Hälsocentralen Gilleberget, Primärvården


Våra e-tjänster

Fler e-tjänster Färre e-tjänster
  • 1. Mina bokade tider, av- eller omboka direkt

  • 2. Boka tid direkt

  • Avboka tid

  • Beställa journalkopior

  • Förnya recept

  • Stöd och behandling

    Tjänsten är tillgänglig för dig som
    • har remiss
  • Vaccination inför utlandsresa

Telefonnummer och Öppettider

060-13 54 12
Telefontid idag:
Stängt
Öppet idag:
Stängt

Övriga tider och telefonnummer

Telefontider:
Mån-fre 07:30–16:30
Öppettider:
Mån-fre 07:45–16:30
Växeltelefon:
060-13 54 00

Aktuellt

VACCINATIONSTIDER PÅ GILLEBERGETS HÄLSOCENTRAL

Publicerad: 2017-10-16

Säsongsinfluensa- och pneumokockvaccinationer 2017

Öppen mottagning:
Tisdag 7/11 klockan 13-16
Onsdag 8/11 klockan 13-16
Torsdag 9/11 klockan 13-16
Onsdag 15/11 klockan 13-16
Torsdag 23/11 klockan 13-16

ADRESS

Besöksadress
Medborgargatan 30 D, 856 30 Sundsvall
Län, kommun
Västernorrlands län, Sundsvall
Postadress
Hälsocentralen Gilleberget
Medborgargatan 30 D
856 30 Sundsvall
Vägbeskrivning

Vi finns i stadsdelen Skönsberg i norra delen av centrala Sundsvall.

Vårt utbud

Välkommen till Hälsocentralen Gilleberget!

För rådgivning eller tidsbokning, använd gärna våra e-tjänster eller ring oss på 060-13 54 12. När du ringer får du en angiven tid då du blir uppringd.

Fr o m måndag 10 juni 2017 börjar vi med webbtidboken där man själv kan boka sina tider.

När vi har stängt kan du ringa 1177 för att få råd. Då får du prata med en sjuksköterska som gör en medicinsk bedömning av dig och kan lotsa dig vidare till rätt vård. Se också Primärvårdsjouren Sundsvall.

I samma hus på entreplan ligger Apoteket och Primärvårdsrehab.

Parkering är gratis (2 tim). Parkeringsskiva finns att hämta inne vid Apoteksingången. Om det är slut vänligen lägg en lapp i framrutan vilken tid du ankommit.

Du hittar följande utbud på hälsocentralen:

Arbetsterapeut

Arbetsterapeuten kan hjälpa dig som behöver utprovning och förskrivning av tekniska hjälpmedel och ergonomisk rådgivning.

Våra arbetsterapeuter arbetar på Primärvårdsrehab som finns i hälsocentralens lokaler.

För kontakt använd gärna deras e-tjänster eller ring 060-13 52 25 - se deras sida för information och länkar:

Till Primärvårdsrehab

Läs mer om

Barnmorska på Familjecentralen Gilleberget

Du kan vända dig till barnmorskan med frågor om preventivmedel och könssjukdomar, eller när du är gravid.
Barnmorskan möter du på Familjecentralen Gilleberget och hon kommer från Barnmorskemottagning Sundsvall. Kontakta mottagningen och boka en tid då barnmorskan finns på Familjecentralen.

Till Barnmorskemottagning Sundsvall

 Vi erbjuder:
• Graviditetskontroller
• Gruppträffar i föräldrastöd
• Preventivmedelsrådgivning
• Provtagning och information om sexuellt överförbara sjukdomar
• Gynekologisk cellprovskontroll för kvinnor i ålder 23-60 år

För rådgivning och tidsbokning ring mottagningen, vid receptförnyelse använd gärna barnmorskemottagningens e-tjänster.

BVC på Familjecentralen Gilleberget

På BVC får ditt barn regelbundna hälsoundersökningar av distriktssköterska och läkare. Du får också stöd och vägledning som förälder.

Läs om barnets hälsa i 1177 Vårdguidens tema Barn och föräldrar

BVC-sköterska finns på familjecentralen tillsammans med barnmorska, öppen förskola och kommunens socialtjänst.

 Till Familjecentralen Gilleberget

Diabetessköterska

Du som har diabetes erbjuds regelbundet kontakt med en diabetessköterska.
Diabeteshjälpmedel beställs via hälsocentralen.
Kontakta oss gärna via hälsocentralens e-tjänster eller ring 060-13 54 12
Läs mer om:

Diabetes typ 1

Diabetes typ 2

 

Dietist

Dietisten har specialkunskaper om matens betydelse vid hälsa och sjukdom och arbetar med att förebygga och behandla sjukdomar med hjälp av maten.

Dietisterna finns hos Hälsocentralen Centrum. 

För kontakt använd gärna Hälsocentralen Centrums e-tjänster eller

ring 060-18 24 82 eller 060-18 24 88 mellan 09.00-09.30

Övriga tider kan du lämna meddelande på telefonsvarare.

Till Hälsocentralen Centrum

Distriktssköterska

Distriktssköterskan hjälper till med rådgivning, receptförnyelse och tidsbokning. Du får behandling och stöd inom områden som:

Kontakta oss gärna via hälsocentralens e-tjänster eller ring 060-13 54 12. När du ringer oss så kommer en distriktssköterska att ta kontakt med dig på avtalad telefontid.

Familjeläkare

Våra familjeläkare är specialister inom allmänmedicin som hjälper dig med åkommor som inte kräver sjukhusvård. Här arbetar även läkare under specialistutbildning.

Hos oss får du en kvalificerad medicinsk bedömning vid akuta, långvariga eller kroniska besvär. Läkarna undersöker, utreder och behandlar samt remitterar dig vid behov.

