HANTERA ORO I KRIS - STÖD OCH HJÄLP I SKÅNE

Att leva isolerat och att inte få träffa andra människor

Innehållet gäller Skåne

Vi människor behöver träffas, prata och hålla kontakten med varandra för att må bra. På grund av covid-19-pandemin har det blivit svårare för många att träffas. Här kan du läsa om vad som då händer med oss och hur vi ändå kan fungera utan att träffa andra människor fysiskt.

Vad händer med oss när vi isolerar oss fysiskt från varandra?

Det finns väldigt få studier som visar hur vi påverkas av att leva isolerat, eftersom det händer så sällan. Men engelska studier som har gjorts i samband med covid-19-utbrottet visar att vanliga reaktioner kan vara oro, ångest, nedstämdhet, rastlöshet och ilska.

Att leva isolerat, att inte kunna gå till jobbet eller skolan, gör att vi lätt tappar bra vanor och rutiner. Det gör att vi blir känsligare för stress, nedstämdhet och ångest. Därför är det viktigt att försöka fortsätta ha bra rutiner eller att skapa nya rutiner i vardagen.

Exempel på bra rutiner:

  • Ät hälsosamt och regelbundet.
  • Vakna och sov på regelbundna tider.
  • Motionera regelbundet.
  • Ta hand om din hygien.

Tips och råd för att hantera fysisk isolering

Det är ofta lättare att hantera fysisk isolering om du har valt den själv. Då har den ofta ett tydligt syfte för dig och din hälsa. Men just nu är det istället myndigheter som uppmanar att undvika fysisk kontakt om du tillhör en grupp som har större risk att bli allvarligt sjuk. Därför är det extra viktigt att hitta sätt att ändå ha en social kontakt med omgivningen, även om man inte kan träffas fysiskt.

Håll kontakten med de personer som är viktiga för dig

Fortsätt håll kontakt med personer som är viktiga för dig. Ring varandra ofta, använd videosamtal för att se varandra, skicka sms eller mms och chatta via sociala medier. Det kan vara skönt att få prata om dina tankar om covid-19, men försök att även prata om annat.

Umgås på nya sätt

Vad tycker du om att göra med dina vänner i vanliga fall? Mycket av det går att göra nu också, men på andra sätt. Spela spel med dina vänner via nätet, ta en kaffe eller ät middag med en god vän genom ett videosamtal. Utgå från ett gemensamt intresse som ni har och hitta en digital lösning.

Hitta nya bekantskaper

Om du saknar personer att prata och umgås med, så finns det många sätt att hitta nya kontakter på. Utgå från dina intressen och sök efter grupper på sociala medier eller digitala utbildningar som flera studieförbund erbjuder.

Utnyttja nätet

I och med covid-19 är det mycket kulturell och idrottslig verksamhet som ställs in, men många väljer att istället erbjuda sitt utbud digitalt. Titta på webbsidor för bibliotek, museer, teatrar och konserthus för att se vad de erbjuder.

Kom ihåg att situationen är tillfällig

Vi vet inte hur länge covid-19-pandemin kommer att pågå, men det kommer inte alltid att vara så här. Det kommer en tid efteråt.

För er som bor tillsammans

Det kan vara påfrestande att vara hemma mer och att behöva stanna hemma från jobbet eller skolan. Ibland kan det utmana relationerna till dem som vi bor med. Här hittar du därför några råd för att få det att funka så bra som möjligt.

Prata igenom hur det fungerar och hur ni vill att det ska fungera

Om flera är hemma på dagarna behöver ni alla anpassa er för att det ska fungera på bästa sätt. Till exempel kan ni komma överens om vem som ska sitta var, om ni är flera som jobbar eller studerar hemma. Diskutera också hur ni tycker att det fungerar och prata om vad ni tycker behöver ändras.

Ge dig själv egentid

Många mår bra av egentid, både individer och relationer. Men när man är hemma i isolering är det inte lika lätt att få tid ifrån varandra. Hitta nya lösningar, till exempel att gå ut och motionera en stund på egen hand.

Fortsätt med tidigare bra rutiner och skapa gärna nya

Planera in tillfällen när ni gör något speciellt tillsammans. Laga en extra fin middag, se en film eller teaterföreställning eller prova någon ny aktivitet ihop.

Om du är otrygg hemma

Du som har det jobbigt hemma kan uppleva att situationen känns värre. Det är viktigt att du söker stöd om du inte känner dig trygg i hemmet. Du ska inte behöva vara ensam i din situation.

Prata gärna med någon du känner och har förtroende för. Ibland kan det istället vara skönt att prata med någon du inte känner och vara anonym. Du kan till exempel söka stöd anonymt på telefon, chatt eller e-post. Du hittar mer stöd på sidan om Att bli utsatt för våld i nära relationer

Till toppen av sidan