Nyhetsarkiv Västernorrland

24 januari: 2021 rekordår för 1177 Vårdguiden i Västernorrland

Innehållet gäller Västernorrland

Under 2021 gjordes över 5,5 miljoner besök på de regionala sidorna på webbplatsen 1177.se här i Västernorrland. Det är en ökning av antalet besök med hela 70 procent jämfört med 2020.

Hand som håller i mobiltelefon
De regionala sidorna på 1177 Vårdguiden (1177.se) besöks av många i Västernorrland.

Nära 2 miljoner besök gjordes till sidor för regionens mottagningar. De innehåller kontaktinformation, länkar till e-tjänster och information om vad varje mottagning erbjuder. Behovet att boka tid för vaccination eller provtagning är sannolikt en bidragande orsak till den stora ökningen av besök till den delen av 1177.se som heter Hitta vård.

- De flesta söker kontaktinformation var de kan vaccinera sig eller den mottagning de vill hitta mer information om. Det är också många som letar efter covidrelaterad information och information om hur man ska provta sig, säger Eva Coos Berglund, redaktör för 1177 Vårdguiden i Västernorrland.

På 1177.se finns flera tusen medicinska artiklar om olika sjukdomar, besvär, undersökningar och behandlingar. Här finns också information om hälsa och förebyggande vård samt en ingång om hur vården fungerar i Västernorrland.
Det finns även regionala filmer, reportage och regionala nyheter. Webbplatsen är mobilanpassad och anpassar sig till den skärm man surfar från.

Ökad kännedom och ökat intresse

1177.se är den primära kanalen för att hitta aktuell information om hälsa och vård i Västernorrland. Nu visar statistik från Inera att Västernorrland är det av norrlandslänen som hade flest besökare regionalt under 2021. Länets invånare verkar också besöka och nyttja 1177.se och dess tjänster i högre omfattning jämfört med de flesta övriga regioner i norrlandslänen.

216 342 personer i Västernorrland har nu konton i e-tjänsterna. Det innebär att nästan 89 procent av länsinvånarna har en inloggning till 1177 Vårdguidens e-tjänster.

Webbplatsen 1177.se kommer att fortsätta utvecklas både nationellt och regionalt under 2022 när det gäller e-tjänster, fler regionala texter och utbudet under kontaktinformationen på Hitta vård.

- Vi är naturligtvis mycket glada över den här positiva utvecklingen för 1177.se. Under pandemin har vi lagt ned mycket tid och resurser på att dagligen uppdatera informationen på 1177.se som också är en allt viktigare del i första linjens vård i Västernorrland, säger Eva Coos Berglund.

 

 

Till toppen av sidan