Råd för dig som behöver hjälpmedel för egenvård i hemmet

Det är fortfarande förseningar i leveranser av hjälpmedel som är utskrivna för egenvård i hemmet. Men den senaste veckan har antalet leveranser av hjälpmedel ökat. Har du beställt, men inte fått dina hjälpmedel, finns det flera alternativ.

Råd för dig som behöver hjälpmedel för egenvård i hemmet

  • Om dina hjälpmedel är av en sort som går att köpa på ett apotek eller i butik går det bra att handla där. Du får ersättning för de utlägg du gjort, läs här om hur det går till. 
  • Om du inte kan vänta på dina hjälpmedel ska du kontakta den vårdgivare som skrivit ut dem. Då kan du få hjälp med bedömning av om du kan använda andra hjälpmedel eller om det behövs, få en akutleverans.
  • Om du har frågor om när din leverans av hjälpmedel kommer så kan du kontakta kundtjänst på telefon eller med e-post. Telefonnumret är 08-123 366 50 och e-postadressen fhh.slso@sll.se. Många ringer nu och därför är väntetiderna tyvärr långa. Telefontiderna har förlängts och de har öppet mellan klockan 8 och 20.
  • Du kan också logga in på 1177 Vårdguidens e-tjänster. Där kan du se om din beställning är mottagen och vem som är förskrivare. 
  • Ring 1177 om du behöver medicinska råd eller vägledning när mottagningen där dina hjälpmedel skrivits ut har stängt. Ring 112 om läget är livshotande.

Beroende på vilken fråga du har finns det olika vägar för att få svar

Har du frågor om leverans?

Kundtjänsten för förbrukningshjälpmedel svarar på frågor om leveranser och beställningar. Kundtjänsten är öppen helgfria vardagar klockan 8.00-20.00 och har telefonnummer 08-123 366 50.

Du kan också skicka din fråga med e-post till fhh.slso@sll.se. Just nu är det många som hör av sig till dem med frågor om sina hjälpmedel. Därför är väntetiderna tyvärr långa, både per telefon och e-post.

På 1177 e-tjänster kan du logga in med hjälp av bank-ID. Där kan du se dina aktuella förskrivningar och beställa uttag.

Om du skickat in din beställning via talong kan du se om den kommit fram och registrerats. Du ser också namnet på din förskrivare. Tyvärr kan man inte se när produkterna förväntas levereras.

Har du medicinska frågor?

Har du medicinska frågor kopplat till dina hjälpmedel ska du kontakta den vårdgivare som har skrivit ut hjälpmedlen. Om du inte får tag på din vårdgivare kan du ringa telefonnummer 1177 för att få medicinska råd och vägledning i vården av en sjuksköterska. Ring 112 om läget är livshotande.

Har du frågor om alternativa produkter?

Kontakta den vårdgivare som skrivit ut ditt hjälpmedel. De kan ge råd om alternativa produkter, vart du kan köpa dem och ge stöd i hur du använder dem. 

Du kan också ringa kundtjänsten för förbrukningshjälpmedel för att ställa frågor om alternativa produkter. Kundtjänsten är öppen helgfria vardagar klockan 8.00-20.00 och har telefonnummer 08-123 366 50.

Du kan också skicka din fråga med e-post till fhh.slso@sll.se. Just nu är det många som hör av sig till dem med frågor om sina hjälpmedel. Därför är väntetiderna tyvärr långa, både per telefon och e-post. 

Har du frågor om ersättning och fakturor?

Hjälpmedel som du har fått under juni och juli kommer du inte att faktureras för.

Om du har köpt alternativa produkter i apotek eller annan butik ska du spara alla kvitton så får du ersättning för dina utlägg. Du hittar all information om hur du begär ersättning på denna sida. Där hittar du även ersättningsblanketten.

Om du har frågor om fakturor kan du ringa till kundtjänst som är öppen helgfria vardagar klockan 8.00-20.00 på telefonnummer 08-123 366 50.

Du kan också skicka din fråga med e-post till fhh.slso@sll.se. Just nu är det många som hör av sig till dem med frågor om sina hjälpmedel. Därför är väntetiderna tyvärr långa, både på telefon och e-post.

Om du har frågor om fakturor som du har fått före den 1 juni 2018 kan du ringa till hälso- och sjukvårdsförvaltningen på telefonnummer 08-123 100 00.

Leveranser kan komma att delas upp

Leveranser av hjälpmedel kan komma att delas upp i flera olika försändelser. Detta beror på att innehållet i en leverans ibland finns på olika lager och då skickas ut i delleveranser så fort de finns tillgängliga. I vissa fall kommer du få en jämförbar ersättningsprodukt.

Mer information finns här:

Bakgrund:

Sedan 1 juni bedriver landstinget verksamheten i egen regi och systemet för leveranser fungerar dessvärre inte som det ska. Hjälpmedlen finns i lager i länet men kan inte levereras i den takt som önskat. Landstinget ser mycket allvarligt på detta och beklagar förseningarna.

Stockholms läns sjukvårdsområde som ansvarar för leveranserna arbetar med följande åtgärder: 

  • Förstärkt kundtjänst och förlängd telefontid.
  • Organisation för expressleveranser.
  • Kundtjänst ringer upp patienter som väntar på sina leveranser för att hitta lösningar på akuta behov.
  • Möjlighet för patienter som köpt egna förbrukningshjälpmedel att få ersättning.
Senast uppdaterad:
2018-07-18
Redaktör:

Malin Erlingson, 1177 Vårdguiden, Stockholms läns landsting