Stresshantering och sömn

Sömnskola - sov bra utan sömnläkemedel

Innehållet gäller Västerbotten

Att sova gott hör till det goda livet. Under sömnen slappnar kroppen av och återhämtar sig. Under sömnen utsöndras hormoner och vi bearbetar minnen och intryck. Ny kunskap lagras i hjärnan. Vi blir bättre rustade att möta livets krav.

Kanske har du svårt att somna ibland. Eller vaknar efter några timmar och har svårt att somna om. Oftast behöver du inte oroa dig. Det går att leva ett bra liv även om du har besvär med sömnen ibland. Men själva oron för att inte kunna sova kan förvärra sömnproblem.

Att ta sömnläkemedel ger ingen varaktig lösning på sömnsvårigheter

För att sova bättre behöver du:
  • mer kunskap om normala sömnvanor
  • lära känna dina egna vanor. Vad ger dig dålig sömn och vad kan du göra för att sova gott?
  • våga ändra dina vardagsrutiner
  • tålamod.
Sömnskolan kan hjälpa dig till en skön sömn utan sömnläkemedel. Ta skolans fem steg, ett i taget, och pröva hur metoderna passar dig. Ägna en stund varje dag åt sömnskolan under minst åtta veckor. Inte mycket tid, jämfört med timmar av sömnlöshet och oro över att inte kunna sova.
 
Råd och metoder som beskrivs har med gott resultat prövats i vetenskapliga studier.
Till toppen av sidan