Hitta rätt vård nära dig
Hitta rätt vård nära dig

Stockholms läns landsting bygger ut och moderniserar vården. Det är för att du ska få rätt vård nära dig var du än bor. En nyhet är att närakuterna tar hand om skador och sjukdomar som du tidigare behövde gå till en akutmottagning på sjukhus för. Men det finns flera sätt att få vård på. Här kan du läsa mer om vilken vård som finns och var du kan få hjälp.

Den 1 maj blir vuxenakuten på Karolinska Universitetssjukhuset i Solna landets första intensivakut. Den tar bara emot de svårast sjuka och skadade patienterna som kommer med helikopter, ambulans eller accepterad remiss.

Du kan inte gå dit själv. Ring 1177 för råd och vägledning. Vid livshotande tillstånd ring alltid 112.

Övriga sex akutmottagningar är som vanligt öppna dygnet runt. Detsamma gäller länets tre barnakuter, inklusive den i Solna. För skador och sjukdomar som inte kan vänta finns närakuter öppna för barn och vuxna 8–22 alla dagar.

Olika vård

När du blir sjuk eller någon i familjen blir sjuk är det bra att veta att det alltid finns vård nära dig. Vilken vård du behöver beror på hur allvarlig din skada eller sjukdom är. Ibland behöver du vård och behandling för mycket allvarliga skador och sjukdomar. Ibland klarar du dig själv hemma med råd från en sjuksköterska.

Det finns många olika platser där du kan få vård. Alla mottagningar har specialistutbildad personal. Om du inte vet vilken sjukvård du behöver – ring telefonnummer 1177. Du får hjälp dygnet runt.

För att få sjukvårdsrådgivning på annat språk ring 1177 och gör knappval 4:

  • För sjukvårdsrådgivning på arabiska tryck 1, så kopplas du till tolk. Tjänsten är öppen varje dag 08.0022.00. 
  • För sjukvårdsrådgivning på somaliska tryck 2, så kopplas du till tolk. Tjänsten är öppen varje dag 08.0022.00. 
  • För sjukvårdsrådgivning på finska tryck 3. Tjänsten är öppen måndag–fredag 08.0012.00. 

Om det är fara för liv och du behöver vård direkt – ring telefonnummer 112.
Du får hjälp dygnet runt.

Här får du läsa hur vården fungerar och hjälp att hitta rätt vård.

1177 Vårdguiden

1177 Vårdguiden ger medicinska råd och hjälper dig att hitta rätt vård dygnet runt.

Råd på telefon

Du kan ringa telefonnummer 1177 och prata med en sjuksköterska som ger dig råd om sjukdomar och hälsa. Ibland kanske sjuksköterskan säger att du kan vårda dig själv. Sjuksköterskan kan också hjälpa dig att hitta den vård du behöver.

På 1177.se/stockholms-vard kan du läsa mer på svenska om hur vården fungerar och vart du ska gå för att få vård.

E-tjänster på svenska

Du kan läsa din journal och beställa hjälpmedel genom 1177 Vårdguidens e-tjänster. Du kan också boka tid på internet och få recept på medicin som har tagit slut. I din journal finns till exempel information om vilken vård och vilka behandlingar du har fått. E-tjänsterna på 1177.se är på svenska.

Logga in med e-legitimation (e-legitimation) eller med lösenord och sms.

Om du vill ha hjälp kan du ringa 0770-72 00 00 eller läs mer på 1177.se/e-tjanster.

Vårdcentral

Vårdcentralen är din närmaste mottagning när du behöver träffa en läkare eller sjuksköterska. I Stockholms län finns mer än 200 vårdcentraler med specialister på vanliga sjukdomar. Du kan komma om du till exempel har:

  • hög feber
  • urinvägsinfektion 
  • sårskador 
  • utslag på huden eller hudinfektion. 

Öppet på dagen måndag–fredag klockan 08.007.00.

Husläkarjouren

Husläkarjouren är en vårdcentral som har öppet på kvällar och helger. Hit kommer du för att få sjukvård som inte kan vänta tills din vårdcentral öppnar.

