AKTUELLT

Tips för mer rörelse på jobbet

Innehållet gäller Västerbotten

Har du ont i ryggen, huvudvärk, stelhet i axlar och nacke och spända muskler? Det kan vara tecken på att du inte rör dig tillräckligt. Här kommer några tips för dig som ofta sitter stilla.

Det är viktigt att ta regelbundna pauser och röra på dig under några minuter om du har ett stillasittande jobb eller sitter mycket på fritiden. Det gäller även om du tränar regelbundet.

Din kropp är helt enkelt byggd för rörelse och aktivitet.

Inspirera varandra

Det finns många saker du kan göra för att minska tiden du sitter stilla. Du kan bland annat variera mellan att stå och sitta under dagen.

Det kan vara lättare om fler på din arbetsplats också vill göra en förändring. Föreslå stå- eller promenadmöten med dina kollegor och varför inte fråga om någon vill följa med på promenader på era raster?

Enkla rörelser som är bra att göra

Här är tre övningar som sjukgymnasten Karin Andersson och fysioterapeuten Sara Keisu vid Region Västerbotten tipsar om.

Ytterligare tips!

Visst har du läst tidningen Hälsa och vård i Västerbotten som du i början av året fick i din brevlåda?

Där finns mer tips kring hur du kan minska tiden du sitter stilla och inspiration om kost, sömn och om hur du kan reducera stress av medveten närvaro.

Den finns även att läsa digitalt.

Titta i tidningen, pdf, 15 MB

Till toppen av sidan