LÄS ANDRAS FRÅGOR

Vad ska jag tänka på när jag börjar äta vegetarisk kost?

Fråga

Jag är en kille på 25 år som vill börja äta vegetarisk kost. Vad ska jag välja istället för kött, fisk och ägg?

Svar

En allsidigt sammansatt vegetarisk kost är lika bra som om du äter en allsidig blandkost. Men om du väljer bort kött, fisk och ägg ur kosten utan att ersätta dem med annat finns det risk för att du får i dig för lite av järn, zink, selen och D-vitamin. Du får även i dig mindre energi och protein.

Om du dessutom väljer bort mjölkprodukter och äter en strikt vegetarisk kost får du inte i dig vitamin B12 och då behöver du ta tillskott. Det kan också vara svårt att få i dig tillräckligt med kalcium om du väljer bort mjölkprodukter.

Bönor, linser, kikärtor, quorn och sojaprotein är bra källor till protein, zink, järn och selen.

Eftersom det järn som finns i vegetabilier är svårare för kroppen att ta upp är det bra om du äter C-vitaminrika grönsaker eller frukter vid varje måltid. Paprika, olika kålsorter, broccoli, kiwi och apelsin är några exempel.

Grovt bröd, helst surdegsbakat innehåller både järn och selen, så det är ett viktigt inslag i vegetarisk kost.

Om man äter laktovegetariskt och alltså dricker mjölk och äter mjölkprodukter innehåller de fullvärdigt protein, zink, selen och dessutom kalcium.

Lättmjölk och mellanmjölk är berikade med vitamin D. Detsamma gäller en del matfetter.

Det finns även mjölkersättningsprodukter som är berikade med D-vitamin, till exempel havre- och sojadryck men det är oftast en annan typ av D-vitamin som man behöver få i sig en större mängd av för att täcka sitt behov. En del havre- och sojadrycker är även berikade med kalcium.

D-vitamin bildas också i huden med hjälp av solens strålar, så det är viktigt att vara utomhus en stund varje dag.

Du kan läsa mer om vegetarisk kost på Livsmedelsverkets text - Vegetarisk mat.

Anna Karlsson, dietist

Till toppen av sidan