Aktuellt

Dietisten Saras bästa gröna tips

Innehållet gäller Västerbotten

Du rekommenderas att äta minst 500 gram om dagen av grönsaker, frukt och bär. Här är dietisten Sara Noréns bästa tips för att du ska få i dig tillräckligt med frukt och grönt.

Dietisten Sara Norén delar med sig av sina bästa tips för att du ska få i dig tillräckligt med frukt och grönt.

Frukt och grönt innehåller mycket vitaminer, mineraler och fibrer. Att äta mycket grönsaker minskar risken för bland annat fetma, hjärt-kärlsjukdomar och vissa cancerformer. 

Gör små ändringar vid varje måltid

Tycker du att 500 gram grönsaker, frukt och bär låter mycket? Ett tips är att göra mindre ändringar vid varje måltid.

– Du kan mixa en smoothie till frukosten. Ha en näve bär på gröten eller riva ett äpple och krydda med kanel och kardemumma. Äter du en smörgås kan du lägga grönsaker på den. Några skivor gurka, paprika eller tomat piggar upp vilken smörgås som helst, säger Sara Norén.

En tredjedel grönsaker

När du ska äta lunch eller middag är det bra att tänkta på tallriksmodellen, att en tredjedel av tallriken ska vara grönsaker.

– Fiberrika grönsaker minskar risken för förstoppning, är prisvärda och oftast närodlade. Bra både för hälsan, miljön och plånboken. Njut av olika sorters kål och rotsaker, som passar perfekt i höstens mustiga grytor och soppor. Lägg till två frukter till dina mellanmål så har du fått i dig allt du behöver.

Våga vara kreativ

Saras bästa råd är att våga vara kreativ med frukt och grönt.

– Ogillar man råa grönsaker, tillaga dem då i ugn så kommer smakerna fram. Ska det gå snabbt, så koka dem lätt och servera med lite olja och krydda. Är det jobbigt att behöva stå och hacka så kan du använda frysta grönsaker. Låt det få vara enkelt och roligt, snarare än ett skuldmedvetet måste, säger Sara Norén.

På sidan Så äter du hälsosamt får du fler tips kring mat.

Till toppen av sidan