Hälsocentralen Liden


Våra e-tjänster

Fler e-tjänster Färre e-tjänster
  • 1. Mina bokade tider, av- eller omboka direkt

  • 2. Boka tid direkt

  • Av/omboka tid

  • Beställa journalkopior

  • Beställa tid

  • Förnya recept

  • Kontakta mig

  • Stöd och behandling

    Tjänsten är tillgänglig för dig som
    • har remiss
  • Vaccination inför utlandsresa

Telefonnummer och Öppettider

0692-439 20
Telefontid idag:
Stängt
Öppet idag:
Stängt

Övriga tider och telefonnummer

Telefontider:
Mån-fre 08–16:30
Öppettider:
Mån-fre 08–16:30
Växeltelefon:
0692-439 11

ADRESS

Besöksadress
Husåsvägen 18, 860 41 Liden
Län, kommun
Västernorrlands län, Sundsvall
Postadress
Husåsvägen 18
860 41 Liden
Vägbeskrivning

Vi finns centralt i Liden, bredvid skolan.

Vårt utbud

Välkommen till hälsocentralen Liden!

För rådgivning eller tidsbokning, använd gärna våra e-tjänster eller ring oss på 0692-439 20. När du ringer får du en angiven tid då du blir uppringd.

När vi har stängt kan du ringa 1177 för att få råd. Då får du prata med en sjuksköterska som gör en medicinsk bedömning av dig och kan lotsa dig vidare till rätt vård. Se också Primärvårdsjouren Sundsvall.

Du hittar följande utbud på hälsocentralen 

Arbetsterapeut

Arbetsterapeuten kan hjälpa dig som behöver utprovning och förskrivning av tekniska hjälpmedel och ergonomisk rådgivning.

Våra arbetsterapeuter arbetar på Primärvårdsrehab som du hittar i hälsocentralen Gillebergets lokaler.

För kontakt använd gärna deras e-tjänster eller ring - se deras sida för information och länkar,

Läs mer om:

Barnmorska

Du kan vända dig till barnmorskan med frågor om preventivmedel och könssjukdomar, eller när du är gravid.

Barnmorskemottagning Sundsvall 060-12 24 80

Vi erbjuder:

  • Graviditetskontroller
  • Gruppträffar i föräldrastöd
  • Preventivmedelsrådgivning
  • Provtagning och information om sexuellt överförbara sjukdomar
  • Gynekologisk cellprovskontroll för kvinnor i ålder 23-60 år

För rådgivning och tidsbokning ring 060-18 24 80, vid receptförnyelse använd gärna Barnmorskemottagningen Sundsvalls e-tjänster.

Till Barnmorskemottagningen Sundsvall

BVC

På BVC får ditt barn regelbundna hälsoundersökningar av distriktssköterska och läkare. Du får också stöd och vägledning som förälder.

Läs om barnets hälsa i 1177 Vårdguidens tema Barn och föräldrar

Tidsbeställd mottagning

Telefontid: Mån-fre kl.08.00-09.00
0692-439 19
070-346 89 98 (övrig tid)

Vi träffas på Hälsocentralen i Liden, men vid överenskommelse kan även besök på distriktssköterskemottagningen i Indal bokas.

Vid akut sjukdom kontakta läkarmottagningen på tel: 0692-439 20.

Diabetessköterska

Du som har diabetes erbjuds regelbundet kontakt med en diabetessköterska.

Diabeteshjälpmedel beställs via hälsocentralen.

Kontakta oss gärna via hälsocentralens e-tjänster eller ring 0692-439 20

Läs mer om:

Dietist

Dietisten har specialkunskaper om matens betydelse vid hälsa och sjukdom och arbetar med att förebygga och behandla sjukdomar med hjälp av maten.

Kontakta oss gärna via hälsocentralens e-tjänster eller ring 0692-439 20

Dietisten hos Hälsocentralen Centrum. För kontakt använd gärna 
Hälsocentralen Centrums e-tjänster eller ring 0692-439 20

Till Hälsocentralen Centrum

Distriktssköterska

Distriktssköterskan hjälper till med rådgivning, receptförnyelse och tidsbokning. Du får behandling och stöd inom områden som:

Kontakta oss gärna via hälsocentralens e-tjänster eller ring 0692-439 20. När du ringer oss så kommer en distriktssköterska att ta kontakt med dig på avtalad telefontid.

Indals distriktssköterskemottagning

Till oss kan du ringa måndag och torsdag kl. 08.00-09.00.
Tfn: 060-920 24

Adress
Indals distriktssköterskemottagning
Björkallén 23
860 40  Indal

 

Familjeläkare

Våra familjeläkare är specialister inom allmänmedicin som hjälper dig med åkommor som inte kräver sjukhusvård. Här arbetar även läkare under specialistutbildning.

Hos oss får du en kvalificerad medicinsk bedömning vid akuta, långvariga eller kroniska besvär. Läkarna undersöker, utreder och behandlar samt remitterar dig vid behov.

Kontakta oss via hälsocentralens e-tjänster eller ring 0692-439 20.

Vid receptförnyelse använd gärna våra e-tjänster

Fysioterapeut/ Sjukgymnast

Om du har besvär med smärta eller stelhet i muskler, leder och nerver ska du i första hand vända dig till fysioterapeut eller sjukgymnast. Vi kan erbjuda träning både individuellt och i grupp, bassängträning, besök på mottagningen, ergonomiska bedömningar och rådgivning.

