ALLT OM PROVTAGNING FÖR COVID-19

Frågor och svar om provtagning

Innehållet gäller Stockholms län

Här har vi samlat vanliga frågor och svar om provtagning för covid-19 och antikroppar i Stockholms län.

Allmänna frågor

Kan jag ringa 1177 och boka tid för provtagning?

Nej, du behöver följa instruktionerna. Se mer på sidan Provtagning för dig som är sjuk respektive Provtagning för dig som är frisk.

Hur får jag mina provsvar?

I samband med att du bokar ditt test kan du ange om du vill ha en avisering via SMS eller mejl, när ditt provsvar kommit.

Det skiljer sig åt hur du får dina provsvar beroende på vilket test du har tagit. Se mer på sidan Provtagning för dig som är sjuk respektive Provtagning för dig som är frisk.

1177 på telefon eller Karolinska Universitetslaboratoriets kundservice kan inte ge dig ditt provsvar.

Här kan du läsa mer om vad ditt provsvar betyder.

Hur hittar jag mitt provsvar på 1177.se när jag loggat in?

Här har vi gjort en manual för var du hittar ditt provsvar när du loggat in på 1177.se.

Jag ska resa utomlands och behöver ett intyg på att jag inte är smittad. Är det också kostnadsfritt?

Det beror på. Om du tror att du har haft covid-19 och är folkbokförd i Stockholms län kan du boka ett kostnadsfritt test för att se om du har antikroppar. Däremot har regionen inget erbjudande om provtagning för friska personer som vill ha ett friskintyg eller dig som är här på besök. Då kan du mot en kostnad testa dig hos en privat, digital vårdgivare. Folkhälsomyndigheten listar vårdgivare som har angett att de kan utfärda reseintyg här.

Hur gör jag om jag inte har möjlighet att använda mig av BankId? 

Då ska du kontakta din vårdcentral som kan hjälpa dig vidare. 

Hur gör jag som har skyddat id eller ännu inte har fått ett personnummer?

Kontaktar din vårdcentral så hjälper de dig vidare.

Kan jag avboka min provtagning?

Om du har angett dina kontaktuppgifter vid bokningen så får du ett bekräftelsemail där det även står hur du avbokar din tid.

Hur många tester får jag beställa?

Du kan beställa ett nytt prov efter tre dagar, om du till exempel får ett provresultat där du uppmanas att ta om provet.

Du kan boka PCR-test fyra gånger, efter det behöver du ta kontakt med Husläkarmottagning online via appen Alltid Öppet för en läkarbedömning. Det är för att du ska få prata med en läkare om dina symtom om du har varit förkyld fler gånger under en kortare period.

Antikroppstest får du göra kostnadsfritt två gånger. Efter det behöver du kontakta din ordinarie läkarkontakt för att diskutera ett eventuellt behov av ytterligare antikroppstest.  

Jag vill inte berätta för min chef/arbetskamrater/skola/vänner. Hur gör jag?

Om du önskar sekretess och inte själv vill berätta för personer att du kan ha smittat dem kan Region Stockholms smittspårningsteam hjälpa dig. Kontakta dem i appen Alltid öppet.

För att smittspårningsteamet ska kunna hjälpa dig, behöver du ge dem följande uppgifter om de personer du tror att du kan ha smittat:

  • deras namn
  • deras telefonnummer
  • datum för när du kan ha smittat dem.

Jag bor i en annan region men är i Stockholm på besök, kan jag testa mig här?

Ja, du kan testa dig kostnadsfritt för pågående infektion när du har symtom, så kallat PCR-test. Kontakta en vårdcentral så hjälper de dig vidare.

Frågor om provtagning för dig som är sjuk

Jag har symtom som skulle kunna bero på covid-19 men är inte så sjuk att jag behöver vård, måste jag testa mig?

Det är viktigt att alla som har symtom som stämmer med covid-19 testar sig för att få veta om de är smittade eller inte. Det är inte bara för din egen skull det är viktigt att veta om du är smittad, det ger också en chans att dem du eventuellt smittat kan testa sig. På så sätt bidrar du till att bromsa smittspridningen. Du är inte skyldig att testa dig men du måste vara noggrann med att inte utsätta andra för smittorisk och då behöver du veta om du är smittad eller inte.

Stanna hemma, beställ ett hemtest på 1177.se och följ Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Här finns råd till dig som har symtom som kan bero på covid-19, men som kan vara hemma utan att behöva vård. Tveka inte att söka vård om du plötsligt mår sämre.

Jag kan inte använda appen Alltid öppet, vad gör jag?

