Vanlig fråga: Hur kan jag hjälpa min tonåring att minska på läsk och godis?

Det är många som har tankar och frågor om hälsa och matvanor, både när det gäller sina egna vanor men också sina barns. Här kan du läsa dietisten Anna Karlssons svar på frågan om hur man kan göra för att hjälpa sin tonåring att minska på läsk och godis.

Det är inte alltid så lätt att påverka sina barn i tonåren. Det är en period i livet då man ofta vill frigöra sig från sina föräldrar. Men om du kan prata med din tonåring om det här utan att komma med en massa pekpinnar brukar det ofta gå att motivera till förändring. Ställ frågor om vad din dotter själv tänker om det här och lyssna på hennes svar.

Det är vanligt med en ökad hunger och ett ökat sötsug under perioder när man växer och utvecklas mycket. Försök att inte skuldbelägga din dotters matvanor, utan hjälp henne att hitta bra alternativ i stället.

De här sakerna kan du göra för att hjälpa:

  • Ha inte läsk, chips och godis hemma till vardags och köp en rimlig mängd till helger och särskilda tillfällen. Det kan vara svårt att stå emot sug om det finns sådana livsmedel i hemmet.
  • Försök att äta regelbundna måltider, sammansatta enligt tallriksmodellen.
  • Erbjud bra mellanmål och kvällsmål, till exempel en smoothie, mjölk och smörgås eller en fruktsallad toppad med nötter.
  • Se till att det finns frukt hemma som hon kan ta om hon blir sugen.
  • Mjölk är en bra måltidsdryck och vatten är den bästa törstsläckaren. Servera inga söta drycker till vardags.

Ibland äter man mycket sötsaker för att man är trött eller stressad eller för att man känner sig nedstämd eller mår dåligt på annat sätt. Fundera över hur din dotter har det med sömnvanor, stress och livet i övrigt.

Om du vill kan du läsa texten Övervikt - att gå ner i vikt på Umo.se. 

Vill du läsa fler frågor och svar om hälsa?

På tema hälsa och livsstil finns frågor mat och kostvanor men också om motion, träning och alkoholvanor.

Text: Jenny Andersson

Till alla nyheter