Antikroppstest för dig som är frisk
Innehållet gäller Stockholms länEtt antikroppstest kan visa om du tidigare har varit sjuk i covid-19. Det kan visa om du nu utvecklat antikroppar som kan göra att du har ett skydd mot att insjukna i covid-19 igen.
Ett antikroppstest kan tas av dig som tidigare i år har haft symtom som kan stämma med covid-19. Du behöver vänta i minst 14 dagar efter att du blivit helt frisk innan du lämnar provet, så att antikroppar hunnit utvecklas i nivåer som kan mätas. Provet är kostnadsfritt för dig som är folkbokförd i Stockholms län.
Observera att:
- Du måste vara helt frisk när du lämnat provet. Du kan alltså inte boka ett antikroppstest om du har symtom.
- Du kan inte be mottagningen om ett PCR-test för aktiv covid-19.
Antikroppstest på över 80 provtagningsenheter runt om i Stockholms län
Följande antikroppstest kan göras från 15 års ålder och genomförs av Karolinska Universitetslaboratoriet, Doktor.se, Kry, Synlab och Unilabs.
Gör så här
- Tryck på länken ”Boka provtagning” nedan. Du behöver BankID.
- Välj ”Provtagning”.
- Välj ”Ny provtagningsbeställning”.
- Välj ”Covid-19 – Antikroppstest”.
- Välj ”Boka din provtagning här (extern länk)”
- Leta upp en ledig tid på ett av laboratorierna och boka tid för provtagning.
- Du får ett sms när ditt provsvar är klart och loggar därefter in på 1177.se för att läsa ditt provsvar.
Funkar inte länken? Pröva att öppna sidan i en annan webbläsare, till exempel Chrome, Safari eller Firefox.
Om du inte kan logga in på 1177.se
Om du inte kan logga in på 1177.se så kan du kontakta din vårdcentral. De ordnar då med remiss till det laboratorium som de samarbetar med.
6 månader sedan positivt antikroppstest
Om det har gått mer än 6 månader sedan du gjorde ditt antikroppstest, som visade positivt, ska du inte göra ett nytt test. Utgå från att du kan bli smittad igen och följ alla de råd och rekommendationer som finns. Det går i nuläget inte att veta om och i så fall hur länge du kommer vara skyddad mot att få covid-19 igen.
Hur får jag svar?
Du får svar inom en vecka via ett sms som meddelar att det är klart. Du loggar in på 1177.se för att se svaret. Om du inte får något sms inom en vecka, logga in på 1177.se och se om provsvaret finns i din inkorg ändå. Om du inte har personnummer eller BankID får du kontakta din vårdcentral för att få ditt provsvar.
1177 på telefon eller Karolinska Universitetslaboratoriets kundservice kan inte ge dig ditt provsvar.
Hur ska jag tolka provsvaret?
Tillsammans med ditt provsvar får du information om hur provsvaret ska tolkas. Läs mer här vad ditt provsvar betyder och vad du bör tänka på i fortsättningen.
Omboka tid
Du kan bara boka en tid åt gången. Om du har en bokad tid och vill byta den, måste du först avboka den tid du har, innan du kan se och boka en ny.
Frågor och svar
Antikroppstest
- Jag är inte folkbokförd i Stockholms län. Hur bokar jag antikroppstest?
- Hur går provtagningen för antikroppar till?
- Jag behöver av- eller omboka min tid, hur gör jag?
- Varför finns det inga drop-in tider?
- Hur många antikroppstest får jag göra?
- Jag testade mig för antikroppar för en vecka sedan, när får jag provsvar?
- Varför testas inte barn för antikroppar?
- Jag har haft bekräftad covid-19 med ett positivt antikroppstest, nu har det gått mer än 6 månader – vad ska jag göra?
Supportvägar
- Support för dig som provtagit dig via Doktor.se
- Support för dig som provtagit dig via Kry
- Support för dig som provtagit dig via Synlab
- Support för dig som provtagit dig via Unilabs
- Support för dig som provtagit dig via Karolinska Universitetslaboratoriet
- Support för tekniska frågor om inloggning på 1177.se
- För allmänna frågor om covid-19, ring 11313
- För sjukvårdsrådgivning och vägledning i vården, ring 1177.
Observera att sjuksköterskorna som svarar på 1177 inte kan hjälpa dig med frågor om din egen provhantering. Vare sig tekniska frågor eller frågor om bokning, remisser, provsvar, eller att hjälpa dig att läsa upp din journal.