AKTUELLT I SÖRMLAND

Variant av Freja eID upphör som inloggningsalternativ

Innehållet gäller Sörmland

Möjligheten att använda den version av Freja eID som nyligen införts för inloggning till 1177 Vårdguidens e-tjänster har nu stängts av. Den som har Freja eID behöver uppgradera till en godkänd e-legitimation, exempelvis Freja eID Plus eller BankID.

Freja eID innebär att du genom att visa upp en godkänd legitimation digitalt får tillgång till tjänsten, utan att legitimera dig fysiskt. Detta har varit en bra lösning för de personer som saknar bank-id, ofta unga personer.

Då godkännandet görs helt digitalt har säkerheten bedömts vara lägre än Freja eID Plus, som man kan uppgradera till genom att legitimera sig fysiskt hos ett Freja-ombud. Eftersom det inte går att begränsa inloggningen, exempelvis till beställning av covid-19-test, ger inloggning med Freja eID även tillgång till integritetskänslig information som 1177 Vårdguidens e-tjänster innehåller.

Bedömningen har därför gjorts att Freja eID i den enklare versionen inte längre kan användas vid inloggning. Det går dock bra att även i fortsättningen använda Freja eID Plus.

Om du loggat in med Freja eID för att boka ett covid-19-test och nu inte kan logga in för att se ditt svar, skicka ett mail till provtagningcovid19@regionsormland.se för att få hjälp att komma åt ditt svar.

Till toppen av sidan