Hälsocentralen Ånge

Bankgatan 1

Visa på kartaVägbeskrivning

Telefonnummer
Telefontider
DagÖppettiderKommentarer
Måndag08.00–16.30
Tisdag08.00–16.30
Onsdag08.00–16.30
Torsdag08.00–16.30
Fredag08.00–16.30
LördagStängt
SöndagStängt
Växeltelefon

Öppettider
DagÖppettiderKommentarer
Måndag08.00–16.30
Tisdag08.00–16.30
Onsdag08.00–16.30
Torsdag08.00–16.30
Fredag08.00–16.30
LördagStängt
SöndagStängt

Besöksadress:
Bankgatan 1
Län, kommun:
Västernorrlands län, Ånge
Postadress:
Bankgatan 1, 841 32 Ånge

Hälsocentralen Ånge är en av Region Västernorrlands hälsocentraler. Hit kan du vända dig med alla frågor som rör din hälsa. Vi erbjuder dig hälso- och sjukvård av personal med bred kompetens och lång yrkeserfarenhet. Vi ger dig nära och trygg vård, oavsett var i livet du befinner dig.

Välkommen hälsar Camilla Rönningås

Hälsocentralschef med personal.

Driftsform: Region

Välkommen till hälsocentralen Ånge!

För rådgivning eller tidsbokning, använd gärna våra e-tjänster eller ring oss på 0690-156 60. När du ringer får du en angiven tid då du blir uppringd.

När vi har stängt kan du ringa 1177 för att få råd. Då får du prata med en sjuksköterska som gör en medicinsk bedömning av dig och kan lotsa dig vidare till rätt vård. Se också Primärvårdsjouren Sundsvall (1177.se)

Du hittar följande utbud på hälsocentralen:

  • Arbetsterapeuten kan hjälpa dig som på grund av skada eller sjukdom har nedsatt förmåga att klara dina vardagliga aktiviteter.

    Du kan få hjälp med:

    • Utprovning och förskrivning av hjälpmedel
    • Utprovning av ortoser/handskenor
    • Handträning/Ergonomisk rådgivning 
    • Elrullstolsutprovning
    • Sömnproblematik
    • Råd och stöd för att få vardagen att fungera bättre vid t.ex: stress eller smärta

    Kontakta oss gärna via våra e-tjänster eller ring PVR på 060-135225.

    Till våra e-tjänster

  • Du kan vända dig till barnmorskan med frågor om preventivmedel och könssjukdomar, eller när du är gravid.

    Vår barnmorska kommer från Barnmorskemottagningen i Sundsvall. Dom kommer till hälsocentralen för bokade patientbesök, bokning sker via dom. För kontakt avseende receptförnyelse, rådgivning och tidsbokning använd gärna deras e-tjänst eller ring deras direktnummer 060-18 24 80,

    Barnmorskemottagningen Sundsvall

    Barnmorskemottagningen erbjuder:

    • Graviditetskontroller
    • Gruppträffar i föräldrarstöd.
    • Preventivmedelsrådgivning
    • Provtagning och information om sexuellt överförbara sjukdomar
    • Gynekologisk cellprovskontroll för kvinnor i ålder 23-60 år. Via länken nedan kan du boka om ditt besök för cellprovstagning.

    Gynekologisk cellprovstagning

  • På BVC får ditt barn regelbundna hälsoundersökningar av distriktssköterska och läkare. Du får också stöd och vägledning som förälder.

    Läs om barnets hälsa på 1177:

    Barn och hälsa

     

  • Du som har diabetes erbjuds regelbundet kontakt med en diabetessköterska.

    Diabeteshjälpmedel beställs via hälsocentralen.

    Kontakta oss gärna via hälsocentralens e-tjänster eller ring 0690-156 60

    Läs på 1177 om:

     

  • Dietisten har specialkunskaper om matens betydelse vid hälsa och sjukdom och arbetar med att förebygga samt behandla sjukdomar med hjälp av maten.

    Dietisterna är placerade på hälsocentralen Centrum. Du når dietist via hälsocentralen Centrums e-tjänster eller telefonnummer 060-18 24 82, vardagar mellan kl.9.00-9.30.
    Övrig tid går det att lämna meddelande men bara angående förnyelse av förskrivning gällande sondnäring eller näringsdryck samt för tjänstesamtal

    Till Hälsocentralen Centrum (1177.se)

  • Distriktssköterskan hjälper till med rådgivning, receptförnyelse och tidsbokning. Du får behandling och stöd inom områden som:

    Hälsocentralen har ett blodtrycksrum där du kan mäta blodtrycket i lugn och ro.

    Kontakta oss gärna via hälsocentralens e-tjänster eller ring 0690-156 60. När du ringer oss så kommer en distriktssköterska att ta kontakt med dig på avtalad telefontid.

  • Våra familjeläkare är specialister inom allmänmedicin som hjälper dig med åkommor som inte kräver sjukhusvård. Här arbetar även läkare under specialistutbildning.

    Hos oss får du en kvalificerad medicinsk bedömning vid akuta, långvariga eller kroniska besvär. Läkarna undersöker, utreder och behandlar samt remitterar dig vid behov.

    Kontakta oss via hälsocentralens e-tjänster eller ring 0690-156 60.

