När du ringer 1177

Bedrägeriförsök via telefon

Innehållet gäller för Sörmland

Över hela landet, även i Sörmland, rapporteras återkommande om att personer utsätts för olika varianter av bedrägeriförsök. Tillvägagångssätten varierar men gemensamt är en uppmaning att logga in via bank-id eller bankdosa. Om du blir uppringd, var uppmärksam. Region Sörmland arbetar inte på detta sätt.

Bedrägerisamtal har förekommit under många år, och kommer ofta i vågor. Ofta är det äldre människor som blir uppringda av personer som utger sig för att arbeta i vården. Samtalen kan till exempel handla om hälsa, sjukdom eller ett kommande besök på en vårdcentral. Efter en stund ber uppringaren att den som ringts upp ska använda sin bankdosa eller bank-id. Men så arbetar inte vården.

 Om du blir uppringd, tänk på detta:

  • Region Sörmland arbetar inte på detta sätt. Samtalen kommer inte från hälso- och sjukvården.
  • Den enda gången du behöver identifiera dig med bank-id hos oss för att få provsvar är när du loggar in på 1177.se.
  • Använd aldrig din bankdosa eller bank-id på uppmaning av någon som oväntat kontaktar dig.
  • Om du råkar ut för detta, lägg på luren och kontakta polisen.

Ytterligare tips om du är osäker:

  • Be att få namn och arbetsplats på personen som ringer upp dig.
  • Ring sedan till regionens växel, 0155-24 50 00, och be att få bli kopplad.

Detta gäller när du själv ringer 1177

  • När du själv ringer till 1177 för sjukvårdsrådgivning väljer du om du vill identifiera dig med bank-id eller inte.
  • Det går också bra att identifiera dig muntligt med personnummer.
  • Du blir aldrig uppmanad att använda bank-id eller bankdosa.
  • Sjuksköterskor från 1177 sjukvårdsrådgivning ringer aldrig upp patienter utan att överenskommelse har skett innan.
Till toppen av sidan