Hälsocentralen Husum-Trehörningsjö, Husum


Våra e-tjänster

Fler e-tjänster Färre e-tjänster
  • Av/omboka tid

  • Beställa journalkopior

  • Förnya recept

  • Kontakta mig

  • Stöd och behandling

    Tjänsten är tillgänglig för dig som
    • har remiss
  • Vaccination inför utlandsresa

Telefonnummer och Öppettider

0663-199 20
Telefontid idag:
07:30–16:30
Öppet idag:
08–16:30

Övriga tider och telefonnummer

Telefontider:
Mån-fre 07:30–16:30
Öppettider:
Mån-fre 08–16:30
Växeltelefon:
0663-199 00

ADRESS

Besöksadress
Bruksvägen 187 D
Län, kommun
Västernorrlands län, Örnsköldsvik
Postadress
Hälsocentralen Husum-
Trehörningsjö
Bruksvägen 187 D
896 31 Husum
Vägbeskrivning

Husum är ett brukssamhälle ca tre mil norr om Örnsköldsvik efter E4:an.

Vårt utbud

Välkommen till Hälsocentralen Husum-Trehörningsjö!

För rådgivning eller tidsbokning, använd gärna våra e-tjänster eller ring oss på 0663-199 20. När du ringer får du en angiven tid då du blir uppringd.

När vi har stängt kan du ringa 1177 för att få råd. Då får du prata med en sjuksköterska som gör en medicinsk bedömning av dig och kan lotsa dig vidare till rätt vård.

I huset finns apotek. Besöksparkering är gratis.

Barnmorska

Du kan vända dig till barnmorskan med frågor om preventivmedel och könssjukdomar, eller när du är gravid.

Barnmorska kommer från Barnmorskemottagning Örnsköldsvik.Kontakta mottagnignen och boka en tid då barnmorskan finns på hälsocentralen.

Till: Barnmorskemottagning Örnsköldsvik

Vi erbjuder:

  • Graviditetskontroller.
  • Gruppträffar i föräldrastöd.
  • Preventivmedelsrådgivning.
  • Provtagning och information om sexuellt överförbara sjukdomar.
  • Gynekologisk cellprovskontroll för kvinnor i ålder 23-60 år.

För rådgivning och tidsbokning ring 0660-893 24, vid receptförnyelse använd gärna barnmorskemottagningens e-tjänster.

BVC

På BVC får ditt barn regelbundna hälsoundersökningar av distriktssköterska och läkare. Du får också stöd och vägledning som förälder.

Läs om barnets hälsa i 1177 Vårdguidens tema Barn och föräldrar

 

Diabetessköterska

Du som har diabetes erbjuds regelbundet kontakt med en diabetessköterska.

Diabeteshjälpmedel beställs via hälsocentralen.

Kontakta oss gärna via hälsocentralens e-tjänster eller ring 0663-199 20.

Läs mer om:

Dístriktssköterska

Distriktssköterskan hjälper till med rådgivning, receptförnyelse och tidsbokning. Du får behandling och stöd inom områden som:

Hälsocentralen har ett blodtrycksrum där du kan mäta blodtrycket i lugn och ro.

Kontakta oss gärna via hälsocentralens e-tjänster eller ring 0663-199 20. När du ringer oss så kommer en distriktssköterska att ta kontakt med dig på avtalad telefontid.

Familjeläkare

Våra familjeläkare är specialister inom allmänmedicin som hjälper dig med åkommor som inte kräver sjukhusvård. Här arbetar även läkare under specialistutbildning.

Hos oss får du en kvalificerad medicinsk bedömning vid akuta, långvariga eller kroniska besvär. Läkarna undersöker, utreder och behandlar samt remitterar dig vid behov.

Kontakta oss via hälsocentralens e-tjänster eller ring 0663-199 20.

Vid receptförnyelse använd gärna våra e-tjänster.

Fysioterapeut/Sjukgymnast

Om du har besvär med smärta eller stelhet i muskler, leder och nerver ska du i första hand vända dig till fysioterapeut eller sjukgymnast. Vi kan erbjuda träning både individuellt och i grupp, bassängträning, besök på mottagningen, ergonomiska bedömningar och rådgivning.

Kontakta oss via hälsocentralens e-tjänster eller ring 0663-199 20.

Läs mer om: Sjukgymnastik vid besvär i nacke, axlar och rygg 

Hälsa och livsstil

Vi kan hjälpa till med stöd och behandling om du vill ändra din livsstil.

Du som fyller 40, 50 eller 60 år erbjuds kostnadsfri hälsoundersökning och hälsosamtal.

Kontakta oss via hälsocentralens e-tjänster eller ring 0663-199 20.

På 1177 Vårdguiden kan du göra hälsotester eller läsa om alkohol, tobak, stress och återhämtning, sömn, mat, näring och motion. Du hittar det och mycket mer inom tema "Hälsa och livsstil"

Läs mer om: Hälsa och livsstil 

Kurator

Vår kurator kan ge dig information eller rådgivning i sociala och psykosociala frågor. Kuratorn erbjuder samtalsstöd, bedömning och behandling.

