Provtagning för vårdpersonal med symtom på covid-19
Innehållet gäller Stockholms länOm du jobbar inom vården och är hemma med symtom på covid-19, kan du få provta dig för covid-19 i hemmet eller på en teststation. Det är din chef som gör beställningen.
Om du jobbar inom vården och är hemma och är sjuk, kan din chef beställa egenprovtagning för covid-19. All personal inom vård och omsorg prioriteras vid bokning av tider (precis som patienter vid sjukhus och äldreboenden).
Det gäller dig som
- jobbar i offentlig eller privat regi
- är tillsvidareanställd
- visstidsanställd
- timanställd
- student som gör din praktik inom vård & omsorg.
Förutsättningen är att din verksamhet har avtal med Region Stockholm eller är kommunal verksamhet inom äldreomsorg eller omsorg om personer med funktionsnedsättning.
Hur går det till?
Du kan provta dig på något av följande två sätt:
- Ett provtagningskit budas hem till dig, du provtar dig själv i svalget med en provpinne och därefter kommer budet och hämtar provet.
- Du åker till en drive-in-station och blir provtagen där.
Mer information om provtagningsprocessen hittar din chef på Vårdgivarguiden, på följande länk: Självprovtagning för medarbetare med covid-19 symptom
Om provtagningen
För att kunna testa dig behöver du ha:
- giltigt personnummer
- BankID (för att kunna ta del av provresultatet)
Observera att du inte kan provta dig på detta vis om du har samordningsnummer eller skyddad identitet/skyddade personuppgifter.