1177 Vårdguiden på telefon får högt betyg av invånarna

En undersökning visar att de som ringer 1177 Vårdguiden på telefon är mycket nöjda med den hjälp de får. Västerbottningarna är bland de nöjdaste i landet och högst betyg får bemötandet.

Varje år mäter 1177 Vårdguiden vad invånarna som ringt till 1177 tycker om tjänsten. Det görs för att ta reda på vad som fungerar bra och vad som kan förbättras. Invånarna i Västerbotten ger tjänsten höga betyg och länet delar tredjeplatsen med Västernorrland just efter Jämtland och Gotland.

– Det är jätteroligt! Vi har fått bra betyg i flera år men vi ser alltid betyget som en färskvara. Vi kan alltid förbättra oss och har jobbat mycket med arbetsmiljö och tillgänglighet, säger Karina Salomonsson, verksamhetschef för 1177 Vårdguiden på telefon i Västerbotten.

Undersökningen bygger på modellen Nöjd Kund Index, NKI, som är ett standardiserat index. Det ger ett värde på mellan 0 till 100 där siffror över 74 betyder mycket nöjd. Västerbotten fick ett totalt NKI på 87.

Högt betyg för bemötandet

Västerbottningarna är särskilt nöjda med bemötandet under telefonsamtalet. Där var NKI på 94. Även kommunikation, trovärdighet och tiden sjuksköterskorna lägger på varje samtal fick högt betyg. Nästan alla följde också råden eller rekommendationerna de fick från sjuksköterskan de pratade med.

Undersökningen visar också på förbättringsområden. Det invånarna i Västerbotten ger lägst betyg till är väntetiden, med NKI på 72. Det kan jämföras med genomsnittet i Sverige som är 65.

I Västerbotten intervjuades 200 personer. I hela landet deltog totalt 4 122 personer i undersökningen.

Läs hela nyheten på Region Västerbottens webbplats

Text: Madelene Holmgren

Till alla nyheter