Aktuellt i Västernorrland

Nu kan du chatta med 1177 Vårdguiden på telefon

Innehållet gäller Västernorrland

Nu pågår ett pilotprojekt där 1177 Vårdguiden på telefon erbjuder snabb och enkel kontakt via vårdchatt. Du kan påbörja ditt digitala vårdbesök och svara på förberedande frågor om dina besvär när som helst under dygnet. Du får sedan hjälp av sjuksköterska via chatt på din mobil, surfplatta eller dator. Chatten bemannas vardagar klockan 08.00-21.00 och helger klockan 08.00-16.00.

Hand som håller i mobil.
1177 Vårdguiden på telefon erbjuder nu vårdchat för dig som vill.

Så fungerar den digitala vårdchatten

Du når den digitala vårdchatten genom länk från talsvar när du ringer till 1177 Vårdguiden på telefon. 
Du får sedan beskriva dina symtom i fritext och guidas sedan vidare till ett formulär. Beroende på vilka svar du gett guidas du sedan vidare till:

  • egenvårdsråd via 1177.se
  • chatt med sjuksköterska
  • akut hänvisning till 112 vid alarmerande besvär.

- Genom att 1177 Vårdguiden på telefon nu får en digital ingång vill vi öka tillgängligheten ytterligare för patienterna och minska telefonköerna, säger Eva Renstorp, verksamhetschef 1177 Vårdguiden på telefon i Region Västernorrland.

Även Hälsocentralen Centrum i Sundsvall erbjuder sedan drygt en månad, de patienter som önskar chatt med sjuksköterska eller läkare.

Mer information om Primärvården online

Till toppen av sidan