SMHI meddelar om höga temperaturer i Skåne

I helgen blir det varmt i Skåne. SMHI går nu ut och meddelar allmänheten om att det kan bli 26 grader eller varmare under helgen.

När temperaturerna förväntas bli höga under flera dagar i sträck bör du tänka på hur värmen påverkar dig. För att minska hälsoriskerna kan du se till att ta det lugnt och undvika fysisk aktivitet. Det är också viktigt att hålla dig sval och ersätta den vätska du blir av med när du svettas.

Titta även till dina vänner och anhöriga, och tipsa om råden.

Fler råd vid höga temperaturer

  • Var uppmärksam på inomhustemperaturen – risken för hälsoproblem ökar om utomhustemperaturen når upp till 26 grader tre dagar i följd.
  • Drick mer än vanligt – vänta inte på törstkänsla.
  • Ät gärna mat som är rik på vätska – till exempel grönsaker och frukt. Lite extra salt på maten kan vara bra för att ersätta det salt du förlorar när du svettas mer än vanligt.
  • Ordna en sval miljö – använd gardiner, persienner och markiser. Försök vara i bostadens svalaste rum. Vädra på natten när det är svalt.
  • Svalka kroppen – en kall dusch är mest effektiv. En blöt handduk runt nacken kan också svalka. Löst sittande kläder i naturmaterial är svalare än åtsittande kläder i syntetkläder.
  • Ta det lugnt – undvik fysisk ansträngning under dygnets varmaste timmar.
  • Förvara läkemedel rätt – vissa mediciner ska förvaras svalare än 25 grader eller i kylskåp. Läs instruktionerna på förpackningen.

När bör du kontakta vården?

Förhöjd kroppstemperatur, puls och andning kan vara tecken på att kroppen påverkas av värmen. Börjar du känna sig onormalt yr eller trött kan det också vara en signal på att hälsan är påverkad.

Får du besvär i samband med en värmebölja eller höga temperaturer bör du kontakta din vårdcentral eller ringa 1177 för sjukvårdsrådgivning.

Läs mer:

Råd vid värmebölja 
Klimattips.se
SMHI.se

 

Text: Jenny Johansson, kommunikatör, Region Skåne

Till alla nyheter