Kontakta oss via hälsocentralens e-tjänster eller ring 0663-199 20.

Hos oss finns kompetens för Kognitiv Beteende Terapi (KBT).

 

Psykolog

Vår psykolog kan ge dig information, rådgivning och behandling om du har ångest, depression, utmattningsreaktioner, stress eller olika fobier. För att komma till psykologen behöver du ge oss ett medicinskt beslutsunderlag. Det kan tas fram genom att du först bedöms av en läkare eller genom att du skickar in en egen vårdbegäran.

Psykologen finns på Hälsocentralen Ankaret. För kontakt använd gärna hälsocentralens e-tjänster eller ring oss här på hälsocentralen Husum-Trehörningsjö 0663-199 20.

Läs om hur du gör en egen vårdbegäran.

Till Hälsocentralen Ankaret

Läs mer om:

Provtagning

Om läkaren bedömer att du behöver lämna prov så får du komma till laboratoriet för provtagning.

Kontakta oss via hälsocentralens e-tjänster eller ring 0663-199 20.

Läs mer om:

 

Rehabkoordinator

Vår rehabkoordinator kartlägger vilka rehabiliteringsbehov du har om du är eller riskerar att bli sjukskriven.

Koordinatorn arbetar i ett rehabiliteringsteam i nära samarbete med din läkare, övrig rehabiliteringspersonal och handläggare från Försäkringskassan.

Läs mer om: Sjukskrivning

Kontakta koordinatorn via hälsocentralens e-tjänster eller ring 0663-199 20.

Om oss

Hälsocentralen Husum-Trehörningsjö är en av landstingets hälsocentraler. Hit kan du vända dig med alla frågor som rör din hälsa.


Vi erbjuder dig hälso- och sjukvård av personal med bred kompetens och lång yrkeserfarenhet. Vi ger dig nära och trygg vård, oavsett var i livet du befinner dig.

Information till patienter

Undvik parfym och starka dofter inför besöket på hälsocentralen.

  • Kristina Nordlund
    Enhetschef
  • Asta Viklund
    Distriktssköterska
  • Jun Adelt
    Familjeläkare
  • Maria Berglund
    Distriktssköterska
  • Zaida Sjöström
    Distriktssköterska
  • Annetti Kristoffersson
    Distriktssköterska
  • Ann-Mari Vestin
    Medicinsk sekreterare
  • Jeanette Melander
    Medicinsk sekreterare
  • Kristina Lundberg
    Distriktssköterska
  • Magnus Rönnlund
    Distriktssjukgymnast
  • Kristina Frisell
    Distriktssköterska
  • Anette Nilsson
    Kurator

Den här sektionen innehåller omdömen och fakta för Hälsocentralen Husum-Trehörningsjö, Husum.

Telefon- & läkartillgänglighet

Primärvårdens tillgänglighet per telefon

Andel besvarade telefonsamtal i primärvård. Enbart landsting med datoriserade telefonsystem.

99 %

Det aktuella värdet är
99%
Mätningen genomfördes
2017-03-01 - 2017-03-31

Källa: Väntetider i vården

Mer information Mindre information

Genomförda läkarbesök inom sju dagar i primärvård

Andel läkarbesök i primärvård inom sju dagar.

86 %

Det aktuella värdet är
86%
Mätningen genomfördes
2017-03-01 - 2017-03-31

Källa: Väntetider i vården, Sveriges Kommuner och Landsting

Mer information Mindre information

Generella patientomdömen

Positiv upplevelse av delaktighet i vården hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om delaktighet i sin vård från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

74 %

Andel positiva svar om delaktighet i sin vård från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2016
Den patientupplevda kvalitén är
74 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av information och kunskap efter att ha besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om information och kunskap från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

67 %

Andel positiva svar om information och kunskap från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2016
Den patientupplevda kvalitén är
67 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av kontinuitet och samordning hos patenter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om kontinuitet och samordning från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

61 %

Andel positiva svar om kontinuitet och samordning från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2016
Den patientupplevda kvalitén är
61 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av känslomässigt stöd bland patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om personalens förmåga till känslomässigt stöd från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av svar i Nationell Patientenkät.

66 %

Andel positiva svar om personalens förmåga till känslomässigt stöd från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2016
Den patientupplevda kvalitén är
66 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av respekt och bemötande hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om respekt och bemötande från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

82 %

Andel positiva svar om respekt och bemötande från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2016
Den patientupplevda kvalitén är
82 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av tillgänglighet hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om tillgänglighet från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

83 %

Andel positiva svar om tillgänglighet från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2016
Den patientupplevda kvalitén är
83 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positivt helhetsintryck hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning.

Andel positiva svar om helhetsintryck från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

75 %

Andel positiva svar om helhetsintryck från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2016
Den patientupplevda kvalitén är
75 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information