Det finns 13 husläkarjourer och du kan gå till vilken du vill. Husläkarjourerna tar emot barn över 6 månader.
Öppet: måndag–fredag, klockan 17.00–22. 00, lördagsöndag, klockqn 08.00–22.00

Jourläkarbilar

Jourläkarbilarna finns kvällar, nätter och helger för dig som behöver akut vård men har svårt att åka till en mottagning. Ring 1177 så avgör en sjuksköterska om en jourläkare ska komma hem till dig.

BUMM

Mottagningarna för barn- och ungdomar kallas BUMM. Här finns barnläkare och barnsjuksköterskor. Barn som är 01 år får tid hos en barnläkare samma dag som du bokar. Det finns 40 mottagningar i länet. Öppet på måndag–fredag, klockan 08.0017.00

Närakut

Närakuten är för skador och sjukdomar som inte kan vänta. Till närakuten kan du komma själv eller med ambulans. Du kan få hjälp med många av de skador och sjukdomar som du förut fått vård för på sjukhusens akutmottagningar.

Du kan komma om du till exempel har:

  • smärta i magen 
  • akuta allergiska problem
  • stora sårskador 
  • hjärnskakning 
  • om du tror att du har brutit en arm eller ett ben
  • om du tror att du har fått propp i ett ben. 

Alla närakuter har:

  • röntgen och laboratorier för provtagning. 
  • specialistutbildad personal för vård av barn, vuxna och äldre personer.  
  • år 2018 kommer det att finnas 10 nya närakuter i Stockholms län. 

Närakuterna tar emot barn från 0 år. Öppet alla dagar, klockan 08.00–22.00.

Akutmottagning på sjukhus

Akutmottagningar på sjukhus är för vuxna med mycket allvarliga sjukdomar och skador. Akutmottagningen har öppet dygnet runt.

Du kan komma om du till exempel har:

  • smärta i bröstet 
  • problem att andas 
  • skador i huvudet. 

På akutmottagningen får de som är mest sjuka hjälp först. Du får vänta om du är mindre allvarligt sjuk. Ibland kan du få åka till en annan mottagning om du kan få bättre vård där.

Akutmottagningar i Stockholms län

  • Danderyds sjukhus 
  • Karolinska Universitetssjukhuset Huddinge 
  • Norrtälje sjukhus 
  • S:t Görans sjukhus 
  • Södersjukhuset 
  • Södertälje sjukhus

Ring alltid 112 om det är fara för en persons liv.

Barnakut på sjukhus

Barnakuterna på sjukhusen är för barn och unga 0–17 år med allvarliga sjukdomar och som behöver vård direkt.

Barn kan komma om de till exempel har:

  • problem att andas 
  • kramper. 

Barnakuter i Stockholms län 

  • Sachsska barn- och ungdomssjukhuset på Södermalm 
  • Astrid Lindgrens barnsjukhus i Solna 
  • Astrid Lindgrens barnsjukhus i Huddinge 

Ring 1177 innan du åker till en barnakut.

Fler akutmottagningar

Akuta sjukdomar inom psykiatri, beroendevård, ögon, gynekologi och tandvård har andra akutmottagningar. De har olika öppettider. Ring 1177 för att få adress och öppettider till rätt mottagning.

Sjukdom inom psykiatri är att må mycket dåligt psykiskt och behöva hjälp med sina tankar och känslor. Beroendevård är hjälp för personer som har problem med till exempel alkohol och narkotika. Gynekologi är sjukdomar i kvinnans underliv.

Psykiatrisk öppenvårdsmottagning 

Psykiatriska vården ger vuxna hjälp alla dagar, klockan 08.00–22.00 på åtta mottagningar. I Stockholms län finns 18 psykiatriska mottagningar för barn, BUP. Öppet dagtid måndag-fredag.

Avgifter för vård

Barn 0-17 år: gratis utom på barnakuten som kostar 120 kr

Personer 18–84 år:

  • Vårdcentral/husläkarjour/ jourläkare : 200 kronor 
  • Närakuter: 200 kronor (Extra kostnad för hembesök med jourläkarbil: 100 kronor)
  • Akutmottagning på sjukhus: 400 kronor 
  • Psykiatrisk mottagning : 350 kronor

Personer över 85 år: gratis

Publicerad:
2018-04-19
Redaktör:

Malin Erlingson, 1177 Vårdguiden, Stockholms län

Granskare:

Ulrika Borgelin-Stoltz, Stockholms läns landsting