Hjälp oss att bli bättre!

Delta gärna i vår webbundersökning och berätta vad du tycker om 1177.se. Undersökningen tar några minuter att göra och svaren är anonyma.

Du hittar undersökningen här.
Kontakta vården

Tillgänglighet för appen Min hälsa

Innehållet gäller Östergötland

Region Östergötland står bakom den här mobilapplikationen. Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda den. Den här webbsidan beskriver hur mobilapplikationen Min Hälsa uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, eventuella kända tillgänglighetsproblem och hur du kan rapportera brister till oss så att vi kan åtgärda dem.

Hur tillgänglig är mobilapplikationen?

Vi är medvetna om att delar av mobilapplikationen inte är helt tillgängliga. Se avsnittet om innehåll som inte är tillgängligt nedan för mer information.

Vad kan du göra om du inte kan använda delar av mobilapplikationen?

Om du behöver innehåll från Min Hälsa som inte är tillgängligt för dig, men som är undantaget från lagens tillämpningsområde enligt beskrivning nedan, kan du {meddela oss}.
Svarstiden är normalt {<svarstid>}.
Du kan också kontakta oss på följande sätt:
• skicka e-post till {<e-postadress>}
• ring {<telefonnummer>}

Rapportera brister i mobilapplikationens tillgänglighet

Vi strävar hela tiden efter att förbättra mobilapplikationens tillgänglighet. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, {meddela oss} så att vi får veta att problemet finns.

Tillsyn

Myndigheten för digital förvaltning, Digg, har ansvaret för tillsyn över lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Du kan anmäla till Digg om du tycker att vår digitala service har brister i tillgänglighet.

Du kan också anmäla till Digg om du tycker att vår bedömning av vad som är oskäligt betungande ska granskas, om du tycker att vår tillgänglighetsredogörelse har brister eller om du tycker att vi inte har hanterat din begäran om tillgängliggörande korrekt.

Anmäl bristande tillgänglighet (digg.se)

Teknisk information om mobilapplikationens tillgänglighet

Den här mobilapplikationen är delvis förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, på grund av de brister som beskrivs nedan.

Innehåll som inte är tillgängligt

Det innehåll som beskrivs nedan är på ett eller annat sätt inte helt tillgängligt.

Problem vid användning med nedsatt synförmåga

  • Mobilapplikationen har inte stöd för högkontrastläge.
  • Text på flikarna i navigeringsfältet samt vissa sidrubriker förstoras med lägre skalningsfaktor än övrig text vid textförstorning. Texten för flikarna i navigeringsfältet kan ses i större format om man trycker och håller kvar fingret på den flik man önskar se bättre.

Problem vid användning med känslighet för flimmer

  • När sidorna Användarvillkor och Behandling av personuppgifter öppnas i mörkt läge kan en vit bakgrund blinka till en gång innan sidan har laddats klart.

Problem vid användning med hjälp av med skärmläsare

Titeln på modala dialogrutor läses inte upp automatiskt när dialogrutan dyker upp.

Problem vid användning med hjälp av med externt tangentbord

Tangentbordsinmatning på iOS

Användning av mobilapplikationen med hjälp av externt tangentbord är idag begränsat för iOS-användare. För att tangentbordet ska kunna användas på iPhones och iPads måste inställningen “Tangentbordstjänster” (Full Keyboard Access) vara på i systeminställningarna, men tangentbordsinmatning i Min Hälsa fungerar i dagsläget bara när den inställningen är av. Det här problemet sitter i det kodramverk (Flutter) som används för att skapa applikationens gränssnitt.

Övriga problem vid användning av tangentbordsinmatning

  • Markeringen för tangentbordsfokus är otydlig på vissa klickbara element.
  • Markeringen för tangentbordsfokus är ej synlig på den flik som redan är vald i navigeringslistan.
  • Markering för tangentbordsfokus kan i vissa fall flyttas ut synligt fält vid navigering i sidor med mycket innehåll. Att scrolla i sidan med hjälp av Ctrl + piltangenter för att återfinna markören rekommenderas om detta skulle hända.
  • På sidan Profil finns det ett antal dolda objekt som användaren behöver navigera sig igenom för att komma till “logga ut” funktionen.

Hur vi testat mobilapplikationen

Bedömning av tillgängligheten görs kontinuerligt av intern expertis hos mobilapplikationens leverantör.

Senaste bedömningen gjordes genom självskattning den 31 oktober 2024.

Redogörelsen uppdaterades senast den 1 november 2024

 

Till toppen av sidan