AKTUELLT I SÖRMLAND

Nu svarar sörmländska sjuksköterskor på dina samtal till 1177 Vårdguiden på telefon

Innehållet gäller Sörmland

Från och med den 13 november svarar Region Sörmlands egna sjuksköterskor när sörmlänningarna ringer 1177 för sjukvårdsrådgivning. Samma trygghet men närmare samarbete med den sörmländska vården är delar av förbättringarna som följer.

För patienten blir det inga förändringar. Den som behöver sjukvårdsrådgivning ringer 1177 dygnet runt precis som vanligt. Men nu är det regionens egna erfarna sjuksköterskor som svarar.
— Den stora vinsten blir att vi som svarar har kännedom om de verksamheter vi hänvisar till. Vi har ett nära samarbete med akutmottagningarna på våra tre sjukhus, ambulanssjukvården och primärvården i länet, säger Sabina Kalaitzis Barrögård, verksamhetschef på 1177 Vårdguiden Sörmland.

Sjuksköterskorna som svarar sitter på Kullbergska sjukhuset, Mälarsjukhuset och Nyköpings lasarett men arbetssättet är samma som tidigare.

—Alla som använder 1177 Vårdguidens rådgivningstelefon använder samma rådgivningsstöd för att kunna ge metodisk och strukturerad rådgivning men vi har bättre förutsättningar att själva styra hur vi ökar kvalitén på vår rådgivning och utveckla vårt tjänsteutbud, säger Sabina Kalaitzis Barrögård.

Sjuksköterskor från den tidigare leverantören fortsätter svara på en del av samtalen fram till årsskiftet. 1 januari 2020 tar regionens sjuksköterskor över alla samtal, nattetid i samarbete med Region Västmanland.

Till toppen av sidan