PCR-test för dig som är sjuk
Innehållet gäller Stockholms länOm du har symtom på covid-19 som inte går över på 24 timmar kan du boka ett PCR-test. Patienter, vård- och omsorgspersonal samt de som bor på äldreboenden prioriteras, så boka bara test om du har symtom eller om vården rekommenderar det. Om du behöver vård ska du ringa 1177.
I Region Stockholm har du möjlighet att boka 1 kostnadsfritt hemtest samt 1 kostnadsfritt drive-in-test under en 14-dagarsperiod. Det visar om det finns virus i dina luftvägar och lämnas när du har hosta, ont i halsen, lukt- och smakbortfall eller något annat symtom som kan stämma med covid-19.
Varje vardag släpps nya bokningsbara tider och om de skulle ta slut stänger bokningen. Då får du pröva att boka nästa dag. Det är viktigt att du stannar hemma om du har symtom även om du inte kunnat beställa ett prov.
Befinner du dig i någon annan del av Sverige - läs på följande sida och byt även region högst upp till vänster på sidan.
Så här bokar du
- Börja med att ladda ner appen ”Alltid öppet” till din telefon eller surfplatta från Appstore eller Google Play. Du behöver mobilt BankID.
- I appen klickar du på ”Provtagning för covid-19”.
- Du får nu svara på några frågor och får en kod/beställningsnyckel. Spara koden.
- Klicka på länken i Alltid öppet-appen som leder till beställning och tidsbokning på 1177.se
- Du kan välja Drive-in-test eller Hemtest
Vad gäller för barn?
Alla som är över sex år kan lämna prov på detta sätt. Yngre barn behöver oftast inte lämna prov.
För barn mellan 6 och 12 år behöver du vara ombud för barnet både i Alltid öppet-appen och på 1177.se. Det är också du som tar provet på ditt barn. Läs om hur du blir ombud här.
I ombudsläget kan du som har barn också välja att hämta upp ett provtagnings-set på ett laboratorium. Du åker sen hem och ta provet på ditt barn och lämnar därefter in provet på laboratoriet. Den som hämtar testet måste vara frisk. Sjuka barn kan inte följa med.
Om ditt barn behöver medicinsk bedömning kan du också kontakta vårdcentralen och boka provtagning.
Är barnet 13 år eller äldre behöver hen skaffa ett eget mobilt BankId (mobilt SäkerhetsId, som många banker erbjuder, räcker inte). Ni kan också kontakta er vårdcentral och höra om barnet kan bli provtaget genom dem.
Vad gäller för mig inom vård och samhällsnyttig verksamhet?
Vad gäller för mig som inte bor i Stockholms län?
För att använda bokningen ovan behöver du vara folkbokförd i Region Stockholm. Är du på tillfälligt besök, turist eller arbetar här under en kortare tid, kan du kontakta valfri vårdcentral. Du behöver alltså inte vara listad på vårdcentralen ifråga.
Vad gäller för mig som varit utomlands?
Har du varit utomlands ska du stanna hemma medan du väntar på att få/kunna lämna prov för covid-19 och tills du har fått provsvaret. Du rekommenderas att ta ett första prov direkt efter resan samt på den femte dagen efter det att du kommit till Sverige.
Läs mer om provtagning och hur du bokar test om du nyligen varit utomlands
Mer om provtagning för dig som är sjuk
All provtagning som sker i Region Stockholms regi och som bokas via appen Alltid Öppet och 1177.se är kostnadsfri.
Om du har allvarliga symtom, är det viktigt att du kontaktar vården. Ring 1177 så får du råd om hur du bäst får hjälp med dina besvär.
Till dig som inte har mobilt BankID
Om du saknar mobilt BankId, inte har något personnummer eller har skyddat id kan du kontakta din vårdcentral så hjälper de dig vidare.
Hur går provtagningen till?
- du bokar tid till en mobil provtagningsstation och åker dit med bil, får ett provtagningspaket och tar provet på dig själv när du sitter i bilen.
- du får ett provtagningspaket hemskickat, provtar dig själv och sedan hämtas provet upp. Du får instruktioner om hur detta går till.
Två olika provtagnings-set
Det finns två olika provtagnings-set som används. Det är därför viktigt att du läser instruktionen noga som följer med ditt provtagnings-set:
- Provet tas i näsa, svalg och i saliv som du samlat i en kopp, med en pinne som är gjord för att fånga virus och bakterier.
