Ny e-tjänst underlättar vardagen för 50 000 skåningar

Istället för att ringa in till kundtjänst kan du som patient i Skåne nu beställa hemleverans av inkontinenshjälpmedel och speciallivsmedel med en ny e-tjänst. Den nya e-tjänsten kan underlätta vardagen för drygt 50 000 skåningar och är den senaste i raden av tjänster på 1177.se.

Tjänsten har varit igång i två månader och hittills har nästan 400 patienter beställt produkter med hjälp av e-tjänsten istället för att ringa.

– Tjänsten ökar tillgängligheten för patienterna. Förra året hade vi ungefär 111 000 samtal så vi tror att många fler kommer att börja använda tjänsten, eftersom patienten kan göra sin beställning när det passar hen bäst, berättar Anna Pärlemar, chef för Hjälpmedel Skånes kundtjänst.

Region Skåne jobbar kontinuerligt med att öka patienternas tillgänglighet och inflytande. Den nya e-tjänsten läggs till en rad andra e-tjänster som du som patient kan nå genom att logga in. Populärast bland dem är Förnya recept, med nästan 57 000 ärenden sedan årsskiftet. Även e-tjänsterna Beställa tid och Av- och omboka tid är populära.

Så här fungerar det

Logga in på 1177.se och klicka på Alla övriga tjänster och därefter Beställ förskrivna förbrukningsprodukter. Där finns en sammanställning av de produkter som kan beställas hem och som du fått utskrivna av vården.

Fakta

Drygt 50 000 skånska patienter beställer inkontinenshjälpmedel och speciallivsmedel. Det vanligaste inom inkontinens är inkontinensskydd. När det gäller speciallivsmedel beställs det mest kosttillägg och sondnäringar för vuxna och barn. Ett annat exempel är ersättningsprodukter för personer med glutenintolerans. 

Läs mer på 1177.se
Att få inkontinenshjälpmedel
Beställ speciallivsmedel i Skåne 

Text: Sara Frostberg Lowery, kommunikatör, Region Skåne

Till alla nyheter