Om du inte har möjlighet att använda appen Alltid öppet kan du ringa till din vårdcentral. Vårdcentralen bedömer då vilket prov du behöver ta och ser till att du kan beställa provtagningen med hjälp av en så kallad beställningsnyckel när du loggat in på 1177.se.

Om du varken kan använda Alltid öppet eller 1177.se, så kontakta din vårdcentral via telefon - de kan hjälpa dig både med remiss och tidbokning. Det gäller även dig som vistas tillfälligt i regionen. 

Jag har beställt ett hemtest. Hur lång tid tar det innan jag får hem det?

Hemtestet levereras oftast nästkommande vardag efter att du har beställt, men kan dröja ytterligare en dag om det till exempel är många prover beställda. Du kommer få ett sms samma dag som leverans kommer att ske, i sms:et finns kontaktuppgifter till transportören.

Hur vet jag att min beställning är skickad och hemtestet är på väg?

När du loggar in på 1177.se ser du status på din beställning. Om där står ”Packas” är hemtestet på väg.

Jag fick ett samtal från taxin som skulle leverera hemtestet, men den har inte kommit. Vad gör jag?

I det meddelande du fick från leverantörer om din leverans finns kontaktuppgifter till det taxibolag som kör ut provet.

Om jag inte är hemma när taxin kommer, hur gör jag då?

Eftersom att du har angett att du är hemma med symtom på covid-19 ska du vara hemma och inte röra dig ute på allmänna platser.

Hur tar jag provet?

Följande instruktion medföljer hemtestet.

Jag har missat att scanna QR-koden på hemtestet vad händer nu?

Det går tyvärr inte att efterregistera kopplingen mellan dig och ditt test. Vänta tre dagar och logga sedan in på 1177.se igen och beställ ett nytt test.

Jag spillde ut provmaterialet, vad gör jag nu?

Om provmaterialet spillts ut, kan inte provet analyseras. När det gått tre dagar efter att du senast beställde testet kan du logga in på 1177.se igen och beställa ett nytt test.

Jag har valt att åka till en mobil provtagningsstation men missat att boka tid hur gör jag nu?

Du måste ha en bokad tid innan du besöker en provtagningsstation. Logga in på 1177.se via denna länk och se om det finns någon ledig tid vid provtagningsstationen.

Jag har fått en tid till en provtagningsstation – måste jag åka bil dit?

Ja. Bilen fungerar som stängd plats för provtagning utan risk smitta. Om du är sjuk med misstänkt covid-19 ska du absolut inte promenera, cykla eller åka kollektivt till provtagningsstationen.

Jag har beställt ett hemtest men har inte fått det än. Mitt ärende i Alltid Öppet är avslutat - vad gör jag nu?

Du kan följa din beställning på 1177.se även om du avslutat ditt ärende. För att se status, klicka på din beställning (Provtagning av covid-19). Svaret kommer sedan via sms och/eller mail från 1177.se.

Har tagit ett test för pågående infektion och väntar på svar  hur många dagar tar det?

Svar lämnas ut helgfri vardag. Svaret kommer oftast inom 2-3 dagar, men det kan ta längre tid beroende på mängden prover som tas inom vården. Du får ett sms som meddelar att det är klart och loggar in på 1177.se för att se svaret. Du behöver Bank-id för att legitimera dig.

Om du har tagit ett hemtest kommer svaret först på sms via Direkttest. Du får sedan ett nytt sms om att provsvaret finns på 1177. På grund av hög belastning kan det dröja flera dagar innan svaret förs över till 1177.

Om du inte får ditt provsvar i tid, logga in på 1177.se och se om provsvaret finns i din inkorg.

Jag är på besök i Stockholms län och har symtom som överensstämmer med covid-19, kan jag testa mig?

Ja, du kan kontakta valfri vårdcentral så hjälper de dig vidare. Det gäller både dig som jobbar i regionen men bor i en annan region, du som är på tillfälligt besök i stockholm och för turister från andra länder. 

Frågor om barn och provtagning

Vad gäller för barn och ungdomar? 

Om ditt barn är under 13 år kan du inte beställa ett hemtest. Istället kan ni boka tid för egenprovtagning på en mobil provtagningstation. Du måste då vara ombud för ditt barn, både i Alltid öppet appen och på 1177.se - läs mer om detta här.

Om ditt barn är över 13 år behöver ditt barn skaffa ett eget BankId, för att kunna boka egenprovtagning vid mobil provtagningsstation eller ett hemtest. Med Freja E-id kan hen boka på mobil provtagningsstation, men tyvärr inte något hemtest.

Ni kan också kontakta er vårdcentral och bli provtagna på ett provtagningsställe som de anvisar.

Mitt barn är 14 år, varför kan jag inte få fortsätta vara ombud?

