Tredje dos vaccin mot covid-19 i Region Östergötland.Det här meddelandet avser Östergötland

Erbjudande om tredje dos vaccin sker enligt Folkhälsomyndighetens prioriteringsordning. Du som är under 65 år får brev från regionen när det är din tur för en tredje dos. Du kan inte boka tid nu, varken på 1177.se eller vårdcentralen.

Läs om vilka som erbjuds en tredje dos vaccin just nu

Träning och fysisk hälsa

Träning

Det är bra för både kropp och själ att du rör på dig regelbundet. Du blir piggare, starkare och minnet kan förbättras. Du som är vuxen rekommenderas att röra dig en halvtimme om dagen, till exempel ta en rask promenad. Kroppen är byggd för rörelse. Därför är det bra att träna varierat, både kondition, balans och muskelstyrka.

Träning utomhus med armgång.

I den här texten får du råd om hur du kommer igång med din träning och tips på hur du kan lägga upp en hållbar träningsrutin.

All sorts träning räknas, även den du får genom aktiviteter i vardagen. Det kan till exempel vara att cykla, gå i trappor, arbeta i trädgården, plocka svamp eller städa. All form av rörelse kan påverka din hälsa positivt. För att träningen ska ha effekt behöver du bli varm och få upp pulsen och andhämtningen. Kom ihåg att den bästa träningen är den som blir av.

Du som tränar hårt bör vara noga med att låta kroppen vila mellan passen. Det är bra att variera mellan olika träningsformer för att undvika överträning.

Ta det försiktigt i början

När du börjar träna är det bra att ta det försiktigt i början. Vardagsmotion som promenader eller cykling kräver ingen uppvärmning och risken är liten att du ska skada dig.

Låt kroppen återhämta sig för att undvika skador

När det gäller mer intensiv träning kan det vara bra att låta kroppen vänja sig och känna efter så att inte muskler och senor blir överbelastade genom att du börjar träna för hårt, för snabbt.

Du behöver också ge kroppen tid att återhämta sig mellan träningspassen om du börjar träna musklerna och inte är van vid regelbunden träning.

Värm upp och drick vatten

Det är viktigt att du tar hand om din kropp när du börjar träna. Här är några råd om hur du kan skapa bra förutsättningar för din träning:

  • Börja träningen lugnt för att värma upp musklerna.
  • Drick ordentligt med vatten för att ersätta vätskeförlusten vid svettning. Det gäller speciellt om du tränar länge eller vid hög värme.
  • Använd bra skor. Det kan förebygga skador vid många typer av träning.
  • Lyssna på vad kroppen klarar av. Om något gör ont ska du avbryta och göra en annan övning istället. Du kan också ta hjälp av en instruktör eller fysioterapeut.

Träningsvärk

Du kan få träningsvärk om du anstränger musklerna på ett intensivt sätt som kroppen inte är van vid. Då brukar du bli stel och öm i musklerna en eller två dagar efter träningspasset. Det är inte skadligt, utan beror på att musklerna tillfälligt blir svullna och ömma efter ansträngningen. Träningsvärken brukar försvinna av sig själv inom några dagar.

Det är bra att röra på sig om du har träningsvärk. Då ökar blodgenomströmningen och musklerna blir mindre stela.

Till toppen av sidan