Aktuellt i Västernorrland

22 juni: Grattis till över 1200 chattar

Innehållet gäller Västernorrland

Över 1 200 personer har valt att chatta med Hälsocentralen Centrum och 1177 Vårdguiden på telefon sedan e- tjänsten och pilotprojektet Primärvården online startade i början av april i år. Vårdärendena har varierat men de vanligaste frågorna har handlat om allergi, hudåkommor eller kroniska besvär. Att få berätta och beskriva sin smärta eller fråga hur till exempel allergin ska tas om hand, har fungerat mycket bra via chatten. Allt du behöver är en giltig e-legitimation.

Person med mobil.
Det är enkelt att chatta i din mobil, surfplatta eller via datorn.

- Det underlättar för oss som vårdgivare om du som behöver enklare rådgivning kan välja vårdchatt istället för ett fysiskt besök. Om det är ett enklare vårdärende så vinner dessutom både patient och vårdpersonal mycket tid och åtgärder kan ske snabbare, säger Malin Nilsson, enhetschef Hälsocentralen Centrum.

Chatta med rätt person

Du får möjlighet att chatta med antingen sjuksköterska, läkare, fysioterapeut eller barnhälsovården och du kommer i förväg få veta vem det blir. Val av vem det blir sker efter att det formulär som du  fyllt i är klart och bedömt.

Högt betyg av chattupplevelsen

De patienter som har chattat med Hälsocentralen Centrum under perioden april-juni har gett medelbetyget 4,3 (av totalt 5,0) vilket är ett mycket bra resultat.
 - På kort tid har invånarna i Västernorrland uppmärksammat att den här möjligheten också finns, säger Malin Nilsson.

Andra vinster är att Hälsocentralen Centrum har haft en relativt god tillgänglighet för sina patienter trots att pandemin samtidigt har krävt stora arbetsinsatser där flera ur personalen har jobbat på andra avdelningar eller enheter under 2021.

- Det här har varit så efterfrågat från flera av våra patienter. Det är lättsamt att kunna chatta och göra det vart du än befinner dig och när du själv väljer det, säger Malin Nilsson.

Fakta:

  • Pilotprojektet startade den 7 april 2021 med Hälsocentralen Centrum som första pilot. I mitten av maj anslöt även 1177 på telefon som andra pilot.
  • Chatten är bemannad klockan 08.00-16.00 måndag-fredag för Hälsocentralen Centrum men patienterna kan gå in när som helst på dygnet för att påbörja ett ärende. Patienten hamnar sedan i en chattkö men köplatsen kan ändras om något mer akut ärende kommer in som måste gå före.
  • I vårdchatten får personen medicinsk bedömning, råd och hjälp av sjuksköterska, läkare, fysioterapeut eller barnhälsovården. Flera besökare tas om hand samtidigt så det kan dröja mellan meddelanden.
  • Plattform24 ansvarar för pilotprojektet "Primärvården online" som pågår fram till och med september 2021.
  • På Hälsocentalen Centrums sida finns länken till vårdchatten. Du behöver vara listad på Hälsocentralen Centrum för att chatta. Du behöver ha en giltig e-legitimation.
  • Om du vill chatta med 1177 på telefon så väljer du alternativet som kommer i deras talsvar. Då behöver du bara ringa och inte tillhöra någon hälsocentral.
Till toppen av sidan