AKTUELLT I SKÅNE

Från 3 december behöver du e-legitimation för att logga in på 1177.se

Innehållet gäller Skåne

Från och med den 3 december 2019 kommer du inte längre att kunna logga in på 1177.se med lösenord och sms utan behöver ha e-legitimationen BankID eller Mobilt BankID.

Orsaken är att säkerhetskraven på digitala tjänster har ökat.

Ändringen görs för att skydda dina personuppgifter så att ingen annan kan ta del av dem. Du som redan tidigare har loggat in med hjälp av BankID eller Mobilt BankID kan fortsätta göra det som vanligt.

Läs om hur du skaffar BankID eller Mobilt BankID på Myndigheten för digital förvaltning.

Mer om 1177 Vårdguidens e-tjänster

Kan jag skaffa BankID på alla banker?

De flesta större banker kan förse dig med BankID eller Mobilt BankID, så kontakta din bank eller läs om hur du kommer igång.

Hur ska jag kunna utföra ärenden åt andra?

  • Om du har barn, kan du bli ombud åt ditt barn fram till 13-årsdagen. Därefter behöver ditt barn ha ett eget BankID eller Mobilt BankID. Du som förälder kan sedan vara närvarande som stöd när ditt barn själv loggar in.
  • Om du har en förälder som du hjälper med vårdärenden, rekommenderar vi dig att hjälpa hen att skaffa BankID eller Mobilt BankID.
  • I början av 2020 kommer du som är legal ställföreträdare att kunna bli ombud åt en annan vuxen person. En legal ställföreträdare är en person som lagligt företräder en annan person som själv inte har förmågan.

Mitt barn är under 13 och loggar nu in med lösenord och sms för att få en digital behandling. Hur ska vi göra nu?

Du behöver skaffa ett BankID eller Mobilt BankID åt ditt barn. Många banker kan utfärda rätt typ av e-legitimation även till mindre barn. Du som förälder kan sedan vara med som stöd när ditt barn själv loggar in och genomför behandlingen.

Till toppen av sidan