Avslappning för nacken

Skriv ut (ca 1 sida)

Den här avslappningsövningen för nacken kan kännas bra om du är stressad eller känner dig stel. Du kan välja om du vill sitta eller stå när du gör övningen. Du kan göra övningen i kombination med andra avslappningsövningar om du vill.

Skriv ut

När vi känner stress och oro är det vanligt att vi spänner musklerna i axlarna och nacken. Ofta är vi inte medvetna om att vi spänner oss.

Du kan öva avslappning på många olika platser, till exempel när du åker buss, när du sitter i ett väntrum eller på din skola eller arbetsplats.

Det är viktigt att göra övningen långsamt och att inte pressa nacken om det tar emot eller gör ont.

Övning för nacken

Övning för nacken

  1. Sitt eller stå bekvämt.
  2. Ta ett djupt andetag och sänk axlarna.
  3. Låt käken slappna av genom att låta det bli ett litet mellanrum mellan övre och undre tandraden.
  4. Luta huvudet långsamt bakåt tills det tar emot.
  5. Lyft långsamt upp huvudet i upprätt läge igen.
  6. Luta huvudet långsamt framåt.
  7. Lyft långsamt upp huvudet.
  8. Gör samma sak åt sidorna. Luta huvudet försiktigt åt den ena sidan, och lyft upp.
  9. Luta sedan huvudet försiktigt åt det andra hållet, och lyft upp.
  10. Vrid huvudet försiktigt åt ena sidan. Vrid sedan tillbaka till mitten.
  11. Vrid huvudet försiktigt åt andra hållet. Vrid sedan tillbaka till mitten.
  12. Upprepa hela övningen från början några gånger.
Fäll ihop
Skriv ut (ca 1 sida)
Senast uppdaterad:
2017-10-23
Redaktör:

Johanna Brydolf, 1177 Vårdguiden 

Granskare:

Emma Varkey, leg. Sjukgymnast, med.dr, Fysioterapin, Östra sjukhuset, Göteborg