Vården i Värmland

Vårdcentralen påverkas av pandemin

Innehållet gäller Värmland

För att minska smittspridning har vi entrévärdar som frågar om du som besöker oss har symptom på covid-19. Det gör vi för att separera patienter som har symptom från de som inte har det för att undvika smittspridning.

När kan jag kontakta vårdcentralen?

Det är viktigt att du kontaktar vårdcentralen om du känner dig sjuk och behöver en bedömning eller om du har ett känt hälsotillstånd och känner dig sämre. 

Väntar du på en årskontroll eller annan planerad vård? Just nu kan du få vänta längre än vanligt. Om du mår bra kan du avvakta med att höra av dig.

Var ute i god tid om du ska förnya recept och logga gärna in till e-tjänsterna på 1177.se. 

Vad är det som är annorlunda?

Men anledning av pandemin ställer vi om till fler video- och  telefonbesök. Läs din kallelse noga för att se om ditt besök sker på vårdcentralen, via telefon- eller videobesök. Förbered dig redan nu genom att ladda ner appen Region Värmland.

Om du är kallad till ett besök på plats så vill vi att du kommer. Har du symtom på covid-19 ska du kontakta oss innan du kommer hit.

Just nu kan vi på vårdcentralen inte hjälpa till med alla typer av intyg. Behöver du förstadagsintyg till arbetsgivare, intyg till försäkringsbolag, frisk- eller läkarintyg för yrkesutövande eller fritidsaktivitet? Då hänvisar vi till privata alternativ utanför regionens verksamheter.

Provtagning och provsvar för covid-19

Du beställer provtagning för covid-19 genom att logga in till våra e-tjänster. Du får också ditt provsvar genom e-tjänsten. Vårdcentralen eller sjukvårdsrådgivningen på telefon 1177 kan inte se ditt provsvar eller ordna fler tider för provtagning.

Läs mer

Lämna prov och få svar

Vad kan jag göra själv om jag blivit smittad?

Någon i min närmiljö har smittats med covid-19

 

Till toppen av sidan