Instruktion om hur du tar ett näsa,- svalg,- och salivprov (pdf) - Provet tas i näsa, svalg och i saliv som du samlat i en kopp, med en pinne som är gjord för att fånga virus och bakterier. I detta provtagnings-set finns också en behållare med koksaltlösning som ska tömmas i provröret när provet tagits i näsa, svalg och saliv.
Instruktion om hur du tar ett näsa,- svalg,- och salivprov med koksaltlösning (pdf)
Film om prov i näsa, svalg och saliv
Hur får jag provsvaret?
Svaret på hemtest och drive-in-test kommer oftast inom 2-3 dagar, men det kan ta längre tid beroende på mängden prover som tas inom vården. Under den tiden ska du stanna hemma och följa råden för att skydda andra från att bli smittade.
Läs mer om vad provsvaret betyder och vad du kan göra om ditt provsvar är försenat.
Frågor och svar
Om provtagning på drive-in-station och vårdcentral
- Hur många drive-in test kan jag göra?
- Jag har redan gjort ett drive-in test men nu är jag sjuk igen. Jag vill provta mig men jag kan inte välja drive-in, varför?
- Jag vill provta mig vid en drive-in-station, måste jag boka tid då?
- Jag har fått en tid till en drive-in-station – måste jag åka bil dit?
- Jag har testat mig vid en drive-in-station, när får jag svar?
- Kan jag avboka min tid för provtagning på drive-in-stationen?
- Jag har fått en bokad tid på ett labb via min vårdcentral, kan jag boka om eller av den?
- Jag har testat mig via min vårdcentral, hur och när får jag mitt provsvar?
Hemtest
- Hur många hemtest får jag göra?
- Jag har redan tagit ett hemtest i somras men nu är jag sjuk igen, vad gör jag då?
- Hur lång tid tar det innan jag får mitt hemtest?
- Hur vet jag att hemtestet är påväg?
- Jag fick ett samtal från taxin som ska leverera hemtestet, men den har inte kommit. Vad gör jag?
- Kan jag avboka min beställning av ett hemtest?
- Jag har beställt ett hemtest men har inte fått det än. Mitt ärende i Alltid Öppet appen är avslutat - vad gör jag nu?
- Hur tar jag provet?
- Jag har missat att scanna eller skriva in QR-koden på Direkttest.se, vad göra jag nu?
- Jag spillde ut provmaterialet, vad gör jag nu?
- Taxin har varit här och hämtat mitt test men det står fortfarande packas när jag loggar in på 1177, har något gått fel?
- Hur lång tid tar det innan jag får svar på mitt hemtest?
- Det har gått två veckor sedan jag testade mig och jag har fortfarande inte fått svar, vad har hänt?
Övriga frågor
- Hur får jag smittbärarpenning?
- Hur får jag eller mitt barn ett läkarintyg vid långvarig covid-19?
- Kan jag ringa 1177 och boka tid för provtagning?
- Jag är på besök i Stockholms län och har symtom som överensstämmer med covid-19, kan jag testa mig?
- Måste jag ha symtom för att testa mig?
- Ska jag ta ett nytt test vid förkylning om jag redan har haft konstaterad covid-19?
- Jag ska resa utomlands och behöver ett intyg på att jag inte är smittad. Är det också kostnadsfritt?
- Hur hittar jag mitt provsvar på 1177 när jag loggat in?
- Hur gör jag om jag inte har möjlighet att använda BankId?
- Hur gör jag som har skyddat id eller ännu inte har fått ett personnummer?
- Jag kan inte använda appen Alltid öppet, vad gör jag?
- Min 13-åring har inte Mobilt BankID utan Freja eID Plus, men han kan inte boka tid. Varför?
- Jag vill inte berätta för min chef/arbetskamrater/skola/vänner. Hur gör jag?
Supportvägar
- Support kring appen Alltid öppet
- Support kring leverans av hemtest
- Support kring svar på hemtest via Direkttest.se
- Support kring hur du hittar till och använder inloggade tjänster på 1177.se
- Om du tagit provet via vårdcentral är det den mottagningen du ska kontakta för support.
För allmänna frågor om covid-19, ring 11313
För sjukvårdsrådgivning och vägledning i vården, ring 1177. Observera att sjuksköterskorna som svarar på 1177 inte kan hjälpa dig med frågor om din egen provhantering. Vare sig tekniska frågor eller frågor om bokning, remisser, provsvar, eller att hjälpa dig att läsa upp din journal.