SAMLAD INFORMATION OM CORONAVIRUSET I ÖSTERGÖTLAND

Goda matvanor stärker immunförsvaret

Innehållet gäller Skåne

Hälsosamma matvanor bidrar till att förebygga sjukdom generellt och är en förutsättning för ett starkt immunförsvar. Ohälsosamma matvanor och ett för lågt intag av näring påverkar immunförsvaret negativt och ökar generellt risken för infektioner.

tallrik med mat

För att stödja immunförsvaret är det viktigt att äta varierat, hälsosamt, regebundet och lagom mycket.

Här kan du läsa om hälsosamma matvanor:

Alkohol sänker immunförsvaret

Var sparsam med alkohol eller undvik gärna alkohol helt. Alkohol ger flera negativa effekter i kroppen, som till exempel nedsatt immunförsvar, redan vid måttligt intag. Risken för negativa effekter ökar ju mer man dricker. Alkohol dämpar flimmerhårens aktivitet i luftvägarna, vilket påverkar deras funktion att fånga upp främmande virus.

Alkohol ökar också risken för relationsproblem, våld och olyckor samt kan förstärka känslor av nedstämdhet, ångest, rädsla och panik. WHO rekommenderar därför att alkohol ska undvikas generellt och speciellt för personer i karantän.

Tobak och alkohol

Råd för äldre och personer inom riskgrupper

Om du är äldre eller tillhör en riskgrupp, men har god aptit och inte har gått ner i vikt senaste tiden gäller ungefär samma kostråd som för andra vuxna.

Om du däremot har liten aptit eller har gått ner i vikt sista tiden kan du tillhöra en riskgrupp för att också drabbas av undernäring.

Råd vid risk för undernäring 

Undernäring är ett allvarligt tillstånd som kan öka risken att drabbas av infektion och som gör att återhämtning går långsammare. 

Det är svårt att återhämta sig från undernäring - därför är det bra att försöka förebygga och vara uppmärksam på de första tecknen.

Liten aptit

Om du inte orkar äta lika stora portioner längre så är det bra att i stället äta många små, näringsrika måltider utspridda över dygnet. Ju mindre mängd mat du orkar äta vid varje tillfälle, desto fler små bra måltider och mellanmål behövs för att få i dig tillräckligt med energi och näring.

När man äter oftare är det extra viktigt att ta hand om tänderna. Skölj gärna munnen med vatten efter varje måltid och använd munskölj med fluorlösning utöver den vanliga tandborstningen.

Äta på ett nytt sätt

Vare sig du tidigare har haft bra eller mindra bra matvanor kan du behöva ändra dem när du blir äldre och aptiten minskar. Det är viktigt att fortsätta att äta mat även om det är motigt ibland. Många äldre upplever att de behöver en mindre mängd mat, men det stämmer inte - näringsbehovet är lika stort och i vissa fall större än tidigare.

Tveka inte på att be om hjälp med att handla och laga mat om du själv inte orkar. Det finns även enkla och goda färdigrätter i matbutikerna som bara behöver värmas.

De tre viktigaste sakerna att tänka på vid liten aptit: 

  1. Ät mat! Om du inte orkar äta lika stora måltider som tidigare så fördela maten över dagen med flera små bra måltider. 
  2. Ät näringsrikt! Se till att dina måltider innehåller mat från olika livsmedelsgrupper, särskilt protein. Se tallriksmodellen för personer med nedsatt aptit. Är du över 75 år rekommenderas du att ta tillskott av D-vitamin.
  3. Rör på dig - utifrån din egen förmåga och utmana dig gärna lite. Har du varit sjuk så kan du börja röra dig försiktigt så snart du orkar. 

För mer information om bra mat för äldre och vid minskad aptit se:

Livsmedelsverket - kostråd för äldre

Livsmedelsverket - Matvanekollen, snabbtest

Till toppen av sidan