Hälsocentralen Nacksta


TIDER FÖR INFLUENSAVACCINERING DROP-IN TORSDAG 9/11 KLOCKAN 14.30 – 16.00

TISDAG 14/11 KLOCKAN 14.30 – 16.00

TORSDAG 16/11 KLOCKAN 14.30 – 16.00

TISDAG 21/11 KLOCKAN 14.30 – 16.00

Våra e-tjänster

Fler e-tjänster Färre e-tjänster
  • 1. Mina bokade tider, av- eller omboka direkt

  • 2. Boka tid direkt

  • Av/omboka tid

  • Beställa journalkopior

  • Förnya recept

  • Kontakta mig

  • Stöd och behandling

    Tjänsten är tillgänglig för dig som
    • har remiss
  • Vaccination inför utlandsresa

Telefonnummer och Öppettider

060-18 37 10
Telefontid idag:
Stängt
Öppet idag:
Stängt

Övriga tider och telefonnummer

Telefontider:
Mån-fre 08–16:30
Öppettider:
Mån-fre 08–16:30
Växeltelefon:
060-18 37 00

ADRESS

Besöksadress
Axvägen 15, 853 50 Sundsvall
Län, kommun
Västernorrlands län, Sundsvall
Postadress
Axvägen 15
853 50 Sundsvall
Vägbeskrivning

Du når oss via buss 2 från Navet. Aktuella busstider finns på www.dintur.se

Vårt utbud

Välkommen till hälsocentralen Nacksta!

För rådgivning eller tidsbokning, använd gärna våra e-tjänster eller ring oss på 060-18 37 10. När du ringer får du en angiven tid då du blir uppringd.

När vi har stängt kan du ringa 1177 för att få råd. Då får du prata med en sjuksköterska som gör en medicinsk bedömning av dig och kan lotsa dig vidare till rätt vård. Se också Primärvårdsjouren Sundsvall

Du hittar följande utbud på hälsocentralen:

Arbetsterapeut

Arbetsterapeuten kan hjälpa dig som behöver utprovning och förskrivning av tekniska hjälpmedel och ergonomisk rådgivning.

Våra arbetsterapeuter arbetar på Primärvårdsrehab som du hittar i hälsocentralen Gillebergets lokaler.

För kontakt använd gärna deras e-tjänster eller ring - se deras sida för information och länkar,

Läs mer om:

Barnmorska

Du kan vända dig till barnmorskan med frågor om preventivmedel och könssjukdomar, eller när du är gravid.

Vi erbjuder:

  • Graviditetskontroller
  • Gruppträffar i föräldrastöd
  • Preventivmedelsrådgivning
  • Provtagning och information om sexuellt överförbara sjukdomar
  • Gynekologisk cellprovskontroll för kvinnor i ålder 23-60 år


För rådgivning och tidsbokning ring 060-18 24 80, vid receptförnyelse använd gärna våra e-tjänster. Du kan också vända dig till Barnmorskemottagningen Sundsvall.

BVC

På BVC får ditt barn regelbundna hälsoundersökningar av distriktssköterska och läkare. Du får också stöd och vägledning som förälder.

Läs om barnets hälsa i 1177 Vårdguidens tema Barn och föräldrar


För rådgivning och tidsbokning ring 060-18 37 11, vid receptförnyelse använd gärna mottagningens e-tjänster.

Telefontid måndag till fredag kl 08.00 - 09.00

Diabetessköterska

Du som har diabetes erbjuds regelbundet kontakt med en diabetessköterska.

Diabeteshjälpmedel beställs via hälsocentralen.

Kontakta oss gärna via hälsocentralens e-tjänster eller ring 060-18 37 10

Läs mer om:

Dietist

Dietisten har specialkunskaper om matens betydelse vid hälsa och sjukdom och arbetar med att förebygga och behandla sjukdomar med hjälp av maten.

Dietisten finns på Hälsocentralen Centrum. För kontakt använd gärna Hälsocentralen Centrums e-tjänster eller ring 060 - 18 24 82 eller 060 - 18 24 88 mellan 09.00 - 09.30.

Övriga tider kan du lämna meddelande på telefonsvarare.

Till Hälsocentralen Centrum

Distriktssköterska

Distriktssköterskan hjälper till med rådgivning, receptförnyelse och tidsbokning. Du får behandling och stöd inom områden som:

 Hälsocentralen har ett blodtrycksrum där du kan mäta blodtrycket i lugn och ro.

Kontakta oss gärna via hälsocentralens e-tjänster eller ring 060-18 37 10. När du ringer oss så kommer en distriktssköterska att ta kontakt med dig på avtalad telefontid.

Familjeläkare

Våra familjeläkare är specialister inom allmänmedicin som hjälper dig med åkommor som inte kräver sjukhusvård. Här arbetar även läkare under specialistutbildning.

Hos oss får du en kvalificerad medicinsk bedömning vid akuta, långvariga eller kroniska besvär. Läkarna undersöker, utreder och behandlar samt remitterar dig vid behov.

Kontakta oss via hälsocentralens e-tjänster eller ring 060-18 37 10.

Vid receptförnyelse använd gärna våra e-tjänster

Väl mött

Fysioterapeut/ Sjukgymnast

Om du har besvär med smärta eller stelhet i muskler, leder och nerver ska du i första hand vända dig till fysioterapeut eller sjukgymnast. Vi kan erbjuda träning både individuellt och i grupp, bassängträning, besök på mottagningen, ergonomiska bedömningar och rådgivning.

