Aktuellt i Sörmland

Fler vårdcentraler öppnar digital rådgivning och chatt

Innehållet gäller Sörmland

Från och med den 1 september öppnar vårdcentralerna Strängnäs, Skiftinge i Eskilstuna och Åsidan i Nyköping en ny digital ingång som deras patienter kan använda sig av när de vill kontakta sin vårdcentral och söka vård, som ett komplement till telefon.

Tjänsten erbjuds sedan i juni även av sjukvårdsrådgivningen på 1177 i Region Sörmland där man kan få råd av sjuksköterskor via chatt, istället för att ringa in till 1177 Vårdguiden för att få rådgivning.

- Det finns flera fördelar med att använda vår digitala ingång när man söker vård. Man kan få rådgivning snabbt och man kan även få ett fysiskt besök inbokat på vårdcentralen om det behövs. Har man till exempel nedsatt hörsel eller är i en miljö där det är svårt att höra eller prata, kan det också underlätta att chatta med vårdpersonal istället för att ringa, säger Eva Neidenström, projektledare i primärvården i Region Sörmland.

Även Vårdcentralen Ekensberg i Nyköping öppnade sin vårdchatt i början av sommaren. I december är planen att samtliga av regionens vårdcentraler ska kunna erbjuda sina patienter samma lösning.


Om tjänsten
Inloggning sker med BankID.

Mer information och länk till 1177 Vårdguidens digitala rådgivning och chatt hittar du här

Information om och länk till vårdcentralernas digitala rådgivning och chatt hittar du på deras respektive sida här på 1177.se:
Vårdcentralen Ekensberg, Nyköping
Vårdcentralen Åsidan, Nyköping
Vårdcentralen Skiftinge, Eskilstuna
Vårdcentralen Strängnäs

Till toppen av sidan