Nyhetsarkiv Västernorrland

Chatta med oss-sök vård digitalt

Innehållet gäller Västernorrland

Vill du chatta så erbjuds du enkel kontakt via vårdchatt hos din regiondrivna hälsocentral eller när du ringer 1177. Du kan påbörja ditt digitala vårdärende genom att svara på förberedande frågor om dina besvär när som helst under dygnet. Du får sedan egenvårdsråd eller råd och bedömning av sjuksköterska, läkare, fysioterapeut eller annan yrkeskategori via chatt på din mobil, surfplatta eller dator.

Kvinna i grön tröja som håller i mobiltelefon.

Så fungerar den digitala vårdchatten

Du kan nå den digitala vårdchatten genom att ladda ner appen "Min vård Västernorrland". I appen kan du sedan enkelt med hjälp av ditt BankID välja  hälsocentral, 1177 eller Barn-och ungdomsentrén. 

Om du inte vill ladda ner appen går det bra att hitta länkar till vårdchatten i artikeln Digital vårdchatt Västernorrland eller via respektive hälsocentrals sida.

Du når även den digitala vårdchatten genom länk från talsvar när du ringer till 1177, någon av de regiondrivna hälsocentralerna eller Barn-och ungdomsentrén. Du får sedan beskriva dina besvär i fritext och guidas sedan vidare till ett formulär.

Du når vårdchatten genom att logga in och svara på frågor om symtom med mobil, surfplatta eller dator

Beroende på de svar du ger guidas du sedan vidare till:

  • egenvårdsråd via 1177.se
  • chatt med vårdpersonal
  • akut hänvisning till 112 vid alarmerande besvär

Du kan sedan få ytterligare hjälp om du behöver det. Antingen genom ett videomöte eller ett fysiskt möte.

1177 bemannas vardagar klockan 08.00-21.00 och helger klockan 08.00-16.00. Hälsocentralerna bemannas enligt deras vanliga ordinarie öppettider klockan 08.00-16.00.

Välj den enhet du vill chatta från.
Mer information finns på sidan
Digital vårdchatt Västernorrland

Till toppen av sidan