Avgifter

Tandvård

Tandvård - svenska lättlästInnehållet gäller Västerbotten

Region Västerbotten erbjuder tandvård och specialist-tandvård till barn, ungdomar och vuxna. Regionen har ett särskilt ansvar för tandvård till personer med funktionsnedsättning och stort behov av vård.

Gratis tandvård för barn och ungdomar

Om du är 23 år eller yngre är all tandvård hos

folktandvården och privata tandläkare gratis.

Du kan välja om du vill ha din tandvård hos

folktandvården eller hos en privat tandläkare.

Om du väljer en privat tandläkare ska du

fylla i en blankett vid ditt första besök.

Om du inte väljer tandläkare får du en kallelse till

den folktandvårds-klinik som har ansvar för

tandvården i det område där du bor.

Tandvård för vuxna

Från den 1 januari det år du fyller 24 år

får du börja betala för tandvård.

 

Alla vuxna får ett bidrag för tandvård

varje år:

600 kronor för dig som är

24–29 år och 65 år eller äldre.

300 kronor för dig som är

30–64 år.

 

Ett vanligt besök hos tandläkaren innehåller

undersökning och röntgen av dina tänder.

Varje tandvårds-klinik har egna priser för

vad det kostar.

Fråga din tandläkare vad det kostar där.

 

Om undersökning och röntgen visar att du

till exempel behöver laga ett hål,

har du rätt att få veta vad det kostar

innan du får behandlingen.

 

Om du inte kan komma till en bokad tid

ska du meddela tandläkaren det,

annars får du betala en avgift.

Du kan få billigare tandvård

Om din tandvård kostar mer än

3 tusen kronor under 12 månader kan du få

en del av din tandvård billigare,

du får så kallad rabatt.

Rabatt betyder att tandläkaren drar av 

en del av vad din tandvård kostar.

 

Om din tandvård kostar mellan

3 tusen kronor och 15 tusen kronor,

får du 50 % rabatt.

Om din tandvård kostar

mer än 15 tusen kronor,

får du 85 % rabatt.

Du kan be personalen hos din tandläkare

räkna ut hur mycket du behöver betala.

Ekonomiskt bidrag till tandvård

Om du har en sjukdom som påverkar

tänderna kan du behöva före-byggande tandvård.

Då kan du få ekonomiskt stöd till din tandvård.

Bidraget är 600 kronor och kan delas ut

2 gånger per år.

Det är Försäkringskassan som ger bidraget.

Du måste ha ett läkar-intyg för att få bidraget.

Ta kontakt med din tandläkare för att få veta mer.

Tandvård för samma avgift som sjukvård

Om du har stort behov av vård och omsorg

eller om du har en långvarig sjukdom

eller funktions-nedsättning

kan du få tandvård för samma avgift som 

du betalar för sjukvård.

Då kostar till exempel ett besök hos

tandläkaren 200 kronor.

Har du rätt till det får du ett intyg av 

din kommun eller regionen.

 

Om du har stort behov av omsorg

kan du också få ett gratis hembesök.

Hembesök betyder att personal från

folk-tandvården kommer hem till dig och

undersöker dina tänder och

ger dig råd om hur du ska sköta dem.

 

Vill du veta vad som gäller för dig?

Fråga din läkare, tandläkare eller någon

annan personal som ger dig vård och omsorg.  

Remiss från läkare

Ibland kan tandvård behövas för att utreda

eller behandla en sjukdom.

Då ska läkaren skriva en remiss om tandvård.

Remissen är ett intyg där det står att patienten

behöver tandvård för att kunna bli frisk.

Det kan till exempel vara att ta bort

infektioner i munnen före en hjärt-operation.  

Tandvård på sjukhus

Ibland måste du få din tandvård på sjukhus,

till exempel om en läkare ska

operera din käke.

Då får du betala de avgifter som finns

i hälsovården och sjukvården.

Om du har frågor

Om du har frågor om regler för tandvård

kan du ringa regionens växeltelefon.

Telefonnummer 090-785 00 00.

E-post: regionen@regionvasterbotten.se

Be att få prata med någon som kan svara 

på frågor om regler för tandvård.

Du kan också fråga din tandläkare eller 

tand-hygienist vad som gäller just för dig.

 

Du kan läsa om ekonomiska stöd

på sidan Kostnader och ersättningar inom tandvård.

 

Vill du kontakta Försäkringskassan

ringer du Försäkringskassans kundcenter.

Telefonnummer 0771-524 524. 

 

Den lättlästa informationen är framtagen i samarbete med Centrum för tillgänglig information i Västerbotten, Infomix.

Till toppen av sidan