9 februari: Freja e-ID har ersatts av Freja e-IDplus
Innehållet gäller VästernorrlandFrån och med 5 februari upphörde Freja e-id som giltig e-legitimation för 1177 Vårdguiden. Det är en variant som många tonåringar har valt istället för BankID och nu behöver alla som haft Freja e-id därför uppgradera till Freja e-id plus. Det kan du göra genom att besöka ditt ATG-ombud men tänk på att du är symtomfri och inte har covid-19 när du gör uppgraderingen.

Den som har Freja e-id behöver uppgradera till en godkänd e-legitimation, exempelvis Freja e-id plus eller annan e-legitimation.
Freja e-id innebär att du genom att visa upp en godkänd legitimation digitalt får tillgång till tjänsten, utan att legitimera dig fysiskt.
Byt till annan e-legitimation
Det här har varit en bra lösning för de personer som saknar bank-ID, ofta unga personer 13-15 år. Då godkännandet gjordes helt digitalt har säkerheten bedömts vara lägre än Freja e-id plus som man får tillgång till genom att legitimera sig fysiskt hos ett ATG-ombud.
Eftersom det inte går att begränsa inloggningen, exempelvis till beställning av egenprovtagning eller beställning av antikroppsprovtagning, ger inloggning med Freja e-id även tillgång till integritetskänslig information som 1177 Vårdguidens e-tjänster innehåller. Bedömningen har därför gjorts att Freja e-id i den enklare versionen inte längre kan användas vid inloggning. Det går däremot bra att fortsättningsvis använda Freja e-id Plus.
Så här uppgraderar du till Freja e-ID plus
Du vänder dig till ditt ATG-ombud som kan uppgradera.
Här finns information hur du gör praktiskt
Om du akut behöver göra en egenprovtagning kan du vända dig till din hälsocentral för att få ett provtagningsmaterial och provta dig hos din hälso eller vårdcentral. Gör inte detta i onödan om du har en annan giltig e-legitimation eftersom utdelandet av dessa provtagningsmaterial görs utöver annan hantering av egenprovtagning.