ALLT OM PROVTAGNING FÖR COVID-19

Provtagning för dig som är sjuk

Innehållet gäller Stockholms län

Om du tror att du har covid-19 kan du boka ett PCR-test och få reda på om du har en pågående sjukdom. För att så många som möjligt ska få testa sig ber vi att bara du som är sjuk och har symtom bokar provtagning. Här berättar vi hur du ska göra.

 Ett PCR-prov visar om det finns virus i dina luftvägar och tas när du har hosta, ont i halsen, lukt- och smakbortfall eller något annat symtom som kan stämma med covid-19

Gör så här

  1. Börja med att ladda ner appen ”Alltid öppet” till din telefon eller surfplatta från Appstore eller Google Play. I appen klickar du på ”Provtagning för covid-19”. Alternativt kan du besöka en av Capios vårdcentralers hemsidor i Stockholms län och klicka på ”Capio Coronakoll och Coronaprov”.
  2. Du får nu svara på några frågor och får en kod/beställningsnyckel. Spara koden.
  3. Klicka på länken som leder till 1177.se och välj ”Erbjudande om provtagning” och följ instruktionerna.
  4. Du kommer nu antingen att:
    - kunna beställa hem ett provtagningspaket (OBS! Vägförbindelse krävs)
    - boka en tid för att åka med bil till en mobil provtagningsstation och ta provet där.

Oavsett var du tar provet är det kostnadsfritt för dig som är folkbokförd i Stockholms län.

För att undvika smitta är det viktigt att du som har tecken på covid-19 inte möter andra. Därför erbjuder vi provtagning på olika platser där det går att hålla avstånd.

Hur går provtagningen till?

Ett PCR-prov prov tas oftast i näsan och/eller en bit ner i svalget, med en pinne som är gjord för att fånga virus och bakterier. Det kan genomföras på två olika sätt:

  • du får ett provtagningspaket hemskickat till dig, provtar dig själv och sedan hämtas provet upp. Du får instruktioner om hur detta går till.
  • du bokar tid till en mobil provtagningsstation och åker dit med bil, får ett provtagningspaket och tar provet på plats.

Här hittar du en instruktion kring hur du tar provet. Det finns också en film, längre ner i artikeln.

Hur gör jag som saknar BankId eller har skyddad identitet?

Du som saknar BankId, inte har något personnummer eller har skyddat id kan kontakta din vårdcentral så hjälper de dig vidare.

Vad gäller för barn?

För barn under 13 år går det inte att beställa hem egenprovtagning. Istället kan ni boka tid för provtagning på en mobil provtagningstation. Det är då du som vårdnadshavare som tar provet på ditt barn. Ett alternativ är att ni kontaktar er vårdcentral och barnet kan då provtas på ett provtagningsställe som de anvisar.

Om ni väljer alternativet att åka till en mobil provtagningsstation måste du vara ombud för ditt barn, både i Alltid öppet-appen (om du bokar via den) samt på 1177.se.

Gör så här för att bli ombud i Alltid öppet:

  1. Klicka ”Sök vård för ditt barn” i appen Alltid öppet.
  2. Klicka på knappen ”Sök vård för ditt barn” i appen Alltid öppet för att växla till ombudsläge
  3. Välj knappen ”Provtagning av covid-19” följt av  ”Provtagning av covid-19 för barn”.

Obs! När du sedan loggar in på 1177.se måste du ändra till ombudsläge även där. Läs om hur det går till här. Det finns alltså ingen koppling mellan inloggningarna i Alltid öppet och på 1177.se.

Barn är över 13 år behöver skaffa ett eget BankId, och boka egenprovtagning vid mobil provtagningsstation eller boka ett hemtest. Ni kan också kontakta er vårdcentral och bli provtagna på ett provtagningsställe som de anvisar.

Film om egenprovtagning

Hur får jag svar?

Svaret kommer oftast inom en vecka, men det kan ta längre tid beroende på mängden prover som tas inom vården. Du får ett sms som meddelar att det är klart och loggar in på 1177.se för att se svaret. Du behöver Bank-id för att legitimera dig. 

Om du saknar ditt provsvar efter en vecka, logga in på 1177.se och se om provsvaret finns i din inkorg.

Hur ska jag tolka provsvaret?

Här kan du läsa om uppföljning av ditt prov.

Läs de vanligaste frågorna och svaren om provtagning.

Har du frågor eller behöver hjälp?

Har du frågor om appen Alltid öppet

Då hittar du supporten för Alltid öppet här

Har du frågor om hur du bokar ett test via Capio

Då hittar du supporten för bokningar via Capio här

Har du frågor om hur du ska hitta till laboratoriet, eller frågor om provtagning och laboratoriediagnostik

Kontakta Kundservice på Karolinska Universitetslaboratoriet

Har du frågor om ditt provsvar

Information om vad ditt provsvar betyder och vad du bör tänka på i fortsättningen finns här.

Om du behöver ytterligare hjälp, kontakta din vårdcentral, vissa av dem har chattfunktion som du kan använda.

Har du frågor om hur du loggar in på 1177.se

Då hittar du supporten för 1177.se här

För allmänna frågor om covid-19

Ring 11313

För sjukvårdsrådgivning och vägledning i vården

Ring 1177

Observera att sjuksköterskorna som svarar på 1177 inte kan hjälpa dig med frågor om din egen provhantering. Vare sig tekniska frågor eller frågor om bokning, remisser, provsvar, eller att hjälpa dig att läsa upp din journal. 

 

Till toppen av sidan