör du det genom att ringa 0613-71 11 01, knappval 9.

    Läs på 1177 om:

  • Om läkaren bedömer att du behöver lämna prov så får du komma till laboratoriet för provtagning.

    Kontakta oss via hälsocentralens e-tjänster, där du kan boka, omboka eller avboka din tid eller ring 
    0613-71 11 01.

    Läs på 1177 om:

  • Att till exempel vara ledsen, känna oro eller ångest, ha svårt att sitta still och koncentrera sig eller att ha huvudvärk eller magont är oftast inte farligt. Ibland finns det tydliga orsaker till varför det känns så. Andra gånger kan man känna sig nere eller orolig utan att riktigt förstå varför, eller vad man kan göra för att må bättre.

    Du kan vända dig till vården om du mår dåligt. Var du ska vända dig beror på hur gammal du är.

    0-5 år

    Om ditt barn mår dåligt kan du kontakta BVC eller familjecentral.

    Barn och unga 6-17 år

    Du som är vårdnadshavare eller närstående till barn i åldern 6-17 år kan ta kontakt med hälsocentralen. Det gäller också dig som är barn eller ung och som själv vill ta kontakt med vården.

    Du når oss på 0613-71 11 01, knappval 9. Du får då en återuppringningstid då vi ringer upp dig för ett kortare bedömningssamtal. Nästa steg kan innebära att du får rådgivning eller en tid för besök på hälsocentralen.


    UMO.se är en webbplats för alla som är mellan 13 och 25 år. På UMO kan du hitta svar på frågor om kroppen, sex, relationer, psykisk hälsa, alkohol och droger, självkänsla och mycket annat. Du kan också ställa frågor anonymt och få ett personligt svar från någon som jobbar på UMO eller på en ungdomsmottagning.

    Bakom UMO står alla landsting och regioner.

    Till UMO

    Youmo är en webbplats för dig som är 13 till 20 år, på flera språk. Här finns information om kroppen, sex och hälsa. Du kan också läsa om jämställdhet, dina rättigheter och hur du kan få hjälp att må bra.

    På Youmo kan du se bilder och filmer och läsa på arabiska, dari, engelska, somaliska, svenska eller tigrinja.

    Till Youmo

  • Vi är ett team bestående av kurator och psykolog som arbetar med psykisk hälsa i nära samarbete med övrig personal på hälsocentralen. Vårt uppdrag är att möta personer med lätt till medelsvår problematik, från 7 år och uppåt.

    Om du önskar kontakt med psykosociala teamet gör du det genom att ringa 0613-71 11 01, knappval 9.

    Läs på 1177 om:

  • Vår rehabkoordinator kartlägger vilka rehabiliteringsbehov du har om du är eller riskerar att bli sjukskriven.

    Läs mer om sjukskrivning på 1177.

    Koordinatorn arbetar i ett rehabiliteringsteam i nära samarbete med din läkare, övrig rehabiliteringspersonal och handläggare från Försäkringskassan.

    Kontakta sjukskrivningskoordinatorn via hälsocentralens e-tjänster eller ring 0613-71 11 01.

  • Du kan vända dig till 1177 direkt Västernorrland oavsett var du bor eller vilken hälsocentral du tillhör. Du når den här digitala tjänsten via länken 1177 direkt Västernorrland eller via appen "Min vård Västernorrland" som finns att ladda ner via appstore eller google play.

    Öppettider 1177 direkt Västernorrland:
    Vardagar klockan 08.00-21.00
    lördag-söndag klockan 08.00–16.00. 

    Påbörja ditt ärende och svara på de förberedande frågorna när som helst under dygnet.

    Väntetider kan förekomma och övriga tider rekommenderar vi att du ringer telefonnummer 1177. Är det akut, ring 112!

    Till 1177 direkt Västernorrland

    Så fungerar det:

    • Först får du beskriva dina besvär, sedan kommer du få svara på några frågor. Det tar bara några minuter.
    • Vid behov får du chatta med en sjuksköterska. Hen läser igenom dina svar och skickar sedan ett sms när det är din tur.
    • Väntetid kan uppstå då ärenden prioriteras utifrån hur brådskande de bör tas om hand.
    • I vårdchatten får du medicinsk bedömning, råd och hjälp av sjuksköterska eller läkare.
    • Flera besökare tas om hand samtidigt så det kan dröja mellan meddelanden.
    • Om vårdchatten visar att du behöver ett digitalt videomöte så debiteras du via faktura. Se prisinformation, länk under "Läs mer".
    • Om du behöver en fysisk undersökning eller provtagning så hjälper vi dig.
    • Du kan påbörja ditt besök och svara på förberedande frågor om dina besvär när som helst under dygnet. 

    Appen Min vård Västernorrland

    Om du vill använda appen, ladda ner Min vård Västernorrland från Google Play eller App store. Via appen hittar du digital ingång till andra mottagningar inom Region Västernorrland.

    Vad krävs för att använda tjänsten

    Du behöver ett BankID, svenskt personnummer och en mobil, surfplatta eller dator med tillgång till internet. Du kan söka vård för dig själv eller för ditt barn från ett år och uppåt.

    Så hanterar vi dina personuppgifter

    När du söker vård digitalt dokumenteras det alltid i regionens journalsystem som vid vanliga besök i vården. Syftet är att din vård ska bli så bra som möjligt. Dina personuppgifter hanteras säkert eftersom inloggningen sker med bank-id.

    Hur hanteras personuppgifter i vården(1177.se)

Vid besök på hälsocentralen var god kom 15 minuter före utsatt tid då anmälan i kassan tar en stund och det kan vara kö. Tänk på allergiker - använd ej starka parfymer.

Till toppen av sidan