Kontakta oss via hälsocentralens e-tjänster eller ring 060-13 54 12.

Vid receptförnyelse använd gärna våra e-tjänster.

Fysioterapeut/ Sjukgymnast

Om du har besvär med smärta eller stelhet i muskler, leder och nerver ska du i första hand vända dig till fysioterapeut eller sjukgymnast. Vi kan erbjuda träning både individuellt och i grupp, bassängträning, besök på mottagningen, ergonomiska bedömningar och rådgivning.

Du kan själv boka tid till oss på internet via våra e-tjänster eller ring 060-13 52 25.

Avbokning ring till 060-13 52 25!

Våra sjukgymnaster arbetar på Primärvårdsrehab som du hittar i hälsocentral Gillebergets lokaler.

Till Primärvårdsrehab

Läs mer om Sjukgymnastik vid besvär i nacke, axlar och rygg

Hälsa och livsstil

Vi kan hjälpa till med stöd och behandling om du vill ändra din livsstil.

Du som fyller 40, 50 eller 60 år erbjuds kostnadsfri hälsoundersökning och hälsosamtal.

Kontakta oss via hälsocentralens e-tjänster eller ring 060-13 54 12.

På 1177 Vårdguiden kan du göra hälsotester eller läsa om alkohol, tobak, stress och återhämtning, sömn, mat, näring och motion. Du hittar det och mycket mer inom tema "Hälsa och livsstil"

Läs mer om:

Hälsa och Livsstil

Kurator

Vår kurator Ewa Eriksson kan ge dig information eller rådgivning i sociala och psykosociala frågor. Kuratorn erbjuder samtalsstöd, bedömning och behandling.

Kontakta oss via hälsocentralens e-tjänster eller ring 060-13 54 12.

Hos oss finns kompetens för Kognitiv Beteende Terapi (KBT).

 

Psykolog

Vår psykolog Gunilla Lif kan ge dig information, rådgivning och behandling om du har ångest, depression, utmattningsreaktioner, stress eller olika fobier.

Kontakta oss via hälsocentralens e-tjänster eller ring 060-13 54 12.

Läs mer om:

Psykisk hälsa

Att gå i terapi

Provtagning

Om läkaren bedömer att du behöver lämna prov så får du komma till laboratoriet för provtagning.

Kontakta oss för tidsbokning via Gillebergets hälsocentrals e-tjänster eller ring 060-13 54 12.

Läs mer om:

Att lämna blodprov

EKG

Rehabkoordinator

Vår rehabkoordinator kartlägger vilka rehabiliteringsbehov du har om du är eller riskerar att bli sjukskriven.

Koordinatorn arbetar i ett rehabiliteringsteam i nära samarbete med din läkare, övrig rehabiliteringspersonal och handläggare från Försäkringskassan.

Läs mer om:

Sjukskrivning

Kontakta koordinatorn via hälsocentralens e-tjänster eller ring 060-13 54 12

Om oss

Hälsocentralen Gillebergets entré

Hälsocentralen Gilleberget är en av landstingets hälsocentraler. Hit kan du vända dig med alla frågor som rör din hälsa.


Vi erbjuder dig hälso- och sjukvård av personal med bred kompetens och lång yrkeserfarenhet. Vi ger dig nära och trygg vård, oavsett var i livet du befinner dig.

Information till patienter

Vi hjälper gärna till med högkostnadskort och frikort. Uteblivet besök debiteras enligt gällande regler.

Obs! I receptionen kan du inte boka tider.

VI FINNS ÄVEN PÅ FACEBOOK, sök på Gillebergets HC

Den här sektionen innehåller omdömen och fakta för Hälsocentralen Gilleberget, Primärvården.

Telefon- & läkartillgänglighet

Primärvårdens tillgänglighet per telefon

Andel besvarade telefonsamtal i primärvård. Enbart landsting med datoriserade telefonsystem.

95 %

Det aktuella värdet är
95%
Mätningen genomfördes
2017-08-01 - 2017-08-31

Källa: Väntetider i vården

Mer information Mindre information

Genomförda läkarbesök inom sju dagar i primärvård

Andel läkarbesök i primärvård inom sju dagar.

98 %

Det aktuella värdet är
98%
Mätningen genomfördes
2017-08-01 - 2017-08-31

Källa: Väntetider i vården, Sveriges Kommuner och Landsting

Mer information Mindre information

Generella patientomdömen

Positiv upplevelse av delaktighet i vården hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om delaktighet i sin vård från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

76 %

Andel positiva svar om delaktighet i sin vård från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2016
Den patientupplevda kvalitén är
76 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av information och kunskap efter att ha besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om information och kunskap från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

70 %

Andel positiva svar om information och kunskap från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2016
Den patientupplevda kvalitén är
70 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av kontinuitet och samordning hos patenter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om kontinuitet och samordning från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

58 %

Andel positiva svar om kontinuitet och samordning från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2016
Den patientupplevda kvalitén är
58 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av känslomässigt stöd bland patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om personalens förmåga till känslomässigt stöd från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av svar i Nationell Patientenkät.

65 %

Andel positiva svar om personalens förmåga till känslomässigt stöd från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2016
Den patientupplevda kvalitén är
65 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av respekt och bemötande hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om respekt och bemötande från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

81 %

Andel positiva svar om respekt och bemötande från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2016
Den patientupplevda kvalitén är
81 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av tillgänglighet hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om tillgänglighet från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

79 %

Andel positiva svar om tillgänglighet från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2016
Den patientupplevda kvalitén är
79 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positivt helhetsintryck hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning.

Andel positiva svar om helhetsintryck från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

75 %

Andel positiva svar om helhetsintryck från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2016
Den patientupplevda kvalitén är
75 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information