Vad innebär mitt provsvar?

Om du inte fått något provsvar

Innehållet gäller Stockholms län

Om ditt provsvar är försenat, ska du fortsätta att stanna hemma och följa råden för att skydda andra från att bli smittade. Du ska inte beställa ett nytt test medan du väntar på ditt provsvar.

Supportvägar - provtagning

Support kring leverans av hemtest

Support kring uteblivet provsvar

Här finns kontaktvägar för dig som har lämnat prov i Stockholms län. Var och hur du har tagit ditt prov är avgörande för vart du ska höra av dig.

  • Uteblivet provsvar på hemtest, drive-in-test samt test som du bokat och hämtat på apotek eller i provkit-låda: Skriv ner namn, provtagningsdatum samt det numret på etiketten (7, 8 eller 10 siffror) och maila till följande epost. Observera att de inte kan efterregistrera ditt prov. Laboratoriet kan endast se om något har hänt med provet, inte ge dig provsvar. För provsvar loggar du in på 1177.se.
  • Uteblivet provsvar från en vårdcentral: kontakta den mottagning där du tog testet.
  • Uteblivet provsvar från drop-in-provtagning: Om det gått mer än 48 timmar och du inte fått svar, ring 08-123 426 00, knappval 8. Det går till Huddinge vårdcentral som har detta uppdrag. Öppettider: vardagar klockan 8-17.

Övriga frågor

Det är Karolinska Universitetslaboratoriet som har det samordnande uppdraget för provtagning i Region Stockholm. Vid frågor om det detta uppdrag, skicka e-post till följande funktionsbrevlåda.

För allmänna frågor om covid-19, ring 11313

För sjukvårdsrådgivning och vägledning i vården, ring 1177. Observera att sjuksköterskorna som svarar på 1177 inte kan hjälpa dig med frågor om din egen provhantering. Vare sig tekniska frågor eller frågor om bokning, remisser, provsvar, eller att hjälpa dig att läsa upp din journal.

Till toppen av sidan