Sveriges regioner har tillsammans tagit beslutet att sätta åldersgränsen för ombudstjänsten i 1177 Vårdguidens e-tjänster till 13 år eftersom barn i den åldern har ett gradvis ökande behov av att självständigt kunna kontakta vården, till exempel en ungdomsmottagning. Åldersgränsen är avstämd med Datainspektionen.

Jag provtog mina barn och mig själv hemma och har fått tre olika provsvar i mitt namn. Vems provsvar är vems?

Barn under 13 år utan eget BankID kan inte provtas i hemmet, som krävs för att kunna registrera prov på rätt person. Proverna måste tyvärr tas om på er alla tre. Har barnen inget eget BankId kan de enbart provtas på en mobil provtagningsenhet och det är då du som vårdnadshavare som tar provet på ditt barn.

Hur hittar jag mina barns provsvar efter jag loggat in?

Barn över 13 år behöver eget Bankid eller Freja eID Plus för att kunna logga in på 1177.se - läs mer om detta här.

För provsvar till barn under 13 år behöver du byta till ombudsläge. Sedan ser du barnets provsvar under "Se dina provtagningar". Här har vi gjort en manual.

Ska jag ta ett nytt test vid förkylning om jag redan har haft konstaterad covid-19?

Om du inom de senaste sex månaderna haft covid-19, behöver du inte ta nytt prov vid förkylningssymtom. Du vet om du har haft covid-19 om du tagit prov för pågående infektion (pcr) eller att du efter tillfrisknandet testat dig för antikroppar. 

Däremot ska du stanna hemma så länge du är sjuk. Blir du så pass sjuk att du behöver söka vård så gör läkaren en medicinsk bedömning av om du behöver lämna ett nytt prov.

Frågor om provtagning av antikroppar - för dig som är frisk

Jag hittar inga tider. När släpps det nya?

Tider släpps kontinuerligt. Vi arbetar med att skapa provtagningstider för antikroppstest samtidigt som vi säkerställer att sjuka patienter även fortsättningsvis prioriteras för provtagning.

Finns det dropin-tider?

Nej, alla antikroppstest för covid-19 ska tidsbokas. Framför allt när det gäller tider på laboratorium, gäller att deras ordinarie verksamhet pågår parallellt och tidsbokning säkrar att antalet personer i väntrummet inte blir för många.

Jag behöver av- eller omboka min tid, hur gör jag?

Det kan du göra om du har bokat din tid via 1177 Vårdguidens e-tjänster. I den bekräftelse som du fick via mejl eller sms när din bokning har gått igenom, finns en länk som heter "Ändra bokning". Klicka på den så kan du avboka eller byta tid. 

Hur många antikroppstest får jag göra?

Du som är folkbokförd i Stockholms län får två stycken kostnadsfria antikroppstest. Efter det behöver du kontakta din ordinarie mottagning för att diskutera ett eventuellt behov av ytterligare antikroppstest.  

Behöver jag fasta innan jag tar ett antikroppstest för covid-19?

Nej, du behöver inte fasta innan testet.

Varför testas inte barn för antikroppar?

Barn testas inte för antikroppar om det inte anses medicinskt nödvändigt. Det beror på att barn inte utvecklar antikroppar i samma utsträckning som vuxna och det gör provsvaren alltför osäkra.

Jag testade mig för antikroppar för en vecka sedan, när får jag provsvar?

Svar på antikroppar får man oftast inom en vecka. Pröva att logga in på 1177.se och se om provsvaret finns i din inkorg. Du behöver Bank-id för att legitimera dig.

Behöver du ytterligare hjälp?

Frågor om appen Alltid öppet?

Då hittar du supporten för Alltid öppet här

Frågor om hur du hittar till laboratoriet, eller frågor om provtagning och laboratoriediagnostik?

Kontakta Kundservice på Karolinska Universitetslaboratoriet

Frågor om vad ditt provsvar betyder?

Information om vad ditt provsvar betyder och vad du bör tänka på i fortsättningen finns här.

Om du behöver ytterligare hjälp, kontakta din vårdcentral, vissa av dem har chattfunktion som du kan använda.

Frågor om hur du loggar in på 1177.se?

Då hittar du supporten för 1177.se här

För allmänna frågor om covid-19

Ring 11313

För sjukvårdsrådgivning och vägledning i vården

Ring 1177

Observera att sjuksköterskorna som svarar på 1177 inte kan hjälpa dig med frågor om din egen provhantering. Vare sig tekniska frågor eller frågor om bokning, remisser, provsvar, eller att hjälpa dig att läsa upp din journal. 

Till toppen av sidan