Våra sjukgymnaster arbetar på Primärvårdsrehab som du hittar i hälsocentral Gillebergets lokaler.

För kontakt använd gärna deras e-tjänster eller ring - se deras sida för information och länkar,

Läs mer om:

 

Hälsa och livsstil

Vi kan hjälpa till med stöd och behandling om du vill ändra din livsstil.

Du som fyller 40, 50 eller 60 år erbjuds kostnadsfri hälsoundersökning och hälsosamtal.

Kontakta oss via hälsocentralens e-tjänster eller ring 060-18 37 10

På 1177 Vårdguiden kan du göra hälsotester eller läsa om alkohol, tobak, stress och återhämtning, sömn, mat, näring och motion. Du hittar det och mycket mer inom tema "Hälsa och livsstil"

Läs mer om:

Kurator

Vår kurator kan ge dig information eller rådgivning i sociala och psykosociala frågor. Kuratorn erbjuder samtalsstöd, bedömning och behandling.

Kontakta oss via hälsocentralens e-tjänster eller ring 060-18 37 10.

Psykolog

Vår psykolog kan ge dig information, rådgivning och behandling om du har ångest, depression, utmattningsreaktioner, stress eller olika fobier. För att komma till psykologen behöver du ge oss ett medicinskt beslutsunderlag. Det kan tas fram genom att du först bedöms av en läkare eller genom att du skickar in en egen vårdbegäran.

Kontakta oss via hälsocentralens e-tjänster eller ring 060-18 37 10 för att få en läkartid. Läs om hur du gör en egen vårdbegäran.

Läs mer om:

 

Provtagning

Om läkaren bedömer att du behöver lämna prov så får du komma till laboratoriet för provtagning.

Kontakta oss via hälsocentralense-tjänster eller ring 060-18 37 10.

Läs mer om:

 

Rehabkoordinator

Vår rehabkoordinator kartlägger vilka rehabiliteringsbehov du har om du är eller riskerar att bli sjukskriven.

Koordinatorn arbetar i ett rehabiliteringsteam i nära samarbete med din läkare, övrig rehabiliteringspersonal och handläggare från Försäkringskassan.

Läs mer om:

Kontakta koordinatorn via hälsocentralense-tjänster eller ring 060-18 37 10.

 

Om oss

Hälsocentralen Nacksta är en av landstingets hälsocentraler. Hit kan du vända dig med alla frågor som rör din hälsa.Vi erbjuder dig hälso- och sjukvård av personal med bred kompetens och lång yrkeserfarenhet. Vi ger dig nära och trygg vård, oavsett var i livet du befinner dig.Välkommen hälsar Lena Calissendorff

Hälsocentralschefen med personal.

Information till patienter

Kom gärna 15 minuter för utsatt tid och anmäl dig i receptionen. Betala med betalkort eller via faktura. Hälsocentralen hanterar inte kontanter.Kontakta oss gärna via våra e-tjänster.Vi hjälper gärna till med högkostnadskort och frikort. Uteblivet besök debiteras enligt gällande regler.

Obs! I receptionen kan du inte boka tider.

VI FINNS ÄVEN PÅ FACEBOOK, sök på Landstinget Västernorrland Hälsocentralen Nacksta

Den här sektionen innehåller omdömen och fakta för Hälsocentralen Nacksta.

Telefon- & läkartillgänglighet

Primärvårdens tillgänglighet per telefon

Andel besvarade telefonsamtal i primärvård. Enbart landsting med datoriserade telefonsystem.

87 %

Det aktuella värdet är
87%
Mätningen genomfördes
2017-08-01 - 2017-08-31

Källa: Väntetider i vården

Mer information Mindre information

Genomförda läkarbesök inom sju dagar i primärvård

Andel läkarbesök i primärvård inom sju dagar.

67 %

Det aktuella värdet är
67%
Mätningen genomfördes
2017-08-01 - 2017-08-31

Källa: Väntetider i vården, Sveriges Kommuner och Landsting

Mer information Mindre information

Generella patientomdömen

Positiv upplevelse av delaktighet i vården hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om delaktighet i sin vård från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

69 %

Andel positiva svar om delaktighet i sin vård från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2016
Den patientupplevda kvalitén är
69 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av information och kunskap efter att ha besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om information och kunskap från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

55 %

Andel positiva svar om information och kunskap från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2016
Den patientupplevda kvalitén är
55 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av kontinuitet och samordning hos patenter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om kontinuitet och samordning från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

43 %

Andel positiva svar om kontinuitet och samordning från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2016
Den patientupplevda kvalitén är
43 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av känslomässigt stöd bland patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om personalens förmåga till känslomässigt stöd från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av svar i Nationell Patientenkät.

58 %

Andel positiva svar om personalens förmåga till känslomässigt stöd från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2016
Den patientupplevda kvalitén är
58 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av respekt och bemötande hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om respekt och bemötande från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

72 %

Andel positiva svar om respekt och bemötande från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2016
Den patientupplevda kvalitén är
72 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av tillgänglighet hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om tillgänglighet från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

69 %

Andel positiva svar om tillgänglighet från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2016
Den patientupplevda kvalitén är
69 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positivt helhetsintryck hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning.

Andel positiva svar om helhetsintryck från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

56 %

Andel positiva svar om helhetsintryck från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2016
Den patientupplevda kvalitén är
56 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information