Vår sjukgymnast arbetar här på hälsocentralen i Liden.

För kontakt använd gärna våra e-tjänster eller ring 0692-439 22

Hälsa och livsstil

Vi kan hjälpa till med stöd och behandling om du vill ändra din livsstil.

Du som fyller 40, 50 eller 60 år erbjuds kostnadsfri hälsoundersökning och hälsosamtal.

Kontakta oss via hälsocentralens e-tjänster eller ring 0692-439 20.

På 1177 Vårdguiden kan du göra hälsotester eller läsa om alkohol, tobak, stress och återhämtning, sömn, mat, näring och motion. Du hittar det och mycket mer inom tema "Hälsa och livsstil"

Läs mer om:

Kurator

Vår kurator kan ge dig information eller rådgivning i sociala och psykosociala frågor. Kuratorn erbjuder samtalsstöd, bedömning och behandling.

Kuratorn finns hos hälsocentralen Granlo. Kontakta oss via Hälsocentralen Granlo e-tjänster eller ring 0692-439 20

Till Hälsocentralen Granlo

Hos oss finns kompetens för Kognitiv Beteende Terapi (KBT).

Psykolog

Vår psykolog kan ge dig information, rådgivning och behandling om du har ångest, depression, utmattningsreaktioner, stress eller olika fobier. För att komma till psykologen behöver du först träffa en läkare.

Psykologen finns hos Hälsocentralen Gilleberget. Kontakta oss via hälsocentralen e-tjänster eller ring 0692-439 20 för att få en läkartid.

Till Hälsocentralen Gilleberget

Läs mer om:

Provtagning

Om läkaren bedömer att du behöver lämna prov så får du komma till laboratoriet för provtagning.

Kontakta oss via hälsocentralens e-tjänster eller ring 0692-439 20.

Läs mer om:

Rehabkoordinator

Vår rehabkoordinator kartlägger vilka rehabiliteringsbehov du har om du är eller riskerar att bli sjukskriven.

Koordinatorn arbetar i ett rehabiliteringsteam i nära samarbete med din läkare, övrig rehabiliteringspersonal och handläggare från Försäkringskassan.

Läs mer om:

Kontakta koordinatorn via hälsocentralense-tjänster eller ring 0692-439 22

 

Om oss

Hälsocentralen Liden är en av landstingets hälsocentraler. Hit kan du vända dig med alla frågor som rör din hälsa.


Vi erbjuder dig hälso- och sjukvård av personal med bred kompetens och lång yrkeserfarenhet. Vi ger dig nära och trygg vård, oavsett var i livet du befinner dig.

Det finns apotek i husets bottenvåning.


Vi har fri parkering.


Vi har också en distriktssköterskemottagning i Indal.


Välkommen hälsar


Lena Wikholm

Hälsocentralschefen med personal.

Information till patienter

Betala med betalkort eller via faktura. Hälsocentralen hanterar inte kontanter.Kom gärna 15 minuter för utsatt tid och anmäl dig i receptionen.Kontakta oss gärna via våra e-tjänster.

Den här sektionen innehåller omdömen och fakta för Hälsocentralen Liden.

Telefon- & läkartillgänglighet

Primärvårdens tillgänglighet per telefon

Andel besvarade telefonsamtal i primärvård. Enbart landsting med datoriserade telefonsystem.

100 %

Det aktuella värdet är
100%
Mätningen genomfördes
2017-08-01 - 2017-08-31

Källa: Väntetider i vården

Mer information Mindre information

Genomförda läkarbesök inom sju dagar i primärvård

Andel läkarbesök i primärvård inom sju dagar.

73 %

Det aktuella värdet är
73%
Mätningen genomfördes
2017-08-01 - 2017-08-31

Källa: Väntetider i vården, Sveriges Kommuner och Landsting

Mer information Mindre information

Generella patientomdömen

Positiv upplevelse av delaktighet i vården hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om delaktighet i sin vård från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

91 %

Andel positiva svar om delaktighet i sin vård från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2016
Den patientupplevda kvalitén är
91 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av information och kunskap efter att ha besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om information och kunskap från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

90 %

Andel positiva svar om information och kunskap från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2016
Den patientupplevda kvalitén är
90 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av kontinuitet och samordning hos patenter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om kontinuitet och samordning från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

87 %

Andel positiva svar om kontinuitet och samordning från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2016
Den patientupplevda kvalitén är
87 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av känslomässigt stöd bland patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om personalens förmåga till känslomässigt stöd från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av svar i Nationell Patientenkät.

89 %

Andel positiva svar om personalens förmåga till känslomässigt stöd från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2016
Den patientupplevda kvalitén är
89 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av respekt och bemötande hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om respekt och bemötande från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

96 %

Andel positiva svar om respekt och bemötande från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2016
Den patientupplevda kvalitén är
96 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av tillgänglighet hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om tillgänglighet från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

95 %

Andel positiva svar om tillgänglighet från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2016
Den patientupplevda kvalitén är
95 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positivt helhetsintryck hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning.

Andel positiva svar om helhetsintryck från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

95 %

Andel positiva svar om helhetsintryck från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2016
Den patientupplevda kvalitén är
95 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information