  • Fysioterapi är samma sak som sjukgymnastik och till primärvårdens sjukgymnaster/fysioterapeuter kan Du kan vända Dig vid många typer av besvär i rörelseapparaten, så som besvär med smärta eller påverkan i muskler, leder och nerver. Typen av behandling som används baseras på besvärsbild och utgår alltid ifrån evidens och beprövad kunskap. Vi kan hjälpa Dig att hitta former för fysisk aktivitet både som del i behandling och att leva ett aktivt liv med god livskvalité.
    Har Du behov av hjälpmedel eller frågor om dessa kan Du kontakta oss för att få hjälp liksom om Du är i behov av intyg för färdtjänst och parkeringstillstånd. 

    För kontakt ring 0690-156 60 eller kontakta oss via 1177.se

    Sjukgymnastik vid besvär i nacke, axlar och rygg - 1177

  • Vi kan hjälpa till med stöd och behandling om du vill ändra din livsstil.

    Du som fyller 40, 50 eller 60 år erbjuds kostnadsfri hälsoundersökning och hälsosamtal.

    Kontakta oss via hälsocentralens e-tjänster eller ring 0690-156 60.

    På 1177 kan du göra hälsotester eller läsa om alkohol, tobak, stress och återhämtning, sömn, mat, näring och motion. Du hittar det och mycket mer inom tema "Hälsa och livsstil"

    Liv och Hälsa - 1177

  • Vår kurator kan ge dig information eller rådgivning i sociala och psykosociala frågor. Kuratorn erbjuder samtalsstöd, bedömning och behandling.

    Kontakta oss via hälsocentralens e-tjänster eller ring 0690-156 60.

    Hos oss finns kompetens för Kognitiv Beteende Terapi. 

    Kognitiv Beteende Terapi (KBT) - 1177

  • Vår psykolog kan ge dig information, rådgivning och behandling om du har ångest, depression, utmattningsreaktioner, stress eller olika fobier. För att komma till psykologen behöver du ge oss ett medicinskt beslutsunderlag. Det kan tas fram genom att du först bedöms av en läkare eller genom att du skickar in en egen vårdbegäran.

    Kontakta oss via hälsocentralens e-tjänster eller ring 0690-156 60 för att få en läkartid.

    Läs på 1177 om:

  • Om läkaren bedömer att du behöver lämna prov så får du komma till laboratoriet för provtagning.

    Kontakta oss via hälsocentralense-tjänster eller ring 0690-156 60

    Läs på 1177 om:

  • Vår rehabkoordinator kartlägger vilka rehabiliteringsbehov du har om du är eller riskerar att bli sjukskriven.

    Sjukskrivning - 1177

    Koordinatorn arbetar i ett rehabiliteringsteam i nära samarbete med din läkare, övrig rehabiliteringspersonal och handläggare från Försäkringskassan.

    Kontakta koordinatorn via hälsocentralens e-tjänster eller ring 0690-156 60.

  • Du kan vända dig till 1177 direkt Västernorrland oavsett var du bor eller vilken hälsocentral du tillhör. Du når den här digitala tjänsten via länken 1177 direkt Västernorrland eller via appen "Min vård Västernorrland" som finns att ladda ner via appstore eller google play.

    Öppettider 1177 direkt Västernorrland:
    Vardagar klockan 08.00-21.00
    lördag-söndag klockan 08.00–16.00. 

    Påbörja ditt ärende och svara på de förberedande frågorna när som helst under dygnet.

    Väntetider kan förekomma och övriga tider rekommenderar vi att du ringer telefonnummer 1177. Är det akut, ring 112!

    Till 1177 direkt Västernorrland

    Så fungerar det:

    • Först får du beskriva dina besvär, sedan kommer du få svara på några frågor. Det tar bara några minuter.
    • Vid behov får du chatta med en sjuksköterska. Hen läser igenom dina svar och skickar sedan ett sms när det är din tur.
    • Väntetid kan uppstå då ärenden prioriteras utifrån hur brådskande de bör tas om hand.
    • I vårdchatten får du medicinsk bedömning, råd och hjälp av sjuksköterska eller läkare.
    • Flera besökare tas om hand samtidigt så det kan dröja mellan meddelanden.
    • Om vårdchatten visar att du behöver ett digitalt videomöte så debiteras du via faktura. Se prisinformation, länk under "Läs mer".
    • Om du behöver en fysisk undersökning eller provtagning så hjälper vi dig.
    • Du kan påbörja ditt besök och svara på förberedande frågor om dina besvär när som helst under dygnet. 

    Appen Min vård Västernorrland

    Om du vill använda appen, ladda ner Min vård Västernorrland från Google Play eller App store. Via appen hittar du digital ingång till andra mottagningar inom Region Västernorrland.

    Vad krävs för att använda tjänsten

    Du behöver ett BankID, svenskt personnummer och en mobil, surfplatta eller dator med tillgång till internet. Du kan söka vård för dig själv eller för ditt barn från ett år och uppåt.

    Så hanterar vi dina personuppgifter

    När du söker vård digitalt dokumenteras det alltid i regionens journalsystem som vid vanliga besök i vården. Syftet är att din vård ska bli så bra som möjligt. Dina personuppgifter hanteras säkert eftersom inloggningen sker med bank-id.

    Hur hanteras personuppgifter i vården(1177.se)

Betala med betalkort eller via faktura.

Kom i nära anslutning till utsatt tid och anmäl dig i receptionen.

Kontakta oss gärna via våra e-tjänster.Vi använder oss av tjänsten självincheckning. Tjänsten kräver att du har smsavisering och mobilt bank-id. Med hjälp av mobilen kan du både checka in och betala ditt vårdbesök.Drop-in-tider för PK-provtagning:

Måndag - Onsdag kl 10:00 - 11:00.

Till toppen av sidan